Gå til innhold

Ventelo, Problemer med youtube/vimeo/vg/db osv.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en linje fra Ventelo. Adsl2+ 20/1.

Jeg har hatt tilsvarende linje fra NGT i flere år men etter mye fram og tilbake med kundeservice der byttet jeg til Ventelo ifjor.

 

Det siste året har jeg hatt endel problemer med å streame video fra diverse sites, samt at noen sider laster treigere enn andre.

Dette kan jo skyldes ting utenfor Ventelo eller mitt sitt område men det er altså dette jeg vil finne ut av.

 

Jeg merker også at modem synker opp litt treigere enn vanlig. Med NGT synka det somregel opp til rundt 13-14mbit ned og 1-1.5mbit ut.

Nå synker det som regel opp rundt 10-11mbit ned og 0.5-0.6 ut.

 

Jeg er i mailkontakt med Ventelo angående dette også, men har enda ikke kommet til bunns i saken.

 

 

Noen screenshots:

 

Måling fra nettfart.no

696751.jpeg

 

Speedtest.net mot Oslo

696752.jpeg

 

Speedtest.net mot San Fransisco

696754.jpeg

 

Og sist men ikke minst har jeg grafer fra youtube som viser min hastighet mot deres servere den siste måned.

696755.jpeg

 

 

Kundeservice hos Ventelo sier at de opplever samme fallene i grafen og sier dette skyldes kapasitetsproblemer hos youtube, men de unnlater å nevne noe om mitt argument om at jeg har kontaktet venner via MSN når jeg har hatt problemer med ett klipp, og de har vært i stand til å se det uten problemer.

Problemet merkes best når jeg prøver streame 720p klipp, men noen dager er det problemer å streame vanlige klipp også, feks fra vg.no.

 

 

Hvorfor synker linja treigere nå enn det den gjorde før? Kan det være at det er overbelastning i sentral?

Er det noen som vet hva årsaken kan være?

Noen som har forslag til andre målinger jeg kan ta for å verifisere hastigheter osv?

 

(Oppsett er forøvrig et ST465i v6 modem koblet til en D-link DIR655 router som PCene mine er koblet til)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd et annet modem?

 

Ventelo bruker ikke Speedtouch-modem, men Zhone Paradyne 6212.

 

Ventelo bruker endel forskjellige modem :)

Ja jeg har prøvd to forskjellige ST modemer nå siden det første gikk istykker på søndag..

Ingen forskjell :(

 

Youtube streamer dårlig her også for tiden. Tror det er et kapasitetsproblem hos Youtube, for alt annet går lynraskt.

 

Hmm, det er jo "bra" andre har samme problem , kanskje det ikke bare er meg da..

Rart ikke alle opplever det da men. Kanskje det har noe med routingavtaler el lign å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har en ASUS RT-N16 med DD-WRT firmware.

Multicast finner man i brannmurinnstillingene (security, firewall).

 

Ok, takk :) Får se om jeg finner en guide til hvordan jeg kommer meg inn på modemet.. Jeg har fått både ruter og modem (to enheter) Tusen takk for tips, gleder meg til å se Youtube uten at den står og laster en halvtime først ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...