Gå til innhold

Dual Boot med Windows XP og Linux

Anbefalte innlegg

Noen som kunne forklare meg hva jeg skal endre/legge til i boot.ini (eller hva den nå het) for å kunne kjøre Linux som alternativt OS? Har tre disker, og ingen partisjoner. Windows er på C, og jeg tenkte å installere Linux på E. D brukes til spill og Simpsons.

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det letteste ville vært å brukt Lilo (Linux Loader) eller Grub (også en linux loader)...

Evt. kan du søke på google.com etter multiboot og software, da finner du en haug med gode alternativer til f.eks. Lilo (det er litt sært med lilo hvis du formaterer).

Lenke til kommentar
Noen som kunne forklare meg hva jeg skal endre/legge til i boot.ini (eller hva den nå het) for å kunne kjøre Linux som alternativt OS? Har tre disker, og ingen partisjoner. Windows er på C, og jeg tenkte å installere Linux på E. D brukes til spill og Simpsons.

Anyone?

Ikke for å være pirkete, men du har ingen partisjoner?? :o :o

Og du skal installere linux på E:?????

hmm... men uansett.. vil kanskje anbefale deg å installere RedHat på den siste disken din.. og la den legge grub på mbr på den første disken, hda(du trenger ikke å forstå det, bare husk det til installasjonen når du får spm. om det)

Lenke til kommentar

Lycoris Linux fikser dette automatisk.. eller, du setter kryss på hvilken partisjon du vil ha med i GRUB.

Det har funket helt fint for meg :smile:

Lycoris er en veldig bra multimedia-distro..

Men, hvis du skal bruke Linux til server-greier, ikke installer Lycoris. :wink:

Lenke til kommentar

dualboot er lett det, ta f. eks install programmet til Red Hat. der er det sånn at når du kommer litt utti install programmet så kan du velge bootloader, enten grub eller lilo, når installasjonen er ferdig så kommer det opp en meny over hvilket OS du vil starte, Windows eller Linux, hvis du skal kjøre dualboot Windows og Linux så er det ikke noe vits i å surre rundt i Boot.ini, la bare Linux installsjonen ta seg av det så oppstår det mest sannsynligvis ikke noe problem heller. Hvilken Linux skulle du ha forresten? Både Red Hat, Mandrake, SUSE og Lycoris har et greit installasjons program, men ville hverken anbefalt SUSE eller Lycoris, jeg ville ikke anbefalt SUSE pga at jeg ikke har prøvd det selv, og Lycoris fordi at det er dønn kjedelig å det ligner alt for mye på XP. det eneste som jeg synes duger fortia er Red Hat, den er ganske enkel å holde på med, en av grunnene til dette er pga at de har et pakkesystem som heter RPM. linux har også pakkesystem som Tar, GZ, APT tror jeg det var å, BZ.

Lenke til kommentar
Nei å lage dualboot med linux er nok ikke så enkelt.

Søk på nettet etter det siden jeg ikke orker og skrive en veldig lang forklaring her.

skremselskampanje? Var litt drøy, dah...

Dualboot mellom XP og Linux er noe av det enkleste som fins. Som en eller annen sa, så er det stort sett implementert i installasjonsprogrammet til de forskjellige distroene. Ikke er de vanskelige å forstå seg på heller...

Lenke til kommentar

jepp den bootloaderen er jo veldig enkel .

I bootloaderen min ble windows(nå kalt windoze),floppy disk,linux,safe mode satt opp helt automatiskt.

men for og få cd rom'en til og være et boot alternativ. Hva må jeg gjøre da???

Vil altså gjøre den primary cd-rom'en(kalt G i windows) tilgjengelig i bootloaderen som fulgte med suse linux.

Lenke til kommentar

Vil altså gjøre den primary cd-rom'en(kalt G i windows) tilgjengelig i bootloaderen som fulgte med suse linux.

Før den kommer til bootloaderen, så sjekker den om det går an å boote fra CD eller diskett.
Lenke til kommentar
Har tre disker, og ingen partisjoner.

Ikke for å være pirkete, men du har ingen partisjoner?? :o :o

Og du skal installere linux på E:?????

Iver89: Det heter partisjon selv om hver disk har kun en stasjon. (Primær-partisjonen)

Xeon: Seff. har han partisjonert diskene (1 partisjon på hver) Upartisjonerte disker er jo ikke brukbare til annet enn brevvekter, med mindre man oppretter minst 1 partisjon den.

Men tilbake til saken:

Lilo er jo en egen boot-manager som legger seg på C: (og dermed flytter på den orginale bootmanageren til Windows) Dvs. at om man har Windows på C og legger inn linux på E: så vil lilo legge seg inn på C:. Om man da avinnstallerer linux så vil vil lilo ligge i veien? Lilo vil vel også ligge i veien for å endre størrelsen på C: eller konvertere filsystemet f.eks fra FAT32 til NTFS.

Finnes det ikke noe man kan gjøre med Windows sin egen bootmanager for å få den til å få valget "Linux" opp i boot-listen? Slik at man ikke gjør noen drastiske endringer på boot-loaderen på C: ?

Lenke til kommentar

Før den kommer til bootloaderen, så sjekker den om det går an å boote fra CD eller diskett.

det går fint an det,MEN da må jeg inn i bios og endre på boot instillingene.

Lenke til kommentar

Det finnes linux-versjoner som ikke trenger å innstalleres på harddisken for å kjøres. F.eks Knoppix kjører rett fra CD'en uten installasjon. (Kan til og med kjøres helt uten harddisk.) Men det krever at du har satt "boot from CD" i biosen FØR den harddisken som er C: Og Knoppix er ikke akkurat den beste linuxen jeg har kjørt.

Ellers så er det jo også fullt mulig å gå inn i bios og sette E:-disken til å boote før C:-disken. Men det har jo ulempen at man må inn i bios for hver gang man skal velge hvor man skal boote fra.

Om du skal bruke linux ofte så vil nok en eller annen bootmanager være det klart beste.

Lenke til kommentar

Det finnes linux-versjoner som ikke trenger å innstalleres på harddisken for å kjøres. F.eks Knoppix kjører rett fra CD'en uten installasjon. (Kan til og med kjøres helt uten harddisk.) Men det krever at du har satt "boot from CD" i biosen FØR den harddisken som er C: Og Knoppix er ikke akkurat den beste linuxen jeg har kjørt.

Ellers så er det jo også fullt mulig å gå inn i bios og sette E:-disken til å boote før C:-disken. Men det har jo ulempen at man må inn i bios for hver gang man skal velge hvor man skal boote fra.

Om du skal bruke linux ofte så vil nok en eller annen bootmanager være det klart beste.

Jeg har jo linux inne på pc-en jo.

Det jeg vil er og få cd rom(primary altså G: i windows) som et alternativ i bootloaderen som følgte med suse linux ved siden av:floppy disk,windoze,linux,safe mode..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...