Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til feilsøking av selvbygd pc

Gjest Slettet+127836

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Hei.

Jeg har en pc som jeg bygde i 2007. Da stod det i den ett hovedkort fra MSI (K9N SLI Platinum), en AMD 4600+ X2, og 2 gb ram. I løpet av årene ble det oppgradert (såvidt) til 6400+ prosessor, og 4 gb ram. Skjermkortet er ett 8800 GTS 640mb fra Club3D. Nå i juni så streiket pcn, og jeg sendte inn hovedkortet til komplett etter feilsøking. Det var defekt og jeg fikk ett annet hovedkort i retur(Gigabyte MA790X-UD3P). I den forbindelse så monterte jeg sammen igjen AMD 6400+ X2 og minnet og skjermkortet i det nye hovedkortet og fyrte opp. Det funket uten kny selv uten formatering(tro det eller ei). Kan her nevne at jeg kjører trippelboot(Vista x64, 7 x64(fra mai) og 7 x64 fra i dag). Problemet oppstod når jeg fant ut at det nye hovedkortet støttet AM3 socket og kjøpte meg en Phenom II x4 945. etter den oppdateringen har pcn vært trøblete og ustabil med spontane blåskjermer.

Har bl.a. hatt følgende BSOD:

BAD_POOL_HEADER

nvlldmkm.sys ett utall ganger, men ikke i dag

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA x2

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

tpip.sys

ntfs.sys

Jeg trodde det kunne være skjermkortet pga nvlldmkm.sys, og har gått over dette og byttet ut filen og brukt driver sweeper for å fjerne den gamle på både vista og 7. Det har ikke hjulpet.

Jeg har sjekket timing på minne og strøm for hver av settene (ett corsair DDR2 6400 CL5 2gb sett og ett OCZ DDR2 6400 CL4 2gb sett) og fant at det ene skal ha 5 - 5 - 5 - 12 og fra 2,0 - 2,2 v og det andre 4 - 4 - 4 - 15 fra 1,8 til 2,0 v. Jeg har satt strøm til 2,0 v og rettet timing manuelt for settene. Dette har ikke hat noen innvirkning. Jeg har og begynt med å teste en og en brikke i minnespor 1. Dette er litt strevsomt syntes jeg, da jeg må inn i BIOS for hver gang og manuelt rette timing osv. Men jeg prøver nå ihvertfall.

Jeg har lastet ned OCCT 3.1.0 for å sjekke phenomen, men det får jeg ikke til, da den sier feil på kjerne #random nummer# når den skal begynne testen. Dette skal visstnok være en bug?

Jeg har tre operativsystem på tre harddisker, så slår meg som uvanlig hvis alle disse skal streike samtidig??

Håper dere har noen forslag til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+127836

Jeg har nå funnet frem til en OCZ brikke som alene virker å gjøre systemet rimelig stabilt. Har ikke opplevd flere blåskjermer på en stund(2,5 timer i går kveld, og running nå..). Noen forslag til hvorfor brikkene plutselig oppfører seg slik? De funket helt til jeg byttet prosessor(og jeg rørte de ikke engang)..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Ingen som kan tenke seg hvorfor minnebrikkene plutselig streiket med ny prosessor? Har funnet noe som het "unganged og ganged" i BIOS, som visstnok skal være en eller to minnestyringer som jobber enten som en eller hver for seg(ganged eller unganged). Kan dette ha noe å si?

Eller bør jeg anta at den nye prosessoren og hovedkortet i samarbeid ikke liker forskjellig minnetiming?

Lenke til kommentar

Er en ganske kjent problemstilling når man blander minne med forskjellige spesifikasjoner og fyller mer enn 2 minnespor. Kan rett og slett hende at det nye hovedkortet ikke liker kombinasjonen. De fleste hovedkortene har en liste over minne som er "godkjent" liggende på support-siden til leverandøren. kanskje ta en titt der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Begge minnesettene er DDR2 6400. Forskjellen er timingen som er 4-4-4-15 for det ene(defekte OCZ settet) og 5-5-5-12 for det andre. Nå er jeg ikke veldig oppegående på timing og minne generelt, men burde ikke ett minnesett som tåler 4-4-4-15 tåle slapper timing(5-5-5-15)?

Jeg tenkte også at hovedkortet ikke liker blandingen nei. Den ene brikken fører til at pc ikke starter opp, så jeg antar at den fortsatt er ødelagt, vi får se. :)

Lenke til kommentar

Hei har hatt 2 maskiner med akkurat samme hovedkort.

Begge disse ble etter 1-2 år svært ustabile og jeg trodde først det var GPU, men

på begge viste det seg å være brudd på baner på HKet.

Det som skjedde var at etter litt bruk når HKet ble oppvarmet så oppsto div. feil.

PC hang eller bilde forsvant.

På begge disse var det montert stor kjøler med vifte som muligens sammen med litt svakt

HK som forårsaket feilen. Man kunne se en svak bøyning på kortet når man tok det ut også.

Mulig dette har skjed på ditt også.

Bytt HK.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det første du bør gjøre ved hovedkort bytte er å formatere os diskene. Det er mulig å få det til uten, men det er mye arbeid. Har du siste bios til kortet ditt?

Ja, og som jeg sa: to os disker med eldre OS(en vista og en 7), og en som er nyinnstallert etter byttet av hovedkort). Det hadde ingenting å si hvem av windows 7 partisjonene jeg startet opp, samme feil oppstod.

Siste BIOS var når jeg oppdaterte F7A. Den skulle ha støtte for phenom II på dette hovedkortet. Så det var en nødvendighet om du vil :)

Hei har hatt 2 maskiner med akkurat samme hovedkort.

Begge disse ble etter 1-2 år svært ustabile og jeg trodde først det var GPU, men

på begge viste det seg å være brudd på baner på HKet.

Det som skjedde var at etter litt bruk når HKet ble oppvarmet så oppsto div. feil.

PC hang eller bilde forsvant.

På begge disse var det montert stor kjøler med vifte som muligens sammen med litt svakt

HK som forårsaket feilen. Man kunne se en svak bøyning på kortet når man tok det ut også.

Mulig dette har skjed på ditt også.

Bytt HK.

Jeg har byttet HK ;). Det gamle var ett mis k9n sli platinum, og det nye er ett gigabyte ma790x-ud3p. Derimot er det spennende det du skriver om bøying av hovedkort pga tung kjøler, sitter nemlig med en thermalright ultra 120 extreme. :)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å google etter svar/hjelp på bsodene du skrev ned i første post. Det kan ta litt tid å finne en løsning. Har selv opplevd å krangle med en av minne maskiner, var faktisk minnebrikken som var årsaken.

Mine 9 maskner jeg har i dag har vært meget bra, en linux 64bit, 7 winxp, en win 7-64bit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg har googlet opp og i mente :) Men nå er maskinen stabil uten det ene minnesettet og ustabil (og nekter å starte) med det andre. Så jeg sender det tilbake til butikken jeg. skal oppdatere postene :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+127836

Oppdatering: PCn er nå ustabil med de gjenværende minnebrikkene. Problemet (gjen)oppstod i dag og har gitt meg fire blåskjermer på 1 time. Jeg blir gal. Legger ved minidumps for de som skjønner seg på slikt.

Minidumps.rar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...