knatten Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hei! Som tittelen sier er jeg på utkikk etter en ny, firehjulsdrevet stasjonsvogn til rundt 300.000,- pluss utstyr. Her er min prioriteringsliste: - Kommer seg opp på vinterfjellet (dermed blir det trolig 4x4) - Sikkerhet (trenger ikke være en Hummer, men bør ha tilfredsstillende sikkerhet) - Relativt god plass, plass til barnevogn - Faktisk kvalitet (viktigere enn opplevd kvalitet, er ikke så farlig med litt plastikkfølelse) - God kjørekomfort - Moderat til lavt støynivå Jeg er ikke så interessert i stor motor eller fancy utseende. Så langt ser Skoda Octavia 1.6 TDI ut som et godt valg. Den begynner på ganske nøyaktig 300.000,- veiledende, og med det utstyret jeg vil ha ender den på 320-340. (Xenon-lys og radio/ratt som kan styre mp3-spiller og mobil som minimum.) Høres det ut som Octavia er bilen for meg? Hvilke andre modeller bør jeg sjekke ut? Avensis ser ut til å starte på 320k for 4x4, Passat er vel enda dyrere, men de har ikke priser ute nå. Fabia finner jeg ikke med 4x4, samme gjelder Mazda 3. Har vurdert Golf også, men Octaviaen er større til tilsvarende pris og utstyrsnivå. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Avensis leveres ikke med firehjulsdrift i det hele tatt. Det gjør heller ikke Fabia eller Mazda 3, som du nevner. Jeg kan egentlig ikke komme på noen andre kompaktbiler enn Golf som leveres med 4x4 akkurat nå. Når det gjelder mellomklassen (som hvertfall jeg regner Octavia inn i), så finnes det få alternativer som kan matche Octavia på pris dersom du må ha 4x4. Ingen av de opplagte konkurrentene leveres med firehjulsdrift i det hele tatt (Mondeo, Avensis, Mazda 6). Golf stasjonsvogn er omtrent på størrelse med Octavia (det er samme plattform det er snakk om), og med 1,6 TDI og 4Motion starter den på 309.000 kroner. De aller fleste bilene som leveres med firehjulsdrift koster rundt 100.000 kroner mer, dessverre. Men for all del. Octavia er et meget godt kjøp, og med 4x4 og 1,6 TDI kommer det til å være en lett bil å selge igjen. Disse bilene har holdt seg meget godt i pris. 1,6-literen er en tilnærmet ny motor, så du trenger ikke å være bekmret for å ha en veldig utdater bil om noen få år. Denne kommer de til å selge haugevis av fremover. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Audi A3 blir jo levert med Quatro... men om man får en barnevogn inn der tviler jeg kanskje heller på.... Ellers så kan det jo hende du finner deg en brukt A4 med Quattro... ? Ifg. finn.no så ser det ut til at du får en to tre år gammel Audi A4 Quattro med rundt 60.000km. på telleren til rundt 300.000,- Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Audi A3 blir jo levert med Quatro... men om man får en barnevogn inn der tviler jeg kanskje heller på.... Ellers så kan det jo hende du finner deg en brukt A4 med Quattro... ? Ifg. finn.no så ser det ut til at du får en to tre år gammel Audi A4 Quattro med rundt 60.000km. på telleren til rundt 300.000,- Audi A3 er da på ingen måte en stasjonsvogn? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Audi A3 blir jo levert med Quatro... men om man får en barnevogn inn der tviler jeg kanskje heller på.... Ellers så kan det jo hende du finner deg en brukt A4 med Quattro... ? Ifg. finn.no så ser det ut til at du får en to tre år gammel Audi A4 Quattro med rundt 60.000km. på telleren til rundt 300.000,- Audi A3 er da på ingen måte en stasjonsvogn? Det har du helt rett i... men mener da bestemt at det sto noe annet i første post for litt siden... Mulig den er endret...? Kan jo hende jeg har blingset kraftig... men mener det sto at han/hun ikke vil ha bil i stasjonsvognstørrelse... Men men... har jeg tatt feil så beklager jeg... Lenke til kommentar
knatten Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Audi A3 blir jo levert med Quatro... men om man får en barnevogn inn der tviler jeg kanskje heller på.... Ellers så kan det jo hende du finner deg en brukt A4 med Quattro... ? Ifg. finn.no så ser det ut til at du får en to tre år gammel Audi A4 Quattro med rundt 60.000km. på telleren til rundt 300.000,- Audi A3 er da på ingen måte en stasjonsvogn? Det har du helt rett i... men mener da bestemt at det sto noe annet i første post for litt siden... Mulig den er endret...? Kan jo hende jeg har blingset kraftig... men mener det sto at han/hun ikke vil ha bil i stasjonsvognstørrelse... Men men... har jeg tatt feil så beklager jeg... Takk for alle svar! Innlegget er uendret, jeg er ute etter stasjonsvogn. Sett at valget står mellom en brukt Audi A4 Quatro stasjonsvogn og en helt ny Skoda Octavia 4x4 til samme prisen, hva tjener jeg egentlig på å velge Audien, annet enn merke og design? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Audi A3 blir jo levert med Quatro... men om man får en barnevogn inn der tviler jeg kanskje heller på.... Ellers så kan det jo hende du finner deg en brukt A4 med Quattro... ? Ifg. finn.no så ser det ut til at du får en to tre år gammel Audi A4 Quattro med rundt 60.000km. på telleren til rundt 300.000,- Audi A3 er da på ingen måte en stasjonsvogn? Det har du helt rett i... men mener da bestemt at det sto noe annet i første post for litt siden... Mulig den er endret...? Kan jo hende jeg har blingset kraftig... men mener det sto at han/hun ikke vil ha bil i stasjonsvognstørrelse... Men men... har jeg tatt feil så beklager jeg... Takk for alle svar! Innlegget er uendret, jeg er ute etter stasjonsvogn. Sett at valget står mellom en brukt Audi A4 Quatro stasjonsvogn og en helt ny Skoda Octavia 4x4 til samme prisen, hva tjener jeg egentlig på å velge Audien, annet enn merke og design? Utenom dyrere servicer? Minimalt. Audi er og blir sånn som Bjørn Borg boksere, noe man kjøper for det det er. Lenke til kommentar
knatten Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Audi A3 blir jo levert med Quatro... men om man får en barnevogn inn der tviler jeg kanskje heller på.... Ellers så kan det jo hende du finner deg en brukt A4 med Quattro... ? Ifg. finn.no så ser det ut til at du får en to tre år gammel Audi A4 Quattro med rundt 60.000km. på telleren til rundt 300.000,- Audi A3 er da på ingen måte en stasjonsvogn? Det har du helt rett i... men mener da bestemt at det sto noe annet i første post for litt siden... Mulig den er endret...? Kan jo hende jeg har blingset kraftig... men mener det sto at han/hun ikke vil ha bil i stasjonsvognstørrelse... Men men... har jeg tatt feil så beklager jeg... Takk for alle svar! Innlegget er uendret, jeg er ute etter stasjonsvogn. Sett at valget står mellom en brukt Audi A4 Quatro stasjonsvogn og en helt ny Skoda Octavia 4x4 til samme prisen, hva tjener jeg egentlig på å velge Audien, annet enn merke og design? Utenom dyrere servicer? Minimalt. Audi er og blir sånn som Bjørn Borg boksere, noe man kjøper for det det er. Nå liker jeg Bjørn Borg-boxerne mine, men tror jeg går for Skodaen i dette tilfellet. Skal ut og prøvekjøre i morgen. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Nå liker jeg Bjørn Borg-boxerne mine, men tror jeg går for Skodaen i dette tilfellet. Skal ut og prøvekjøre i morgen. Lykke til... Men husk at du må bytte ut Bjørn Borg bokserne med truser nå da... hehe Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Nå liker jeg Bjørn Borg-boxerne mine, men tror jeg går for Skodaen i dette tilfellet. Skal ut og prøvekjøre i morgen. Lykke til... Men husk at du må bytte ut Bjørn Borg bokserne med truser nå da... hehe Haha, mellom ting... Dressmann boksere? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Haha, mellom ting... Dressmann boksere? Næh... truser Lenke til kommentar
classic81 Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Avensis fåes med 4x4 jo, dog bare på en motor etter hva jeg husker. Men om du får den med 4x4 til under 300k vet jeg ingenting om. Insignia får du også med 4x4 på diesel nå, men vet ikke pris der heller. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Da vil jeg gjerne at du peker ut hvilken versjon av Avensis som har firehjulsdrift i prislisten deres. http://www.toyota.no/cars/new_cars/avensis/pricelist.aspx Kanskje du tenker på Multidrive, men det er en trinnløs automatkasse, ikke firehjulsdrift. Såvidt jeg vet leveres ikke Insignia med diesel og 4x4 før på nyåret heller. Her kan det riktignok hende jeg bommer med et par måneder. Nå har de bare 240-hesters bensinmotor med 4x4. Denne med diesel og 4x4 kommer uansett til å koste over 300.000. Endret 9. august 2010 av Tee-Zee Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Nå er den vel på grensen til å kalles stasjonsvogn, men den nye Mitsubishi ASX (litt krympet Outlander) koster ca 300.000 med 4WD og 115 hk 1.8 diesel. Kan det være et alternativ? Den er nærmere SUV enn stasjonsvogn, men bør, ifølge de tester jeg har lest, oppfylle de fleste kravene. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Avensis fåes med 4x4 jo, dog bare på en motor etter hva jeg husker. Men om du får den med 4x4 til under 300k vet jeg ingenting om. Insignia får du også med 4x4 på diesel nå, men vet ikke pris der heller. Kan heller ikke finne noe informasjon om at Avensis blir levert med 4x4 på toyota.no... Lenke til kommentar
knatten Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 ASX blir litt for stor. Jeg tror heller ikke Avensis fås med 4x4? De har jo noe som heter D-4D, men det har ikke noe med firehjulstrekk å gjøre. Det kan kanskje være grunnlaget til misforståelsen? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Jammen meg usikker på hva dette står for jeg også... men regner med at en av D'ene står for "diesel" ... ? 4 gir er vel også litt snaut... og siden det da ikke er snakk om 4WD så vet jeg sannelig ikke... EDIT: Dette er informasjonen jeg fant om D-4D D-4D = Direkte-innsprøytetToyotas D-4D "common rail" motor er en ny generasjon av rene, intelligente dieselmotorer. D-4D benytter en høytrykkspumpe og en "common rail" (felles rør) for å tilføre alle sylinderne diesel under høyt trykk. Diesel sprøytes direkte inn i sylinderne under høyt trykk for å gi en best mulig forstøving av dieselen. God forstøving gir en bedre forbrenning og høyere effekt. Gjennom forbedret forbrenning blir også forbruket lavere, noe som gir bedre økonomi. Innsprøytningsventilene er styrt elektronisk, og før hver innsprøytning blir en liten mengde diesel sprøytet inn (pilot innsprøytning). Pilot innsprøytningen reduserer den plutselige trykkøkningen som oppstår i sylinderen når hoved innsprøytningen kommer. Resultatet blir en kraftig reduksjon av støy og vibrasjoner som ofte er forbundet med diesel motorer. Endret 19. august 2010 av BjerkneZ Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 D-4D er en firesylindret dieselmotor. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ASX blir litt for stor. Asx er ikke stor med mindre du synes en bil på 4,3 meter er stor. Personlig ville jeg vurdert om du egentlig trenger firehjulstrekk. Moderne biler er utstyrt med all verdens dingser som gjør at fremkommeligheten ikke er noe problem så lenge man befinner seg på kjørbare veier. 4WD medfører endel ekstra vekt, høyere pris og økt forbruk. Selv vurderer jeg en Skoda Yeti med forhjulstrekk. Ser ikke helt vitsen med 4WD så lenge jeg ikke skal ut i terrenget. Men den ekstra bakkeklaringen kan være kjekk når man kjører på dårlige veier som ikke er noen mangelvare i Norge for tiden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 ASX blir litt for stor. ASX for stor? Da må Octavia, som du selv er inne på, være altfor stor: Octavia stv lengde 4569 bredde 1769 ASX lengde 4295 bredde 1770. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå