Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Salg av Ford Focus 05, kjøp av ny bil

Anbefalte innlegg

I 2007 kjøpte jeg min første bil, en Ford Focus 2005 som jeg i og for seg er godt fornøyd med men jeg kan ikke legge skjul på at jeg har lyst på noe nyere nå men ved mindre det er en grunn til å bytte ut bilen nå gjør jeg nok ikke det.

Men så ble jeg fortalt at det kanskje ikke er så dumt å bytte ut bil nå likevel? Den er 5 år gammel (garantien utløper), det er en bensindrevet bil og så vidt meg bekjent blir bensinbiler vanskeligere og vanskeligere og selge. Så slik jeg forstår det vil bilen tape seg vesentlig i verdi i løpet av de kommende årene.

Videre har jeg kjørt bilen utrolig lite siden jeg kjøpte den. Har vel kjørt den ca 8,000km på 3 år men jeg kommer til å kjøre mere i tiden fremover..

Så spørsmål 1 er hvorvidt det er hensiktsmessig å selge bilen nå?

Spørsmål 2 er hva slags bil burde jeg se på?

Prisklasse: 180,000-240,000,-

Drivstoff: Diesel (gitt at dette er det mest hensiktsmessige valget)

Gir: Manuelt

Størrelse: Jeg bor i Oslo sentrum men skal kjøre stort sett ut mot Gardermoen. Ønsker dog ikke en stasjonsvognstørrelse.

Biler jeg har sett på: Nissan Qashqai 2008, Audi A3 2007... og det er vel egentlig det da jeg ikke har peiling på hva jeg burde kjøpe.

Har fokus på driftsikkerhet, kjøreegenskaper og kvalitet.

EDIT: har nå lest litt mer om Qashqai og det ser ut til å være en enighet om at den er herlig å kjøre men at interiøret er ser billig ut og at det er dårlig plass i baksetene men viktigst av alt, at den ikke er designet for kaldt klima da blant annet setevarmer ikke er inkludert som standard (en venn fortalte meg også at familien sliter med å i det hele tatt få varme i bilen på vinterstid).

Tusen takk for all hjelp!

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer litt på hvor mye mer du har tenkt å kjøre i tiden fremover(?). 10000 i året? 20000? Når du kjørte så lite som du gjorde sist så har det ikke så mye å si hvilken bil du hadde mtp. serviceintervall, fordi bilen må på service hvert andre år uansett og du kom ikke mot km-grensa på service. Nå derimot kan de lønne seg å velge ett bilmerke som har lave servicekostnader og høye serviceintervaller.

Ford har serviceintervaller på 20 000 KM. Kjører du 10 000 KM\år så kan du godt kjøpe Ford, men kommer du til å kjøre mer så burde du finne deg ett annet merke.

denne

Lenke til kommentar

Vel, jeg kjørte ca 7000km på 3 år, så jeg ser for meg kanskje 10-15,000km de neste 3-4 år? Det er ren spekulasjon og det kan godt hende jeg ikke kjører så mye lenger enn 7000km heller. Men spørsmålet gjenstår fortsatt hvorvidt det er gunstig og selge bilen nå og hvilken bil jeg kan vurdere å kjøpe? Av en eller annen grunn liker jeg Qashqaien så jeg kommer til å prøvekjøre den, men ellers lider jeg av svært lite innsikt i bilverdenen

Lenke til kommentar

BMW 1-Serie eller Nissan Qashqai?

Kommer an på om du velger med pengeboka eller hjerte. BMW 1-serie er bilen som kommer til å gi deg best opplevelse og mest morro, mens Qashqai er bilen som mest sannsynlig er billigst å eie.

Hvorfor billigst å eie? Tror da BMW'en sluker mindre bensin en Qashqai'en?

Lenke til kommentar

BMW 1-Serie eller Nissan Qashqai?

Kommer an på om du velger med pengeboka eller hjerte. BMW 1-serie er bilen som kommer til å gi deg best opplevelse og mest morro, mens Qashqai er bilen som mest sannsynlig er billigst å eie.

Hvorfor billigst å eie? Tror da BMW'en sluker mindre bensin en Qashqai'en?

Det har du rett i, men jeg vil tro service og forsikring er dyrere på BMWen.

Lenke til kommentar

I 2007 kjøpte jeg min første bil, en Ford Focus 2005 som jeg i og for seg er godt fornøyd med men jeg kan ikke legge skjul på at jeg har lyst på noe nyere nå men ved mindre det er en grunn til å bytte ut bilen nå gjør jeg nok ikke det.

Focusen din vil nok tape seg 10-15% i året i de neste årene også. Slik som alle andre bruksbiler. At du kjører lite er jo et pluss for prisen, men den vil nok alltid ligge litt lavere enn tilsvarende dieselbiler.

Hvis du har behov eller ønske om å bytte bil, så er det hensiktsmessig å bytte bil. Men å bytte til en dobbelt så dyr bil (nyere Qashqai/A3) gjør at du omtrent dobler dine bilutgifter. Når du kjører så lite, står verdifallet og renteutgifter for 90% av dine bilkostnader.

Men jeg regner med at du er gammel nok til å bestemme selv hva du vil bruke pengene dine på.

Lenke til kommentar

Focusen din vil nok tape seg 10-15% i året i de neste årene også. Slik som alle andre bruksbiler. At du kjører lite er jo et pluss for prisen, men den vil nok alltid ligge litt lavere enn tilsvarende dieselbiler.

Hvis du har behov eller ønske om å bytte bil, så er det hensiktsmessig å bytte bil. Men å bytte til en dobbelt så dyr bil (nyere Qashqai/A3) gjør at du omtrent dobler dine bilutgifter. Når du kjører så lite, står verdifallet og renteutgifter for 90% av dine bilkostnader.

Men jeg regner med at du er gammel nok til å bestemme selv hva du vil bruke pengene dine på.

En Qashqai 2008 er vel da ikke dobbelt så dyr? Men jeg er fortsatt interessert i forslag..

Lenke til kommentar

Vil bare si at hvis du går for en Toyota (sikkert andre som tilbyr dette også) så har du fri service i tre år. Toyota er jo ikke akkurat noe spennende bil... men burde kanskje være ett alternativ?

Driftsikkre biler, derav høy kvalitet. Kjøreegenskapene er dog litt ymse synes jeg...

Trenger du ikke stor bil, så kan vel kanskje en Mini Cooper være ett småkult alternativ?

Disse får man vel nesten nye rundt den prisen....? Vet dog ikke noe om kvaliteten eller kjøreegenskapene på disse, da jeg aldri har kjørt en slik.

En Golf 1.4TSI er også en bil med fin motor som ikke koster skjorta...

Audi A3 er vel den som hadde fristet meg mest i dette selskapet (sammens med Mini'en)

Lenke til kommentar

Men hvorfor en Qashqai når du ikke trenger en bil i stasjonsvogn størrelse?

Er jo smak og behag det også... men Qashqai er ikke akkurat en nydelig bil sett med mine øyne... og dessuten er den forholdsvis stor i forhold til dine ønsker...

Du får en Qashqai ifg. finn.no til prisen du setter... men med en liten å kjedelig bensinmotor... og så vidt jeg har sett uten 4x4... (rett meg hvis jeg tar feil)

Lenke til kommentar

Men hvorfor en Qashqai når du ikke trenger en bil i stasjonsvogn størrelse?

Er jo smak og behag det også... men Qashqai er ikke akkurat en nydelig bil sett med mine øyne... og dessuten er den forholdsvis stor i forhold til dine ønsker...

Du får en Qashqai ifg. finn.no til prisen du setter... men med en liten å kjedelig bensinmotor... og så vidt jeg har sett uten 4x4... (rett meg hvis jeg tar feil)

Grunnen til at jeg er nysgjerrig på Qashqai er fordi den (i følge det jeg leser) ikke er særlig mye lengre eller bredere enn feks Ford Focus eller Audi A3 men den gir til gjengjeld trygghetsfølelsen av at du sitter høyere oppe og har bedre overblikk.

Men som sagt vet jeg svært lite om biler og baserer meg egentlig mest på hva jeg leser av tester og slikt.

For å ta litt om de andre alternativene ser jeg at både Audi A3 og BMW's 1-serie får mye skryt. Desverre er disse enda litt dyrere enn biler som Ford Focus og Nissan Qashqai og du må ut med enda mer skal du ha noe særlig ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Var nettopp å testet en Qashqai og jeg må si jeg likte den meget godt. Jeg satt veldig godt og jeg synes bilen viste til svært gode kjøreegenskaper..

Desverre så var det ikke bare fryd og gammen. Interiøret var kjedelig, da spesielt området med stereoanlegget (som så helt fært ut spør du meg), samt at bilen mangler en del fine ting som jeg har på Ford Focus'en min, som feks varmekabler i frontrute.

Ellers var det en deilig bil å kjøre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Var nettopp å testet en Qashqai og jeg må si jeg likte den meget godt. Jeg satt veldig godt og jeg synes bilen viste til svært gode kjøreegenskaper..

Desverre så var det ikke bare fryd og gammen. Interiøret var kjedelig, da spesielt området med stereoanlegget (som så helt fært ut spør du meg), samt at bilen mangler en del fine ting som jeg har på Ford Focus'en min, som feks varmekabler i frontrute.

Ellers var det en deilig bil å kjøre...

Varmekabler i frontruta har Ford patent på! :)

Kanskje Ford Kuga kan være et alternativ da (uten og ha sjekka prisen).

Lenke til kommentar

Har kjørt en del Kuga som leiebil og den er ikke så dum den faktisk... Vertfal bedre enn Quashkai...

Men interiøret er plast plast plast plast...

Midtkonsollen knirket i hver sving og det var flust av riper i konsollen over alt...

Bortsett fra det, så var den faktisk fin å kjøre.

Motoren var også grei. Tror det var en 140HK'er TDI i den jeg kjørte og det var en passe motor.

Hva dem koster vet jeg dog ikke...

EDIT:

Ser på finn.no at dem ligger ett godt stykke over ditt budsjett...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...