Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støy fra høyttalerne i bakdørene

CFM

Anbefalte innlegg

Har i den siste tiden hatt litt støy fra høyttalerne i bakdørene (merkelig nok ikke foran også) i form av lav tikking, det er kun når motoren er i gang, men tikkinga endres ikke med turtallet på bilen så dynamostøy er tvilsomt. Jeg ville kanskje gjettet på dårlig jording til spilleren, men ettersom dette kun gjelder de bakre høyttalerne så blir jeg usikker. Jeg har benyttet standardtilkoblingene og ikke trekt noe nytt. Det fungerte utmerket før jeg byttet ut spilleren.

Alt er standard bortsett fra spiller som er skiftet ut med en Pioneer sak.

Det er forresten Audi Chorus anlegget med aktivt høyttalersystem bak. I hvertfall sub'en (original).

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den jordingen får han ikke gjort så mye med... den sitter i den originale multikontakten til "subwooferen" baki. Derimot er jeg langt mer nysgjerrig på hva slags overgang du brukte for å få igang originalforsterkeren igjen, etter at du byttet spiller... det var jo da støyen dukket opp første gangen.

Lenke til kommentar

Det er kun diskanten som støyer. Bass/mellomtone høyttaleren er helt støyfri. Kan det være et HP filter som er delvis gåent?

Her er noen bilder av koblinga til den aktive delen. Den røde kontakten er til den aktive delen bak. Det ser ut til at signales tas fra høyre og venstre kanal bak fra spilleren og gjøres om til høyre og venstre med felles jord som går til spilleren.

03082010116.jpg

03082010117.jpg

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Det der var en kjip dempesak for til den jobben ja, men den gjør vel nytten. Det er en komponent på den andre siden av kretskortet også?

HP-filteret fungerer nok, ellers ville diskanten være helt tyst&hinsides redning forlengst. Et LP-filter vil gjøre støyen uhørbar, men vil også fjerne hele poenget med en diskanthøyttaler siden den da blir arbeidsløs, så... ;)

Du har forøvrig en uisolert gul (formodentlig strømførende) ledning på det nederste bildet... :mad:

Har du en taus AUX-inngang på spilleren som du bruker når du hører støyen? Og støyen er volum-uavhengig? Forandring når du drar ut antenneledningen?

Hva heter Pioneer-spilleren for noe mer?

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Det der var en kjip dempesak for til den jobben ja, men den gjør vel nytten. Det er en komponent på den andre siden av kretskortet også?

Jeg husker ikke i farta, men tror ikke det...?

Du har forøvrig en uisolert gul (formodentlig strømførende) ledning på det nederste bildet... :mad:

Hehe ja jeg vet. Den er ikke tilkoblet til noen ting strømførende så jeg kunne like gjerne nappet den ut.

Har du en taus AUX-inngang på spilleren som du bruker når du hører støyen? Og støyen er volum-uavhengig? Forandring når du drar ut antenneledningen?

Bruker ingen AUX innganger så begge er deaktiverte. Støyen er ikke volumahengig og den er kun når motoren er i gang. Har ikke prøvd å dra ut antenneledningen. Skal teste etterpå.

Hva heter Pioneer-spilleren for noe mer?

http://www.pioneer.eu/no/products/25/121/61/DEH-P88RS-II/index.html

Vannvittig overkill, men jeg fikk den billig. :)

Lenke til kommentar

P88'en har 5volts linjeutganger, så du behøver ikke et sånt interface på høyttalerledningene, men kan kjøre linjeutgang Rear rett på forsterkerinngangen med en overgang. Evt. lodde på phonokontakter selv med hvit/svart/rød ledninger fra det kretskortet.

2362_phonocar_4_191.jpg

Om dette hjelper på støyen skal jeg ikke spå så mye om ennå, men vil ihvertfall forbedre lydkvaliteten en del, så langt det er mulig med originalhøyttalerne ihvertfall. Og den spilleren er vel ikke så overkill, du har tvertimot lagt grunnlaget for et meget bra stereoanlegg i bilen. ;)

Ellers får jeg avvente sitrap ang. antennekontakt foreløpig.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Takker for svar! Skal ut nå og prøve meg litt frem.

Forresten noen som vet hva disse to kablene er til? De er til forsterkeren bak, men i overgangen så er de ikke tilkoblet noen ting. Muligens noe ekstrautstyr? Det er jo stripe på ledningene så det er kanskje jord til et eller annet?

03082010116_1.jpg

Lenke til kommentar

Nå er i hvertfall støyen vekk. Jeg tok vekk kretskortet, monterte phono plugger og satt de direkte på signal ut fra spilleren.

Eneste som er nå er at det smeller litt fra høyttalerne bak når jeg bytter mellom CD, iPod, USB osv. og når jeg skrur av spilleren.

Lenke til kommentar

Tilgi et spørsmål som sikkert kan synes er i overkant banalt, men kjenner jo ikke helt til ditt tekniske nivå... du har da koblet den svarte kabelen til begge phonoplugg-skjermene på en eller annen måte?

De to kablene er en del av CanBus'en i bilen... om du har multifunksjonsratt kan du koble til et interface der for å kunne styre Pio'en fra rattet. Det var også de digitalsignalene i de to ledningene som fortalte Chorus'en at tenningen er på slik at den kan skrus på, at tastebelysningen skal lyse med en viss styrke osv... har du ikke et interface å koble dem til, kan de bare stå der de er helt i fred! :thumbup: VAG-biler er ikke alltid like glad for alskens eksperimentering med el-nettet sitt... det har vel nesten nok med å holde seg selv i live som det er. :roll:

Lenke til kommentar

Tilgi et spørsmål som sikkert kan synes er i overkant banalt, men kjenner jo ikke helt til ditt tekniske nivå... du har da koblet den svarte kabelen til begge phonoplugg-skjermene på en eller annen måte?

Joda, såpass skjønte jeg, hehe. :p

Som flymekanikerlærling burde jeg vite litt, men når det kommer til bilelektro og særlig originale lydanlegg må jeg si pass... :p

De to kablene er en del av CanBus'en i bilen... om du har multifunksjonsratt kan du koble til et interface der for å kunne styre Pio'en fra rattet. Det var også de digitalsignalene i de to ledningene som fortalte Chorus'en at tenningen er på slik at den kan skrus på, at tastebelysningen skal lyse med en viss styrke osv... har du ikke et interface å koble dem til, kan de bare stå der de er helt i fred! :thumbup: VAG-biler er ikke alltid like glad for alskens eksperimentering med el-nettet sitt... det har vel nesten nok med å holde seg selv i live som det er. :roll:

Daså, takker. :)

Er det forresten mulig å få spilleren til å skru seg av når jeg f. eks trekker ut nøkkelen som den originale spilleren gjør?

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Ahh, da finnes det altså. Dumt man må ha en sånn dings da...

Men noen som kan tenke seg hvorfor det smeller fra høyttalerne bak når jeg bytter mellom CD, iPod, USB osv. og når jeg skrur av spilleren?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager å dra opp denne igjen, men begynner å bli lei den smellinga fra høyttalerne når jeg skrur av spilleren, samt bytter mellom radio, cd, ipod osv...

Forsterkeren bak er vel laget for "soft on/soft off" så jeg lurer på om det finnes noe som man kan sette på signalkabelen som demper signalet akkurat når jeg bytter mellom de forskjellige inngangene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...