Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger tips til å bli kvitt maurtuer

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har poppet opp en god del maurtuer rundt huset de senere par årene og de finner stadig oftere veien inn i huset.

Vi snakker om rød skogsmaur.

Hvordan kan man ta knekken på hele kolonien?

Bål/varme, varmt vann, dieselpåtenning er noen av tipsene jeg har fått uten at de har virket særlig godt. Det jeg ikke har prøvd er kjemikalier eller skadedyrsgift.

Tips ønskes!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg ikke har prøvd er kjemikalier eller skadedyrsgift.

Da vil jeg anbefale at du stikker innom Jernia eller et hagesenter og kjøper et middel de anbefaler for din type maur. Å helle ut eller brenne forurensende stoffer som diesel, bensin etc. i naturen er ikke lov, og dermed strider det vel sannsynligvis mot forumets retningslinjer å i det hele tatt skrive om det.

Lenke til kommentar
Det jeg ikke har prøvd er kjemikalier eller skadedyrsgift.

Da vil jeg anbefale at du stikker innom Jernia eller et hagesenter og kjøper et middel de anbefaler for din type maur. Å helle ut eller brenne forurensende stoffer som diesel, bensin etc. i naturen er ikke lov, og dermed strider det vel sannsynligvis mot forumets retningslinjer å i det hele tatt skrive om det.

Vel, å tenne på noen desiliter drivstoff er vel like ille som om du kjører 90 km/t i 80 sonen. Synes det er i overkant å blåse opp dette til et problem.

Men on topic; selger de midler som faktisk funker mot et helt samfunn av maur? Vi snakker om flere hundre tusener individer, for ikke å snakke om metervis ned til dronning/larver...

Lenke til kommentar

Vi hadde samme problemet for endel år siden, men vi visste da ikke hvor disse tuene befant seg. På et hagesenter fant vi en maurgift som tydeligvis tok knekken på problemet, vi har ikke hatt maur i huset siden det (som jeg vet om).

Denne løsningen bestå av noen små bokser med en duftkilde som tiltrekker seg maur. Boksene har små innganger for maur, og inneholder dette giftige, klebrige stoffet som mauren da trekker med seg tilbake til tuen hvor den forpester resten av maursamfunnet.

Hvorvidt det var denne giften som tok knekken på maurene vet jeg ikke sikkert, men vi hadde dette problemet et par år etter at vi flyttet inn, og året etter at vi tok giften i bruk var problemet borte. Hør med ditt lokale hagesenter om de har en tilsvarende løsning eller noe annet som fungerer effektivt mot maur.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

srbz: Brukte noe lignende her hjemme noen år tilbake. Året etter var maurproblemet eliminert. Så det fungerer tydeligvis ganske bra. Det skal riktignok nevnes at maurene er kommet tilbake etter snart åtte år eller noe slikt. Mest sannsynlig har det vel kommet en ny koloni der den gamle pleide å være.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...