ATWindsor Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jeg skal på jorda rundt reise om ikke lenge, (London, hong kong, austriala, LA) stoppen i london er veldig kort, så jeg tenkte å kjøpe et kamera i hong kong. (det er litt viktig at jeg får kamraet tidlig på turen), jeg sjekket litt opp med priser o.l. Min erfaring etter å ha vært i singapore for neon år siden var at man kunne forvente rundt USA-priser der, kanskje marginalt billigere. Men i hong Kong er prisene gjerne 20% over det de er på feks BHphoto i USA utifra det jeg ahr funnet ut. Er dette virkelig vanlig? Hong Kong har ikke moms, og kursen på hong kong dollar er låst mot USD, jeg skjønner ikke helt hva som kan forklare slike priser? Feks et EP2 med kit og viewfinder koster ca 6000 i USA, 7200 i kong kong og 8200 i norge. Det virker ganske grovt overpriset i hong kong. Har jeg misforstått, eller er det virkelig så dyrt der? AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Kan ikke huske å ha hørt at Hong Kong er spesielt billig, så det er mulig at det er slik det er. Hvor lang tid har du i London? Skal du handle billig i England, så er det stort sett postordre som gjelder; og det blir ihvertfall knotete. Argumenter for å kjøpe i Norge, er at du rekker å sette deg inn i kameraet før du reiser, og at vi har 5 års reklamsjonsrett. Ettersom eletronikk har en tendens til å dø på seg like etter at det er kjøpt inn eller etter mange års bruk, så er det også litt risikabelt å kjøpe noe f.eks. i London, for så å oppleve at kameraet ryker på dag nr. to i Hong Kong. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Var i Singapore i '05. I Singapore er det typisk to typer butikker - de seriøse og de useriøse. Sistnevnte er billigst - de gir deg en quote på en pris som de førstnevnte ikke kan slå når du shopper rundt. ..Men når du kommer tilbake til butikken igjen, så er de "Out of stock", men har et dyrere annet produkt du kan kjøpe. ..Eller, hvis du sier "ja" med en gang de gir deg prisen, så vil de ikke selge med mindre du også kjøper stort minnekort til trippel pris. Og garanti? Joda - du får garantiseddel. Kona kjøpte videokamera der. Da vi kom hjem så vi at seddelen hadde stort, rødt stempel "REDEEMED" - at garantien allerede var "brukt". Var også ute for selger som viste at et annet videokamera var myyye bedre og et markant bedre kjøp - se når han sammenlignet og kjørte opp på skjerm. Med stygg ghosting som tydelig viste at kabel og/eller plugg var defekt på det første kameraet - på kameraets egen skjerm var alt fint under avspilling. Hold deg i så fall til de seriøse butikkene - de er litt dyrere enn de useriøse, men så får du også varen i skikkelig stand, og gjør et ok kjøp. Men - så er det ikke så mye å spare. Edit: *hark, host* - jeg var i Singapore, ikke Hong Kong. Men - vil anta at samme argumentasjon delvis kan gjelde der også.. Endret 3. august 2010 av Trondster Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Kan ikke huske å ha hørt at Hong Kong er spesielt billig, så det er mulig at det er slik det er. Hvor lang tid har du i London? Skal du handle billig i England, så er det stort sett postordre som gjelder; og det blir ihvertfall knotete. Argumenter for å kjøpe i Norge, er at du rekker å sette deg inn i kameraet før du reiser, og at vi har 5 års reklamsjonsrett. Ettersom eletronikk har en tendens til å dø på seg like etter at det er kjøpt inn eller etter mange års bruk, så er det også litt risikabelt å kjøpe noe f.eks. i London, for så å oppleve at kameraet ryker på dag nr. to i Hong Kong. Er bare i london en dag. Hadde helelr forsåvidt ikke forventet at Hong Kong var spesielt billig (dog var det billig på foto før), men at det skulle være så dyrt? Jeg mener, om det virkelig er 20% dyrere kan man jo bare sette opp en sjappe, kjøpe rett fra BH-photo på nett, og selge med god fortjeneste, 20% forskjell er veldig mye når valutakusrsen er "lik" og det ikke er moms. AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Er bare i london en dag. Hadde helelr forsåvidt ikke forventet at Hong Kong var spesielt billig (dog var det billig på foto før), men at det skulle være så dyrt? Jeg mener, om det virkelig er 20% dyrere kan man jo bare sette opp en sjappe, kjøpe rett fra BH-photo på nett, og selge med god fortjeneste, 20% forskjell er veldig mye når valutakusrsen er "lik" og det ikke er moms. AtW Nå skal det betales frakt, husleie og lønninger også. Og husleien i Hong Kong, den er høy. Så at det 20% dyrere der, overrasker egentlig ikke. Men som sagt du sparer deg for mye stress hvis du handler i Norge før du drar. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 De useriøse butikkene i Singapore minnet faktisk litt om ett par store kjeder her i landet, som med aviser og nettanonnser reklamerer for gull og grønne skoger som de sjeldent har i butikken... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Er bare i london en dag. Hadde helelr forsåvidt ikke forventet at Hong Kong var spesielt billig (dog var det billig på foto før), men at det skulle være så dyrt? Jeg mener, om det virkelig er 20% dyrere kan man jo bare sette opp en sjappe, kjøpe rett fra BH-photo på nett, og selge med god fortjeneste, 20% forskjell er veldig mye når valutakusrsen er "lik" og det ikke er moms. AtW Nå skal det betales frakt, husleie og lønninger også. Og husleien i Hong Kong, den er høy. Så at det 20% dyrere der, overrasker egentlig ikke. Men som sagt du sparer deg for mye stress hvis du handler i Norge før du drar. Jeg bumper denne. Det er frakt husleie og lønnninger i norge også. Og moms, men allikevel er prisene tilsynelatende på norge-nivå i hong kong. Synes fortsatt dette virker veldig veldig underlig, ingen som har vært i hong kong i det siste? Ellers, noen som vet om det er mulig å bestille en postboks i hong kong? Kan jo like gjerne gjøre det og bestille fra BH-photo om prisene skal være sånn. AtW Lenke til kommentar
kaian Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Argumenter for å kjøpe i Norge, er at du rekker å sette deg inn i kameraet før du reiser, og at vi har 5 års reklamsjonsrett. To veldig gode argumenter for å gi litt blaffen i hva prisen er i Hong Kong, synes jeg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Ja, det er mulig jeg heller EP2 her i norge, virka ganske billig på japan photo på prisguiden (6600 med kit eller noe) AtW Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Norge er relativ billig på digitale speilreflekser,drar du over til søta bror ligger prisene rundt 1 til 3 tusen mer avhengig av type. Endret 25. september 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Jeg bumper denne. Det er frakt husleie og lønnninger i norge også. Og moms, men allikevel er prisene tilsynelatende på norge-nivå i hong kong. Synes fortsatt dette virker veldig veldig underlig, ingen som har vært i hong kong i det siste? Arealkostnadene i Hong Kong er astronomiske og dermed også husleie. Hong Kong har etter de ble en delvis selvstyrt del av Kina nesten nådd igjen Tokyo som dyr by. Husleie og lønninger slår eller svært lite ut på prisen på fotoprodukter i Norge. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. september 2010 Forfatter Del Skrevet 25. september 2010 Jeg bumper denne. Det er frakt husleie og lønnninger i norge også. Og moms, men allikevel er prisene tilsynelatende på norge-nivå i hong kong. Synes fortsatt dette virker veldig veldig underlig, ingen som har vært i hong kong i det siste? Arealkostnadene i Hong Kong er astronomiske og dermed også husleie. Hong Kong har etter de ble en delvis selvstyrt del av Kina nesten nådd igjen Tokyo som dyr by. Husleie og lønninger slår eller svært lite ut på prisen på fotoprodukter i Norge. Riktignok er det dyrere i hong kong enn feks i singapore, men sentralt i singapore, eller new york forr den saks skyld er ikke billige steder å leie et areal akkurat. Jeg synes det virker rart at dette skal slå så veldig hardt ut i hong kong av alle steder. Mitt inntrykk av prisene i tokyo er feks at de er omtrent på det nivået man forventer, dvs ca som i USA. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå