Gå til innhold

Software for å dele bilder med mine venner

Anbefalte innlegg

Jeg har en server stående, og jeg ønsker å lage et system der venner kan legge til fotoer i forskjellige album, slik at vi kan dele bilder, det jeg har av krav er at man kan opprette mapper og uploade (flere av gangen) bilder lett og smertefritt. Passordbeskyttelse så man har begrenset tilgang, og et enkelt webalbum. Jeg er på utikk etter noe som krever lite oppsett og minst mulig underliggende programvare (webserver osv) som kan true selve serverens sikkerhet, om jeg må kan jeg sikkert kjøre det på en virtuell maksin, men i utgangspunktet ønsker jeg en relativt robus og sikker løsning som jeg kan sette opp direkte. Noen tips?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coppermine er muligens et alternativ. Generelt må du nok regne med å sette opp en webserver med diverse programvare for å få på plass ønsket funksjonalitet - du må nemlig ha på plass program for blant annet automatisk å justere størrelse på bildene for eventuelle gallerier. ImageMagick eller GraphicsMagick er mye brukt.

Du finner ellers en brukbar oversikt hos wikipedia. Gallery Project ser her ut til også å være et interessant valg.

Dog er ingen av løsningene direkte krøkkete å sette opp så vidt jeg vet. Og jeg mener at de funker greit på det meste av server-OS.

Lenke til kommentar

Coppermine er muligens et alternativ. Generelt må du nok regne med å sette opp en webserver med diverse programvare for å få på plass ønsket funksjonalitet - du må nemlig ha på plass program for blant annet automatisk å justere størrelse på bildene for eventuelle gallerier. ImageMagick eller GraphicsMagick er mye brukt.

Du finner ellers en brukbar oversikt hos wikipedia. Gallery Project ser her ut til også å være et interessant valg.

Dog er ingen av løsningene direkte krøkkete å sette opp så vidt jeg vet. Og jeg mener at de funker greit på det meste av server-OS.

Det virker som de fleste har grei webfunksjonaltiet som sådan, det viktigste er kanskje at det er lett å laste opp og lage mapper, en mulighet er kanskje å ha en ftp-server og bare ha et program som lager web-gallerier av det som er lastet opp på FTPen. Kjører windows home server på den serveren, men om jeg må kan jeg vel kjøre noe viritualisering av et eller annet. Windows home server har jo en fotofunksjonalitet, men den er ekstremt tungvindt å bruke.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Løsninger som Coppermine og Gallery lager trolig ikke mapper i tradisjonell forstand. Uten at jeg kan si det sikkert arbeider de vel med virtuelle mapper, sets, kategorier osv. Altså en langt mer fleksibel struktur enn tradisjonell mapper.

Begge bør gå fint å kjøre på Home Server, selv om PHP/MySQL etc løsninger faktisk erfaringsmessig fungerer best på *nix. Dog må du nok ta i bruk noe av den underliggende funksjonaliteten. ImageMagick fungerer helt greitt på Home Server.

Coppermine finnes ellers som VMware Virtual Appliance, noe sikkert Gallery også gjør.

Alternativer for å laste opp i Gallery, link. Mulighetene i Coppermine har jeg ikke sett så nøye på, men det skal finnes en "drag and drop" tilleggsmodul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...