Gå til innhold

Hva må man vurdere når man bytter strømleverandør?

Anbefalte innlegg

Hei,

Sitter å stusser på om det er noe særlig med penger ved å regelmessig bytte strømleverandør. Har flere ganger sett at det er mye å spare på å bytte mobilabonnement etter forbruket mitt (som ungdom sendte jeg mye SMS og ringte nogenlunde mye, mens i dag bruker jeg mobil minimalt til annet en surfing, epost og svare telefonen når andre ringer meg!).

Har et forbruk på ca 20.000 kWh i året, er i dag med Eidsiva. Har fulgt med på prisene hos konkurransetilsynet og ser at Skandiakraft kommer veldig bra ut, noe de har gjort flere ganger (om ikke alltid på topp, så er de nesten alltid i topp-3). I tilegg ser det ganske så enkelt ut å bytte strømleverandør til Skandiakraft.

Er det noe annet jeg bør tenke på? Er det noen ulemper med å bytte leverandør ofte (bytte til de som har lavest pris)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Velg en leverandør som selv produserer strøm (har egne kraftverk som de stolt viser frem på hjemmesiden sin), og ikke en leverandør som bare videreselger kraft de selv kjøper inn (og som selv kun har et call senter og liten aksjekapital).

Da unngår du leverandører som kan gå konkurs, der du kan tape penger pga. forskuddsbetaling eller akonto betaling, og fordi du må betale dyrt for "pliktlevert-kraft" fra nettleieren din før du greier å skaffe deg en ny leverandør. Særlig videreselgere som selger til fast pris eller til standard variabel kraftpris kan være økonomisk utsatt ved prisøkninger fra leverandøren, siden de ikke selv kan øke prisene umiddelbart.

2) Velg en leverandør som jevnt har ligget blant de 3 beste på prisoversikten. Da slipper du å følge med og bytte leverandør igjen.

3) Velg bort leverandører som krever forskuddsbetaling. Akonto er greit å bruke mot selskaper som selv produserer strømmen, men ikke mot videreselgere. Etterskuddsbetaling er eneste fornuftige alternativ hvis du kjøper fra videreselgere.

Selv bruker jeg Gudbrandsdal Energi, siden de oppfyller alle disse tre kriteriene. Ustekveikja Energi er et tilsvarende selskap som oppfyller alle de tre kravene mine.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...