Hanzo Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Det er på tide å oppgradere min gode gamle Q6600 tror jeg, og jeg har sittet og sjekket opp og ned på nettet de siste dagen for å finne ut hvor jeg skal legge lista. Jeg tror jeg havner på Intel av en eller annen grunn jeg ikke selv er helt sikker på, og debaterer endel frem og tilbake om jeg skal gå for i5 eller i7. Har sjekket komponenguien (genial, mange takk!) og med forslag derfra får jeg i5 750 1565 ,- Gigabyte GA-P55A-UD4 1398,- Corsair Dominator GT 2000Mhz CL8 4GB 1398,- Totalt 4361,- i7 Core 930 2,8 Ghz 2350,- ASUS P6X58D-E 1773,- Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB 1473,- Totalt 5596,- altså rett over 1200,- i forskjell, og jeg får da også 2GB mer minne i i7 pakken. Det ser ut som jeg havner på et nytt GFX460 kort, single først men kommer nok til å havne på to kort innen rimelig tid. Jeg har ikke noe egentlig budsjett her, jeg bruker maskinen såpass at jeg jaggu kan spandere på meg det det måtte koste med noe som jeg kan jobbe på uten å måtte tromme fingrene mot pulten hver gang jeg skal åpne noe. Jeg kjører ingen tunge applikasjoner, jeg spiller endel WoW, og bruker ellers maskinen til normal surfing. Jeg kjøpte en intel 2.gen 80GB disk for noen måneder siden, og det var en sinnsykt forbedring. Men alt nå merker jeg tidvis at maskinen bruker noen sekunder for mye på å åpne internet, eller å skifte karakter i WoW igjen. Altså, jeg kjører ingenting tung, men er så SINNSYKT utolmodig og stressa av natur at 4-5 sekunders ventetid mellom operasjoner føler som en evighet... Det er primært oppstart, skifte av applikasjoner og logging inn og ut av WoW som irriterer meg, ytelsen ellers er god. Så er frågan, men tanke på et jeg vurderer to GFX460 kort, forventer kjapt respons mellom operasjoner og ikke har noen store moralske problemer med å gå for et i7 oppsett, er dette en fornuftig løsning for meg? Prisforskjellen på 1200 gjør meg lite, men begge oppsetta over er jo bortkasta penger om jeg i praksis får lik respons fra et AMD oppsett til 4000,- Vil jeg merke noen praktisk forskjell mellom i5, i7 eller endog et billigere AMD oppsett ut fra det jeg har fortalt? Overklokking er forøvrig helt uaktuelt, har nul peiling på det og orker ikke stabilitetsproblem fordi jeg prøver å melke noen ekstra hertz ut av ting og tang. 1 Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hva skal han satse på ? Jeg lurer også på hva jeg skal velge. Er det overkill med i7? Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hvist du bare skal spille wow så holder i5 i kassevis. Lenke til kommentar
Hanzo Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Jeg er sikker på at i5 holder i massevis, men spørsmålet er om i7 gir noen som helst merkbar forskjell? Eller er det kun i en benchmark at jeg vil merke de siste hundrelappen? SOm sagt, prisforskjellen på 1200 gjør meg svært lite, men det er bortkasta penger om det overhode i gir ytelsesforskjell i praksis. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg er sikker på at i5 holder i massevis, men spørsmålet er om i7 gir noen som helst merkbar forskjell? Eller er det kun i en benchmark at jeg vil merke de siste hundrelappen? SOm sagt, prisforskjellen på 1200 gjør meg svært lite, men det er bortkasta penger om det overhode i gir ytelsesforskjell i praksis. hei, i5 760 oppgraderingspakken fra komplett, er vel ca 1800kr billigere enn i7 930. i5 760 er 2.8 Ghz "fra fabrikk" og når den kjører enkelttrådede applikasjoner, gir turbo-boost den 3.33ghz. Det er også en veldig klokkevennelig CPU. Den er vel samme som I7 860, bare ekskludert HT (hyperthreading). Jeg kjøpte selv i5 760 pakken fra komplett, når den var -6% i helgen. Kjørte benchmarks på [email protected] GHZ i 3dmark vantage, vs I5 760 @ 2.8ghz. Samme skjermkort (GTX275 OC - 700 Mhz GPU, 1200 (2400 effektiv) ram, 1548 shaders). På CPU-score fikk jeg selvsagt mye bedre, men jeg fikk ikke mer poeng i selve "grafikk"-delen. Det har seg sånn at du skal ha riiimelig high-end grafikk-kort og veldig krevende spill, før du merker noe forskjell på i5 760 og i7 930 i spill. Det gir kanskje et par fps, muligens 0 fps.. Jeg hadde faktisk litt bedre FPS på [email protected]. E8400 kunne jeg også lett clocke til 4.1 Ghz... Jeg kan nok klokke i5 760 til rundt 4 ghz den også og da er den nok plutselig mye kjappere enn e8400. Men fremdeles er det skjermkortet mitt som vil begrense... I Windows merker jeg at alt er mye mer responsivt, samt jeg kan installere applikasjoner samtidig som ejg gjør andre ting. Er veldig fornøyd med oppgraderingspakken, selv om jeg var litt skeptisk til billig-hk i pakken. Det er ikke wifi på hk.. det var litt lame, samt minnet var 1066mhz (dog lav CL). Jeg tror jeg hadde kjøpt dette: i5 760 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=604498 - 1695 Kr DDR 3 SDRAM http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr=&bn=11209&sortBy=p&zbo2=true&filter=A00056.K235906. << finn noe for ca 900-1200kr (4gb, pass på å kjøpe 1 + 1 brikke, ikke 3 brikker til i5!) - Jeg ville også kjøpt noe med lavest mulig CL, høyest mulig hastighet og lavest mulig volt. Du må alltid velge en tradeoff, men ikke kjøp noe med 1.65V, kjøp noe med 1.5V eller 1.35V kingston 1866mhz kanskje? Så må du ha hovedkort også.. Jeg er egentlig fornøyd med det som var i pakken Dette var i pakken: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=581259 919kr nå (8% rabatt) Du vil da havne på ca 3800kr Det er selvsagt mulig å kjøpe tregere ram, men jeg ville kjøpt noe du kan clocke med. Har lyst å teste de lavvolts kingstonbrikkene, men jeg vet ikke hvor lavt gigabytekortet kan gå i volten. (har ikke sjekket det). ps. det kortet i pakken støtter CF; men ikke SLI... Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Hei. Var jeg deg ville jeg gått for I7 alternativet selv om det er dyrere. Da er det lengre til du trenger å oppgradere neste gang. Lønner seg nok ganske raskt. Ellers så foretrekker jeg AMD/ATI løsninger vedr. CPU og GPU, men det er min mening. Ofte ligger Intel NVIDIA en del høyere i pris og kommer bere ut på Benchmark tester også, men min erfaring er at AMD/ATI alikevel spiller bedre sammen når man ser på pris og ytelse. Tror 2 GTX460 i SLI vil være litt bedre enn 1 GTX480 så det er en god oppgradering senere. Ikke vurder GTX465, det var en flopp. Litt ustabilt prisnivå i disse dager på datautstyr(de er på vei ned) ofte faller prisene i September. Kommer 6 kjerners CPUer nå og da vil 4 kjerner gå ned. Jeg tror også at ATI kommer med flere kort i 5900 serien og muligens enda en ny serie??? Går rykter om at 6XXX serien kommer i November-Desember. Men GTX460 ligger fornuftig i pris nå også syntes jeg. Et lite tegn på at prisene skal ned er rabatt hos f.eks. komplett.no Sjelden prisene stiger etter en slik "kampanje" snarer tvert i mot. PS! Husk å sette inn stor nok PSU hvis du skal kjøre SLI senere. Lenke til kommentar
otl Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Gigabyte GA-P55A-UD4 Dette er ett bra hk. Vel, det merkelige med det hele er vel at i5'n har stukket av med seieren når det kommer til spilling. Vet ikke om det er slik i dette øyeblikk... Veldig fornøyd med 1156 Lenke til kommentar
otl Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Og hvis du ikke skal klokke, hvorfor da velge 2000mhz minne på i5? som da ikke kjører mer enn 1333mhz stock? Kan fort spare noen hundre lapper der. Endret 8. august 2010 av otl Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Og hvis du ikke skal klokke, hvorfor da velge 2000mhz minne på i5? som da ikke kjører mer enn 1333mhz stock? Kan fort spare noen hundre lapper der. man får 2000mhz minnet til samme prisen. selv om man ikke skal OC, så kan man velge å ha høyere multiplier på minnet. 10 multiplier på 133 FSB blir jo bare 1333, men om man kjører ned hastigheten på ram, kan man kjøre med hissigere CL og lavere volt. Jeg har planer om å OC, har faktisk begynt.. Hadde egnetlig tenkt å vente på Noctuamonteringen, men nå kjører jeg 143 FSB og 22X multiplier på CPU, minnet kjører på 576 elns. Har veldig lav vcore, men jeg ser at med wprime 1024, får jeg temp helt opp i 71C, som er nært 72.6 eller hva enn I5 760 er speccet til.. Ser ut som det er en lek å clocke de cpuene her. Lenke til kommentar
otl Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Og hvis du ikke skal klokke, hvorfor da velge 2000mhz minne på i5? som da ikke kjører mer enn 1333mhz stock? Kan fort spare noen hundre lapper der. man får 2000mhz minnet til samme prisen. selv om man ikke skal OC, så kan man velge å ha høyere multiplier på minnet. 10 multiplier på 133 FSB blir jo bare 1333, men om man kjører ned hastigheten på ram, kan man kjøre med hissigere CL og lavere volt. Jeg har planer om å OC, har faktisk begynt.. Hadde egnetlig tenkt å vente på Noctuamonteringen, men nå kjører jeg 143 FSB og 22X multiplier på CPU, minnet kjører på 576 elns. Har veldig lav vcore, men jeg ser at med wprime 1024, får jeg temp helt opp i 71C, som er nært 72.6 eller hva enn I5 760 er speccet til.. Ser ut som det er en lek å clocke de cpuene her. Skulle bare frem til at det var litt dyrt minne... Har selv fått i5 750'n opp i 4Ghz. I IntelBurnTest (max stress level) er max temp 70c. Dette er jo selvfølgelig takket være noctua Når pc'n er "gammel" skal jeg hvertfall klare 4.2Ghz. Ikke så ille temp på luft kjøling etter min mening... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå