Rune_says Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Fra dagens nyheter: Andefamilie funnet med piler gjennom... Tyder på at noen har "lekt" seg med blåserør og piler. Forøvrig ikke ulikt idiot-gjengen fra Norge som for en tid tilbake skjøt mange dyr på New Zealand - i sann til-å-bli-flau-av vrølper-stil. Dyr er bare dyr kan man argumentere - men som lignende utvikling viser i USA, så er steget kort fra å skyte duer til å skyte folk. Det urovekkende er at det gjøres "for moro skyld" og helt uten empati. Det sier igjen noe om at enkelte barn og voksne kanskje helt har gått glipp av grunnleggende oppdragelse - eller kan det bare være et tegn på iboende "jævelskap"? Endret 3. august 2010 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Visse mennesker er tydeligvis enda verre enn dyr. Men når det først er så galt, er det i hvert fall bra det kommer frem i mediene. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Dette er da en ganske standard måte å jakte småvilt på blandt stammer i feks. Amazonas... Vil ikke kalle det direkte dyremishandling. Like ille å skyte småvilt med luftgevær. Syns dog det er unødvendig å holde på sånn for moroskyld om man ikke trenger byttet til mat. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Dette er da en ganske standard måte å jakte småvilt på blandt stammer i feks. Amazonas... Vil ikke kalle det direkte dyremishandling. Like ille å skyte småvilt med luftgevær. Syns dog det er unødvendig å holde på sånn for moroskyld om man ikke trenger byttet til mat. I Amasonas er disse pilene dekket med nervegift fra Pilgiftfrosker, denne er så kraftig at dyret dør på noen minutter. Dersom du bare gjenomborer en and slik som bildet viser med en slik "pil" så vil den bruke lang tid på å dø. Det er ikke engang sikkert at den vil dø. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Stemmer at stammer i amazonas ofte bruker pilgift (en nervegift som fremkaller en meget smertefull død), men dette er ikke alltid tilfellet. Mener ikke å støtte opp under dette, siden det kun er gjort for moro skyld, men det er ikke spesiellt ille hva dyreplageri angår. Det foregår langt verre ting på komersielle anlegg. Sett hvordan man behandler gjess på gåselever farmer? Sett hvordan ting gjøres på slakterier? Sett hvordan dyr holdes i fangenskap under bedritne forhold over mange år? Sett hvordan 1000 vis av fisk i slengen dør av oksygenmangel på fiskebåtene? Sett hvordan katten leker med musen før den dreper den? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Stemmer at stammer i amazonas ofte bruker pilgift (en nervegift som fremkaller en meget smertefull død), men dette er ikke alltid tilfellet. Mener ikke å støtte opp under dette, siden det kun er gjort for moro skyld, men det er ikke spesiellt ille hva dyreplageri angår. Det foregår langt verre ting på komersielle anlegg. Sett hvordan man behandler gjess på gåselever farmer? Sett hvordan ting gjøres på slakterier? Sett hvordan dyr holdes i fangenskap under bedritne forhold over mange år? Sett hvordan 1000 vis av fisk i slengen dør av oksygenmangel på fiskebåtene? Sett hvordan katten leker med musen før den dreper den? De jakter med et mål at dyret skal dø raskest mulig for så å spises, dette er naturens gang. En bøffel kan bruke flere minutter på å dø når den blir angrepet av løver, og ofte begynner de å spise av den før den er død. Naturen er hard men der er slik det skal være. At det bedrives misshandling andre plasser rettferdigjør overhode ikke denne misshandlingen. Benytte samme tankegangen så er ikke drap så ille i norge siden mennesker blir torturert og drept i andre land. Men mye av de eksemplene du nevner har ikke noe med personer å gjøre, det er ren politikk.Denne saken handler om hvor fukkd i hodet de personene som gjør dette er. De mangler grunnlegende empati med vesner rudnt seg, og er potensielle drapsmenn. De gjør det for morro skyld og for å "se hva som skjer". De fortjener egentlig samme behandlingen tilbake. Endret 3. august 2010 av Zepticon Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Ser ikke helt greia di med å si at det er ren politikk, og har ingenting med personer å gjør. Dette kan være guttestreker for alt du vet. Syns det å dra paraleller til drapsmenn er å tyne den litt vel langt. Jeg er helt enig at det å ta liv for moroskyld er forkastelig, men poenget mitt er vel at om jeg trengte de endene til mat, og kun hadde et spytterør, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det på denne måten. Det kan vi vel være enig om? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Selvfølgelig er det ikke betenkeligheter hvis du faktisk hadde tatt livet av dyrene i etterkant, men har snakker vi om ender som får skutt piler gjennom halsen og så etterlatt til seg selv, som påpekt kan de gå lenge med infeksjon og annet som er svært smertefullt for de. Det å skade dyr for morro skyld er dyremisshandling, og er så langt vekke fra "jakt for å drepe" som det er mulig å komme. 1 Lenke til kommentar
Konformisten Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Stemmer at stammer i amazonas ofte bruker pilgift (en nervegift som fremkaller en meget smertefull død), men dette er ikke alltid tilfellet. Mener ikke å støtte opp under dette, siden det kun er gjort for moro skyld, men det er ikke spesiellt ille hva dyreplageri angår. Det foregår langt verre ting på komersielle anlegg. Sett hvordan man behandler gjess på gåselever farmer? Sett hvordan ting gjøres på slakterier? Sett hvordan dyr holdes i fangenskap under bedritne forhold over mange år? Sett hvordan 1000 vis av fisk i slengen dør av oksygenmangel på fiskebåtene? Sett hvordan katten leker med musen før den dreper den? Du har nok rett i at dyremishandling er ganske utbredt, men det er kanskje dette som er problemet. I verste fall blir det bare en dårlig unnskyldning for å holde på med det. En enkeltsak blir ikke mer harmløs av at lignende ting foregår andre steder. For øvrig kan jeg ikke forestille meg stort verre former for dyremishandling enn å skadeskyte med vilje. Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Har sett folk tenne på katter, putte de i microbølgeovner, banke de med kjepper over flere timer og verre... Da begynner det å ligne psykopatisk oppførsel. Dette er ikke noe jeg liker eller støtter, men det er strengt tatt ikke noe verre en å skyte måse med luftgevær. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Har sett folk tenne på katter, putte de i microbølgeovner, banke de med kjepper over flere timer og verre... Da begynner det å ligne psykopatisk oppførsel. Dette er ikke noe jeg liker eller støtter, men det er strengt tatt ikke noe verre en å skyte måse med luftgevær. Har du bare stått på sidelinjen uten å gjøre noe, når dette har skjedd? Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Å skyte måker med luftgevær er mye mer sosialt akseptert enn å skyte ender med "piler" men det gjør det vell ikke noe bedre? Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Gypsy: Internets Bobbylove: Netopp! Derfor jeg mener dette blir hauset opp unødvendig mye... Den sosiale aksepten er så feilvinklet i veldig mange situasjoner, og det var det jeg ville rette fokus på. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Ser ikke helt greia di med å si at det er ren politikk, og har ingenting med personer å gjør. Hvordan dyr behandles i industrien og oppdrettsannlegg har med politikk å gjøre. Oppdretterne er ute etter å tjene penger raskt, og myndighetene prioriterer ikke lovgiving eller resurser for å hindre misshandling her, samtidig som industrien har lobbyvirksomhet rettet mot nettopp slike lover. I norge er også dette regulert av mattilsynet, og de har hendene fulle allerede og slike saker er ikke prioritert. Et eget organ for dyrevelferd hadde nok gjort saken mye bedre, men igjen, dette krever politisk vilje og og muligens lovendringer for å gi disse noe reel makt. Dette er selvsagt misshandling uansett, men sett fra et sosialt perspektiv er det mindre uroligende da det ikke er drevet av sadisme. Dette kan være guttestreker for alt du vet. Syns det å dra paraleller til drapsmenn er å tyne den litt vel langt. Jeg er helt enig at det å ta liv for moroskyld er forkastelig, men poenget mitt er vel at om jeg trengte de endene til mat, og kun hadde et spytterør, så ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det på denne måten. Det kan vi vel være enig om? Vell, vil ikke kalle det guttestreker å torturere uskyldige dyr på den måten, og hadde jeg kommet over noen som holdt på slik som hadde jeg nok endt opp i avhør for voldsbruk, eller på akuttmotaket alt etter hvor mange dem var:P Jeg ville heller ikke ha noen betenkeligheter med å bruke dette som jaktmåte dersom det sto mellom liv eller død for min del. Men her er det overhode ikke det som er saken. Her finner disse personene glede i å påføre andre vesner smerte. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Damn, nice aiming.. i halsen og greier. Nei, huff. Hadde det vært de store hvite jævlene som alltid skal plage meg da jeg bader, hadde jeg ikke brydd meg, men en sånn liten and kan de da vel la være i fred.. Noen med på å stappe sugerør i halsen på den skyldige? De ga iallefall ikke spill skylden.. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Nja, både enig og uenig i noe av det som skrives her. Til nyttebruk er jakt greit for meg, men dette er åpenbart ikke til nytte og derfor ikke enig i at det er OK på noen måte. (Forøvrig helt utenfor jaktsesong på ender også) Typen piler som er brukt er kun beregnet til blinkskyting og dermed heller ikke egnet til jakt - dvs vil altfor ofte medføre unødig lidelse. Apropos "nice aiming" - ja, skryt i gjengen og slikt kan absolutt være et motiv - men av det jeg leser så skal slike blåserør være ganske så enkle å skyte treffsikkert med, så ikke akkurat noe "kar-stykke" dette her. Kan jo håpe at politiet finner ut av det. De kan jo hvis de vil (sjekke hvilke mobiler som har vært i området, sjekke om det er spytt på pilene (DNA), tradisjonelle spørre-runder osv) Endret 4. august 2010 av Rune_says Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Denne Odd Harald Eidsmo fra Dyrebeskyttelsen må jo være en retard. Strafferamme på ti år for dyremishandling, lol?! Det er jo det samme som folk har fått for drap på mennesker her i landet. Faens idiot. Lenke til kommentar
Diskusjonsmumriken Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Göncz, jeg spør meg selv - hvordan kan man sammenligne hendelser som foregår innad i en urstamme i Amazonas med denne saken? Kulturen, tradisjonene og realiteten blant disse stammene er en helt annen enn vår egen. Her til lands behøver man ikke å jakte på ender (med nållignende gjenstander) for å livnære familien - forhåpentligvis(...) Du bruker argumentet "Jeg har sett verre før, dette er ingenting - det bør skje noe virkelig ille før vi handler", mens det samtidig presiseres at du prinsipielt er i mot dyremishandling - noe jeg føler blir å skyte seg selv i foten. Vi blir ikke kvitt dyreplageri før Ola Nordmann er klar over alvorlighetetsgraden rundt det, etterfulgt av sanksjonene dette medfører. Det er derfor helt greit at slike saker er å finne i media iblant. Du vet hva som sies - all PR er god PR. Endret 22. august 2010 av Diskusjonsmumriken Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Det å bruke politiresurser på slik er bare tull. Er utallig andre ting som er mye viktigere å prioritere først. Om samfundet fortsetter med å utvikle seg til å bli mer og mer fredelig, slik det har gjort siden steinalderen, så vil forhåpentligvis slike instinkter som dette bli visket ut om noen titusener av år siden det ikke er viktig for å overleve lenger. Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 I min klasse i VG1 var den noen "kule" som skrøyt av å ha pumpet inn ketsjup i ræva på en katt. Samme duden gnidde lærerens tusjer intil ballene sine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå