Cleafox Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 For en liten stund siden kjøpte jeg meg helt nytt hardware. Nå driver jeg å utvider min viten om clocking, det vil si jeg er ganske ny. Heldigvis har hovedkortet RC utgang slik at jeg kan clocke hardware via min laptop og programmet RC TweakIt. Det vil si jeg har full oversikt over volt, tempratur, viftefart og frekvenser, og kan også clocke pcen når den står på. Jeg har som tittelen sier; Intel i7-860 som prosessor. Jeg har sett flere som har fått clocket samme type prosessor til 4GHz stabilt, men jeg får den bare til 3,1GHz stabilt. Den er nå på 3,3GHz, men får drops ganske ofte. Så veldig ofte er den nede på 1,4GHz av en eller annen merkelig grunn. Det skal også nevnes det at når jeg først begynte å clocke var prosessoren på 1,8GHz, ikke på 2,8GHz som en i7-860 orginalt skal være. Hardware: HK: Asus Maximus III Extreme CPU: Intel i7-860 PSU: Corsair HX 750W RAM: Corsair Dominator, 1600MHz - 6GB Her er bilde av CPU-Z: Dette er nok bare en enkel feil fra min side på grunnet min lille kunnskap om clocking, men hey. Er jo derfor jeg henvender meg til de mer erfarne her på forumet. Lenke til kommentar
wim Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Nå er jeg ingen ekspert på 1156, men er ikke 1.47vcore voldsomt mye? Høres ALT for mye ut!. Mitt råd er: 1 - Aldri bruk ett program til å styre overklokkinga, alltid bruk bios. 2 - Aldri bruk funksjoner som "automatisk", "dynamisk", "intelligent" overklokking. Bruk gode gamle metoder istedet. Spesiellt ikke bruk automatisk volt, automatisk volt vil kjøre volten i været langt over det som er nødvending (ofte lang over hva som er trygt også) 3 - Les en hel haug om overklokking av det systemet du skal klokke før du i det hele tatt prøver å stille på en instilling. Du ville vel ikke starte å trimme bilen din uten å ha noe som helst peil på trim, ville du? Samme gjelder for overklokking. Bruk google, det finnes 100-vis av guides der ute om hvordan man gjør det når man overklokker. Les dem, så start klokkinga på nytt. Igjennom BIOS. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) 1,47 er nok til å ta knekken på en 45nm uten ytterlige kjøling med tørris eller LN. Grunnen til at frekvensen hopper er fordi prosessoren har en automatisk funksjon som hindrer unødvendlig strømforbruk eller overoppheting. Det sistnevnte høres ut som noe som kan være aktuelt i ditt tilfelle. Her er hva du må gjøre: Juster ned Vcore til under 1,4v, ta maksimalt 1,41v da 0,01 kommer til å forsvinne i Vdrop. Les av temperaturer og post dem her. Det samme gjelder hvilken kjøler du har. Endret 3. august 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 1,47 volt på 3,3ghz ? Jeg kjører en i7 920 på 3,82ghz med 1,19 volt, Så tror du har overdrevet bruken av volt her Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) 1,47 volt på 3,3ghz ? Jeg kjører en i7 920 på 3,82ghz med 1,19 volt, Så tror du har overdrevet bruken av volt her Morsomt nok så har du også overdrevet litt med Vcore, med mindre du har en dårlig waferplassering/uke på prosessoren din. Tar jeg ikke feil så skal en 920 klare 4GHz uten noen justering av Vcore Endret 3. august 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Tror nok du tar feil da ^^ Aldri sett noen som har 4ghz med 1,2 volt. Lenke til kommentar
Cleafox Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Tempratur ligger på 43 grader hele tiden. Har Cooler Master V8 på full load. Nå har jeg stilt ned volt til 1,39 :-) Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Tempratur ligger på 43 grader hele tiden. Har Cooler Master V8 på full load. Nå har jeg stilt ned volt til 1,39 :-) Flotte greier! Normen sier at 45nm aldri skal langt over 1,4v før det blir skadelig! Alt under kan du leke så mye du vil med! Min står på 1,42ish, men det er da dette med Vdrop kommer inn, så volten dropper til 1,39-1,40. Link til hvordan min 45nm ser ut: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1184962 Endret 3. august 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Overklokk alltid via bios, evt via hovedkortprodusentens eget program i nødsfall. Det du ikke tenker på er at prosessoren klokker seg ned når den ikke er belastet, derfor vil man se forskjellige hastigheter enn det som er maks. 1.47v er alt for høyt, det er et under at prosessoren din ikke har dødd allerede. Jeg kjører min i7-860 på 4GHz med 1.296V. Ting å huske på: *Slå av turbo boost for å få høyere stabil clock med alle cores belastet. *Sette minne frekvensdeleren korrekt, når man overklokker CPU overklokker man også minnet. *Øke spenninger forsiktig, man kan også måtte øke spenningen til minnet og minnekontrolleren for å få stabil overklokk. Endret 3. august 2010 av OC-Freak Lenke til kommentar
Mumriken Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Husk også og skru av Intel speedstep. Det er en sparefunksjon som klokker ned cpuen din ved lav last, men den kan lage mye kødd når du overklokker. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Tror nok du tar feil da ^^ Aldri sett noen som har 4ghz med 1,2 volt. Gode D0 prosessorer klarer lett 4 Ghz under 1.2v. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå