Gå til innhold

Seminarmodell eller skoleeksamen på innføringsemnene?

druevin34

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynner på UiB nå dette høstsemesteret (bachelor), og skal selvfølgelig ha innføringsemnene det første semesteret. Det blir ex.phil. ex.fac. (tekst og kultur) og akademisk skriving såklart.

Nå sitter jeg bare å lurer på hva jeg bør velge. Har hørt at seminarmodellen er den 'tryggeste' for da er det lettere å stå, men at det er mye mer arbeid i denne måten å gjennomføre emnene på. Noen sier at det høyere strykprosent på skoleeksamen.

Personelig er jeg veldig selvstendig når det kommer til læring. Jeg har alltid mislikt gruppearbeid og fremføringer og føler som oftest at jeg får lite ut av dem. Derfor er jeg skeptisk til seminarmodellen. Dessuten jobber jeg og lærer jeg best når jeg kan legge opp til det sjølv, og det føler jeg blir vanskeligere med seminarmodellen.

Har god selvdisiplin og tror ikke det blir vanskelig å få lest nok. Lurer bare på om pensumet er vanskelig for selvstudium eller om det er greitt? Jeg har gjennomsnittlige gode karakterer fra vidergåande og synes filosofi er interessant.

Vil gjerne høre om erfaringer og lignende...

Hva karakter jeg får i emnene er egentlig det samme så lenge jeg står.. Har ikke bruk for A i ex.fac. eller ex.phil.

Kom med synspunkt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg seminarmodellen. Dersom det ikke fungerer, så kan du hoppe over til eksamensmodellen. Når det er sagt: Gi det en sjanse. Utbyttet du får av å diskutere stoffet med andre er skyhøy. Det er ikke snakk om å stå på eksamen, men å få det maksimale ut av tiden du bruker.

Lenke til kommentar

Velg seminarmodellen. Dersom det ikke fungerer, så kan du hoppe over til eksamensmodellen. Når det er sagt: Gi det en sjanse. Utbyttet du får av å diskutere stoffet med andre er skyhøy. Det er ikke snakk om å stå på eksamen, men å få det maksimale ut av tiden du bruker.

Men har også hørt om noen som først har tatt seminar og som synes det var skikkelig dårlig og hoppet over til selvstudium og synes det var bedre. Det er jo antageligvis veldig avhengig av lærer og gruppa di. Viss folk er like lite innstilt på meg som gruppearbeid så hjelper det jo lite =p

Men det er jo selvfølgelig mest fornuftig med seminarmodellen da, og lettere hoppe over til eksamensmodellen dersom jeg ser at det ikke fungerer, enn viss jeg tar eksamensmodellen og finner ut at det går skikkelig dårlig.. Hm...

Lenke til kommentar

Exphil på UiB er uansett bare et pliktløp alle må ta. På seminarmodellen får 90% B eller C som karakter, på skoleeksamen ligger det nærmere 50% stryk (basert på fjorårets jus-kull). Ulempen er selvsagt at man har obligatoriske arbeidskrav på seminarmodellen, men dette bør være overkommelig for alle som har fullført VGS.

Endret av ole-jakob
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Exphil på UiB er uansett bare et pliktløp alle må ta. På seminarmodellen får 90% B eller C som karakter, på skoleeksamen ligger det nærmere 50% stryk (basert på fjorårets jus-kull). Ulempen er selvsagt at man har obligatoriske arbeidskrav på seminarmodellen, men dette bør være overkommelig for alle som har fullført VGS.

Tenkte bare jeg skulle si at jeg valgte seminarmodellen på innføringsemnene, og endte opp med B i ex.phil. :D

I år var strykprosenten på eksamensmodellen 60%, så jeg er jammen meg glad for at jeg tok seminarmodellen. Jobba mye med alfa-delen. Den synes jeg var helt grusomt. Av en eller annen grunn gikk beta-delen mye greiere, og jeg jobba ikke halvparten så mye som ved den første delen.

Det som var mest frustrerende var den ene framføringen som vi brukte sinnsjukt mye krefter på, som jeg tror vi ikke hadde trengt. Det var egentlig null stress.

Nei fungerte fint dette. Kom over denne gruppearbeidkneika og og har blitt kjent med mange som er mine daglige venner ved universitetet, gjennom seminaret :D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...