Gå til innhold

Føler du deg "Rævpult" av politikerne - del dine Frustrasjoner og Synspunkter her!


Anbefalte innlegg

Nevnte ikke politiet i forbindelse med skattesystemet jeg.

 

Politikere og politi er det forskjell på. Ellers synes jeg det er det eneste riktige å dra inn politikerne, da det er disse som lager lovene i Norge. På sin plass med andre ord.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Støre forteller halvsannheter om Svalbard

 

 

Regjeringen med utenriksminister Jonas Gahr Støre i spissen gir oss ikke den hele og fulle sannhet om det som skjer i nord. Da EU-parlamentets visepresident Diana Wallis nylig tok til orde for å utvide Svalbardtraktaten til havområdene rundt øygruppen - noe Unionen ikke offisielt stod bak - reagerte Støre raskt og kontant: Norge fastholder sin suverenitet i disse havområder. Og så tilføyde han at Svalbard er en like selvfølgelig del av Norge som Østfold.

 

Dette må utenriksministeren vite er galt. Traktaten av 1920 gjør ikke øygruppen til norsk territorium, men gir Norge full suverenitet. Det er en viktig nyanse, som ikke bare russerne pokker på.

 

Norge hevder jo også at fiskevernsonen eller den økonomiske sone ut til 200 mil rundt øygruppen omfattes av Svalbardtraktaten. Dette får Norge ingen støtte for internasjonalt, ikke engang fra våre nærmeste allierte, selv om det er enighet om at de arktiske statene har et spesielt ansvar og spesielle rettigheter. Det uenigheten går på er grunnlaget for den jurisdiksjon Norge krever i denne sone, Svalbardtraktaten eller norsk lov om kontinentalsokkel og soner.

 

Det er blitt hevdet at Finland og Canada gir Norge full støtte når det gjelder Svalbard-sonen. Det er ikke riktig. Tidligere president i Finland Urho Kekkonen antydet i sin tid en slik støtte, men det var et ledd i hans machiavelliske stil og er ikke et standpunkt den finske regjering har i dag. At vi står alene ble ikke minst demonstrert da britene arrangerte en Barentshavskonferanse, der Norge ikke var invitert, ja ikke engang informert.

 

Fra norsk side, ikke minst fra en lynende skarp folkerettslig begavelse som Carl Fleischer, er det levert meget sterke argumenter for at Norge kan håndheve full suverenitet i havområdene rundt Svalbard slik vi gjør i våre økonomiske soner. Men det hjelper lite å ha rett, dersom man ikke får rett.

 

Det er også en utbredt misforståelse at det havområde vi fikk suverenitet over da Gråsoneavtalen tidligere i år ble gravlagt, er norsk territorium. Det er underlagt norsk jurisdiksjon og er ikke et stykke Norge.

 

Det ble tåkelagt at for å få til avtalen måtte ikke bare russerne gi en god del, men også Norge. Det standpunkt vi til slutt falt ned på, lå langt fra vårt utgangspunkt i 1977 da det utkast til avtale som Jens Evensen anbefalte, skapte harde fronter i norsk politikk. Senere viste det seg jo at russerne takket være Arne Treholt satt på begge sider av bordet.

 

Det ble vanskelig for noen regjering å kompromisse, til tross for at mange innenfor etterretningstjenesten og en kaldkrigsmann som John Sanness mente vi burde godta et kompromiss som lå nærmere det russiske krav. Vurderingen den gang var at det var best å få en fast grenselinje.

 

I dag bør alle fornuftige mennesker være glade for at vi til slutt fikk til et kompromiss med russerne. Ikke bare åpner det for norske olje- og gassinteresser, men er også viktige for våre fiskerier.

 

Men vi bør være klar over at Arktis er i ferd med å bli det strategisk viktigste og kanskje mest omstridte havområde i verden med sine enorme olje - og oljeforekomster, fiskeressurser, mineraler og økt skipstrafikk i Nordøstpassasjen og Nordvestpassasjen.

 

Dette kan bli et rått maktspill, noe russerne lenge har signalisert, og nå har også kineserne meldt seg. Det er konflikt mellom USA og Canada, og vi må regne med at EU i fremtiden ville fremme sine interesser på en tyngre måte enn det siste utspill.

 

Oppbringelsen av den russiske tråleren «Sapfir 2» er neppe innledningen til noe kanonbåtdiplomati fra norsk side, men det viser hvor ømtålig disse spørsmål er. Jeg vil tro at Putin-regimet som vi åpenbart kommer til å leve med i mange år fremover, vil, hevde sine interesser med de maktmidler det har til sin rådighet.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

978x.jpg

IKKE LOVLIG: Borgarting lagmannsrett har i en fersk dom konkludert med at miljøfartsloven ikke har hjemmel i vegtrafikkloven, og at man dermed kun kan dømmes for fartsoverskridelser som overstiger den opprinnelige fartsgrensen. Foto: Morten Holm / SCANPIX

 

 

 

I en fersk dom slår lagmannsretten fast at miljøfartsgrensen er ulovlig.

 

 

(Dagbladet). I en dom fra Borgarting lagmannsrett slås det fast at man bare kan straffes for den delen av hastighetsoverskridelsen som overstiger den opprinnelige fartsgrensen.

 

En 35 år gammel mann ble tatt for å kjøre i 100 km/t på Ringveien i Oslo. Veien var merket med miljøfartsgrense. Han ble idømt fengselsstraff i 2008 for dette og en rekke andre brudd på vegtrafikksloven. Han ble også fratatt lappen i 16 måneder.

 

Lagretten konkluderer med at det er «tvilsomt om såkalt miljøfartsgrense er hjemlet i vegtrafikkloven». Han ble derfor dømt til en bot for den del av fartsovertredelsen som overskred den lovlige fartsgrense på 80 km/t, og tap av førerrett utgikk i den nye dommen.

 

- Nå vil nok alle som måtte ha mistet førerkortet eller være bøtelagt for kjøring over de såkalte miljøfartsgrensene i Oslo ha krav på å få tilbake pengene og lappen tilbake, sier 35-åringens forsvarer John Christian Elden til Dagbladet.

 

- Viktig dom

Miljøfartsgrensene innføres av Statens Vegvesen hver vinter for å hindre svevestøv. Men lovligheten av denne har lenge vært omstridt. Politiet har heller ikke visst om de har hjemmel til å straffe bilister som overskrider miljøfartsgrensen.

 

I begynnelsen av november konkluderte riksadvokaten med at ingen av de tre paragrafene som er benyttet i forbindelse med miljøfartsgrensen gir grunnlag for å håndheve den permanent gjennom en periode, og at han inntil videre ikke vil gi politi og påtalemyndighet direktiver for å håndheve fartsgrensen, ifølge aftenposten.no.

 

- Det er en viktig dom, og følger opp det synspunkt også Riksadvokaten har gitt uttrykk for. Påtalemyndigheten ved Oslo politidistrikt som ikke fulgte Riksadvokaten her, har nå fått svar på tiltale, sier Elden.

 

Har nedsatt arbeidsgruppe

Elden mener at det eneste riktige nå er at kommunen straks tar ned skiltene som viser miljøfartsgrenser.

 

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) uttalte til Nettavisen i slutten av forrige måned at det er uaktuelt å fjerne miljøfartsgrensen. Hun sier departementet jobber med å bringe klarhet i regelverket.

 

- Jeg har tatt et initiativ der jeg har bedt representanter fra justis- og samferdselsdepartementet sette seg ned for å se nærmere på både hjemlene for håndhevelse og ikke minst reaksjonsregelverket. Målsettingen er å rydde vekk eventuelle uklarheter fra veien en gang for alle, sier Kleppa til Nettavisen.

 

Arbeidet er forventa å være ferdig ved årsskiftet.

 

 

Miljøfartsgrense:

 

Hensikten med miljøfartsgrenser er å redusere mengden helseskadelig svevestøv.

 

Fra 1. november ble det innført miljøfartsgrense på følgende strekninger i Oslo:

Ring 3 fra Ryen til Granfosstunnelen. Gjelder hele døgnet.

Riksveg 4 Trondheimsveien fra Sinsen til Grorud. Gjelder hele døgnet.

E18 fra Framnes (Operatunnelen) til Lysaker. Gjelder på hverdager i tidsrommet 06.00 - 22.00.

Kilde: Statens Vegvesen

 

Livlig diskusjon på Dagbladet om temaet også, her er noen:

 

debattant_007:

 

Før kulda kom var det fuktig og støvet ble bundet i en seig gjørmete gørr. Jeg ringte vegvesenet og tipset de om at de burde spylle vekk dritten.

Fikk som svar at det ville forsvinne som støv når det ble tørt (som svevestøv da, antar jeg)

Men hvilken virkning ville det ha på miljø-imaget om man spyler gatene på natta sett i forhold til "miljø-fartsgrense" som alle snakker om?

"åå ja, partiet passer på oss" sier jo alle nå.

Brilliant klekket ut av PR-staben. Et realt stykke politisk håndtverk!

 

Yippi:

 

1. Hva med en anmeldelse av Statens Vegvesen for oppsetting av skilt uten lovhjemmel? Det er jo dokumentfalsk om jeg hadde gjort det?

2. Videre anmeldelse av vegvesenet for å forlede politi og rettsvesen til å foreta sjikanering av alminnelige borgere.

3. Samt anmeldelse av politi og rettsvesen for å føre saker uten rettslig grunnlag. De driver jo å søker å få folk dømt til fengsel og tap av førerretten.

 

Har byråkrater og jurister lov å holde på sånn ovenfor folk uten risiko for selv å straffes? De kunne jo vært dømt til rehabilitering via å gå et kurs i vegtrafikkloven og evt. å måtte avlegge ny førerprøve siden de ikke kan det de venter at andre skal kunne.

 

Trafikant007:

 

Dette er enda en fillesak AP kommer til å miste enda flere velgere på. SKJERP DEG KLEPPA! Nå må du snart fratre din stilling, så Norge endelig kan få en god og utviklende Samferdselsminister. Har manglet det siden 1950-tallet......

 

Tom_Arne:

 

Dette er ingen fillesak.

Dette er nok ett bevis på at denne regjeringen gjør som dem vil enten det er lov eller ikke.

Men kjenner jeg dem rett kommer det snart en ny lov som gjør dette lovlig.

I mellomtiden blir skiltene stående selv om det nå rettslig er bekreftet at de er ulovlige...

 

Lars_A_B:

 

Den første miljøfartsgrensen kom mellom Grorud og Sinsen, og svært mange som skulle til sentrum fra Nittedal benyttet motorveien fra Olavsgård når det plutselig ble 60 i et halvt år. Samtidig målte man vel noe mindre svevestøv denne vinteren, men uten å si noe om antall biler ift tidligere.

 

Jeg har hele tiden ment at man ikke kan bruke miljøargumenter for å sette fartsgrense. For det første vil det være en urimelig stor straff, miljø"forseelsen" tatt i betraktning. I tillegg mister folk totalt respekt for fartsgrenser med denne politikken. Jeg håper virkelig man forstår hvor fullstendig skivebom denne miljøfartsgrensen er!

 

Hilsen piggfri og miljøfartsgrenseforbanna billist

 

Ivar Øines:

 

Hvis man vil gjøre noe for miljøet fjerner man betaling på kollektiv transport i og rundt de store byene, dette vil redusere mye av byråkratiet ved kollektivtransporten, langt flere vil da bruke det. Man kan redusere vei utbyggingen rundt disse byene på grunn av redusert trafikk, køproblemene vil reduseres.

 

Dette er selvfølgelig en ting som ikke vil skje, ingen politikere vil ha et redusert byråkrati det vil jo føre til at de ikke kan rettferdiggjøre sine lønnsøkninger, det vil jo også føre til at mange av deres venner vil miste jobben som jo er en forferdelig ting. Jeg tror at det er samfunnsøkonomisk fordelaktig at Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim har gratis kollektivtransport, men dette er ikke et mål for politikerne.

 

Gandalv:

 

He, he. Myndighetene gir seg ikke.

I fjor sto en av miljøfolket fram og skrøt av at det var mindre svevestøv enn før, og mente det kom av miljøfartsgrensene.

Nesten samtidig kom det fram at nesten ingen fulgte tullegrensene.

Hmm.

Dette er likevel en bagatell.

 

Det at infrastrukturen (altså veier, jernbane osv.) har vært neglisjert i årtier er mer alvorlig.

Politikken er preget av utredninger, avgifter og klattreparasjoner.

Et og annet skippertak ser vi også. Flottenfeierbro til ei øy med rundt 500 personer - det tar man seg råd til.

 

Oslo:

Tegningene for planløst Sinsenkryss var klare på 70-tallet, og tilpasset den tids trafikk - nå først er den klar.

Det glupe miljøkrysset på Carl Berner er en fiasko, og har kostet millioner.

Man har i årevis flyttet trikkeskinner fra midten av veien, og så ut til siden - fram og tilbake - graving og forstyrrelser og heller ikke gratis.

Hullene i veidekket blir bare fylt med oljegrus og klappet på - så holder det noen få uker, og hvem får ødelagt bilene? De som betaler moroa - oss.

I resten av landet er det ikke bedre.

 

daJust:

 

Jevn hastighet er cluet, ikke lav hastighet.

Fornuftig lagde veier sørger for gode av- og påkjøringsmuligheter, som igjen tillater høyere hastigheter. Høyere hastigheter gir mindre motortid, mindre forurensning, mindre forbruk, bedre fremkommelighet, i det hele tatt mer effektiv kjøring.

 

Og vi snakker ikke om veldig høye hastigheter, f.eks. over 130 km/t.

 

Mange biler i jevn og lav hastighet ER kø.

Det er også mer forurensning, mindre effektiv kjøring. Flere kjøretøyer forurenser samtidig over lengre tid. Og vi bruker mye lenger tid hjem/til jobb. Bortkastet tid. Til tider irriterende bortkastet tid.

 

janmb:

 

At du tror jeg snakket om, eller er spesielt interessert i hva som er mest effektivt kømessig får du ta på din kappe ;)

 

Og dersom du vil snakke om trafikkavvikling er det ett virkemiddel som overskygger alle andre: Økt kapasitet i veinettet - dvs flere veier og flere felt, slik at farten kan holdes høy. Denne steinrøysa er så mange tiår etter skjema på veiutbygging at det er flaut. Og dagens miljøpolitikk bidrar heller lite i riktig retning.

Lenke til kommentar

Norge er gode på klimaprat, men dårlig på gjennomføring.

 

 

"STOR" OPPDATERING OM TEMAET:

 

Det siste jeg hørte på radioen er at Prince Charles av Wales har planer om å besøke Norge for å snakke om miljø.

 

Kanskje snakket leder til noe bra da likevel. Men, vi får se om det blir med snakket om et par år tid eller noe sånt da.

 

EDIT:

Beklager at jeg fjernet deler av innlegget. Men original lenken til artikkelen består heldigvis.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jens Stoltenberg forsøker rævpule LO :!:

 

Greit for meg at de er uenige, så får kanskje AP mindre oppsluttning etter hvert. Eller kanskje LO får mindre oppsluttning, ikke vet jeg.

 

FORUS (Dagbladet): Statsminister og Ap-leder Jens Stoltenberg som innledet på Rogaland Ap's årsmøte i formiddag, går langt i å si at de som vil si nei til EU's vikarbyrådirektiv har misforstått.

 

Stridssak

- Det er selve EØS-traktaten, ikke direktivet, som kan utfordre våre abeidsmiljøbestemmelser, sa Stoltenberg.

 

Vikarbyrådirektivet er en stor stridssak på årsmøtet. En rekke store lokallag, som Stavanger og Haugesund, har vedtak om nei til direktivet. Under debatten var det innlegg både for og mot, og ifølge uoffisielle opptellinger er årsmøtet delt. Spørsmålet er om Stoltenberg gjennom sin tale påvirker delegater til å snu eller stemme mot sine lokallag. Avstemningen skjer i morgen.

 

Stoltenberg viste til at europeisk fagbevegelse har gått inn for direktivet, og at LO først støttet det.

 

Ikke direktivet som er problemet

- Noen er urolige for at direktivet kan undergrave arbeidsmiljøloven. Vår beste juridiske vurdering sier at det ikke er noe grunn til det. LO's jurister og våre egne sier det samme. Det er mange andre land som har videreført egne nasjonale krav selv om de har innført direktivet.

Hvis man skal angripe norsk arbeidsmiljølov fordi den hindrer fri flyt av arbeidskraft, er det ikke direktivet man må angripe, men traktaten, sa Stoltenberg.

 

LO snudde

- Først mente LO det samme som øvrig europeisk fagbevegelse. Det er ikke gitt at vi skal automatisk skal snu fordi LO snur. Vi mener det samme som før LO skiftet mening. Vi må tenke selv, sa Stoltenberg.

Han mener likebehandling av fast ansatte og vikarer fører til mindre sosial dumping og mindre incentiv til å bruke vikarer.

 

På spørsmål fra Dagbladet om hvorfor han tror LO har snudd i synet på vikarbyrådirektivet, sier Stoltenberg:

- Det er lov å ha andre vurderinger. Jeg vil ikke mistenkeliggjøre noen.

 

Samme sak:

 

Jens Stoltenberg tror fortsatt på god løsning på striden om Vikarbyrådirektivet.

 

En oppfølger:

http://www.dagbladet.no/2012/03/04/nyheter/vikarbyradirektivet/regjeringen/sv/arbeiderpartiet/20525737/

Endret av G
Lenke til kommentar

Fy F... så jævlig:

Og dette landet betaler vi masse skatt til, og blir behandlet slik!!

Det skulle vært ryddet opp i mange ting i dette syke perverse landet.

 

Slagpasienter kan ligge mange timer uten tilsynIfølge Statens Helsetilsyn.

 

Ved hjerneslag er det viktig å få helsehjelp raskt, men flere sykehus lar pasientene vente uforsvarlig lenge, mener Statens helsetilsyn.

 

Ved sykehuset Asker og Bærum risikerer eldre slagpasienter å måtte vente i inntil seks timer før de blir mottatt ved slagenheten. Gjennomsnittlig ventetid er tre timer, skriver Aftenposten.

 

Statens helsetilsyn har pekt på lovbrudd ved ni av 29 tilsyn i behandlingen av eldre med hjerneslag.

 

- Dette gir uakseptable ulikheter i behandlingstilbudet til en sårbar gruppe. Og det kan føre til at noen pasienter kommer ut av sykehusoppholdet med en større funksjonssvikt enn de ville hatt ved behandling på et annet sykehus, sier direktør Lars E. Hanssen i Helsetilsynet.

 

Ved Ullevål sykehus blir ikke eldre pasienter med hjerneslag sikret forsvarlig behandling de første 24 timene, ifølge tilsynet.

 

Ved sykehuset i Bærum forsikrer avdelingssjef Niels Kristian Thybo ved medisinsk avdeling at de har ryddet opp og har kontroll på situasjonen.

 

 

(NTB)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Korrupt politiker?

 

Kontakten mellom UD og Felix Tschudi har vært tettere enn Støres redegjørelse forteller

 

729x.jpg

 

- Etter at det ble fokus på saken om tildeling av tilskudd til etablering av et senter for nordområdelogistikk der også Tschudi Shipping Company bidro finansielt, har jeg tatt initiativ til å gjennomgå hvorvidt UD har saksbehandlet andre saker som involverer Felix Tschudi eller hans selskap. Det har det ikke, skrev Jonas Gahr Støre til Stortinget fredag.

Han nevnte ikke at han selv var personlig pådriver for Tschudis interesser i en sak behandlet i regjering, eller at utenriksdepartementet i et møte med Tschudi i 2007 uttrykte at en gjenåpning av Sydvaranger Gruve ville være i tråd med departementets nordområdesatsing.

Grep personlig inn

I forlengelsen av at Dagbladet 20. mars avslørte at Utenriksdepartementet (UD) i 2008 bevilget 6 millioner kroner til en stiftelse ledet av Jonas Gahr Støres personlige venn Felix Tschudi, leverte utenriksministeren fredag kveld sin redegjørelse av saken til Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité.

Der fastholder Støre at han verken ser seg selv som inhabil i forhold til Tschudi eller at det var relevant ved denne tildelingen. Han avviser å be om en habilitetsvurdering i ettertid, men sier at han vil få foretatt en dersom han i framtida har ansvaret for en vurdering knyttet til Tschudis næringsvirksomhet.

Støre skriver at UD ikke har saksbehandlet andre saker som involverer Felix Tschudi eller Tschudi Shipping Company. Han nevner imidlertid to saker som regjeringen har behandlet, en sletting av en heftelse på eiendom i forbindelse med oppstart av ny gruvedrift i Sør-Varanger og en sak om omlasting av gasskondensat.

Støre nevner ingenting om sin egen rolle i saken, selv om både Dagens Næringsliv og Dagbladet har satt søkelys på den. I 2007 grep han personlig inn for å sikre at miljøvernminister Helen Bjørnøy ga tillatelse til at Kirkenes transit og Tschudi Shipping Company skulle få drive omlasting i den nasjonale laksefjorden Bøkfjorden. Statens forurensingstilsyn hadde da sagt nei to ganger. Bjørnøy snudde.

 

Ikke journalført

25. juni 2007 var shippingmilliardær Tschudi på et møte i utenriksdepartementet, sammen med ekspedisjonssjef Ove Thorsheim, to andre fra UD og en rekke australske investorer fra Northern Iron Limited og finansieringsbanken Macquarie Bank. Tschudi Shipping Company A/S kjøpte gruveområdene i 2006, og ba om møte i forkant av gjenåpningen av gruva i Kirkenes. Møtet i UD var på et tidspunkt hvor Sydvaranger Gruve ikke hadde sendt sine utslipps-og konsesjonssøknader.

- Generelle spørsmål

Utenriksminsiter Støre synes ikke dette møtet er relevant:

- Henvendelsen det vises til synes å gjelde generelle spørsmål til departementet eller med sikte på kontaktformidling til andre myndigheter, sier han, og viser til redegjørelsen han sendte Stortinget.

- Denne er utfyllende når det gjelder saker som er saksbehandlet i UD, dvs. saker som leder til en avgjørelse i UD eller der UD har myndighet til å tilrettelegge for og treffe avgjørelser. UD kan ikke se at den har noen tilknytning til departementets tilskuddsforvaltning som er hovedtema i kontakten med Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, sier Støre via en e-post fra sin kommunikasjonsrådgiver Kjetil Elsebutangen.

På møtet i UD Tschudi fikk bekreftet at en gjenåpning av gruva i Kirkenes ville være i tråd med utenriksdepartementets nordområdesatsing. Møtereferatet ble avsluttet slik.

«Den besøkende delegasjonen ønsket å bringe på det rene om det ville være mulig å bruke også russisk arbeidskraft i Sydvaranger, samt om prosjektet vurderes som positivt i forhold til departementets nordområdestrategi. Begge deler ble bekreftet fra departementets side,» står det i møtereferatet som Dagbladet har fått tilgang til gjennom Nærings- og handelsdepartementet. Dette ble aldri journalført hos utenriksdepartementet, som likevel sendte referatet videre til NHD og Innovasjon Norge.

- UD har ikke en samlet oversikt over Tschudis eventuelle kontaktpunkter med øvrige departementer. Tschudi er en aktiv næringsaktør i nordområdene, men det er også en rekke andre aktører med stor aktivitet innen ulike bransjer, sier Støre.

I dag regnes Sydvaranger Gruve, som ble offisielt åpnet i 2010, for å være en av nordområdesatsingens spydspisser.

Bente Bjercke, som har bidratt til denne artikkelen, er frilansjournalist med regjeringens mineralsatsing som spesialområde. På oppdrag for Greenpeace har hun skrevet rapporten «Det nye norske gruveeventyret». Hun har fått støtte fra Fritt ord til prosjeket «Tåkelegging» om gjenåpningen av Sydvaranger Gruve, og til et gruveseminar i Kautokeino.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

978x.jpg

 

Kongen og veteranene settes på sidelinjen under feiringen av 8. mai

 

 

 

- Ubegripelig og talentløst at de klarer å gjenta det samme som i fjor, sier Generalsekretær i Norges Forsvarsforening.

 

 

 

(Dagbladet): I fjor ble kong Harald lei seg da han 8. mai ikke fikk lov å være med på utdelingen av Krigskorset med sverd til spesialsoldatene Trond Bolle, Eirik Johan Kristoffersen og Jørg Lian for deres innsats i Afghanistan.

Under årets markering av frigjøringsdagen vil kongen være til stede og etter det Dagbladet erfarer skal han legge ned en krans. Generalsekretær i Norges Forsvarsforening, Christian Bugge Hjorth, mener det ville vært naturlig om kongen hadde en større rolle under markeringen.

- Kongen bør og skal ha en viktig rolle under markeringen av 8. mai. Det burde Jens Stoltenberg, regjeringen og dens rådgivere ha forstått etter det som skjedde i fjor, da kongen ikke fikk lov å dele ut Krigskorset til krigsheltene fra Afghanistan, sier han.

- I parantes

Han understreker at frigjøringsdagen først og fremst er kongehusets, nasjonens og frihetskjemperenes dag, og at å endre på dette bildet er direkte ansvarsløst.

- Når jeg tenker på frigjøringen, ser jeg for meg kong Olav, dengang kronprins Olav, i åpen bil på rådhusplassen, med frihetskjemperen Max Manus som livvakt i forsetet. Det er ikke dagens politikere, som ikke har hatt noen rolle i frigjøringskampen, som skal markeres 8. mai. I årets program står kongens tilstedeværelse skrevet i parantes. Altså er kongen en parantes i feiringen av frigjøringsdagen, sier han.

- Jeg, og mange med meg, ønsker at kommende generasjoner skal beholde det bildet etterkrigsgenerasjonen har av frigjøringen: kongen, kronprinsen, norske motstandsmenn og jublende folkemasser.

- Veteranene dyttes til side

7. juni i fjor avduket veteran og krigshelt Gunnar «Kjakan» Sønsteby den nye statuen av krigshelten Max Manus. Forsvarsforeningen har fått ansvar for å hvert år fremover holde en seremoni ved statuen 8. mai. Bugge Hjorth foreslo overfor Kommandantskapet på Akershus festning å gjøre noe ekstra ut av den årlige kransenedleggingen og inkludere seremonien i 8. mai-programmet.

Kommandantskapet var positive til forslaget, men nesten to måneder senere får han beskjed om at seremonien ved Max Manus-statuen ikke er kommet med i Forsvarsdepertementets program for 8. mai og at det derfor blir «helt feil og gjennomføre en seremoni som ikke står på programmet for 8. mai feiringen i Hovedstaden».

- Dette er ikke Kommandantskapets skyld, de følger kun ordre. Det er Forsvarsdepartementet som står bak også denne avgjørelsen. For meg virker det hele nesten som et PR-stunt fra regjeringens side, hvor de vil vise at de støtter veteranene, sier Bugge Hjorth, som har henvendt seg til departementet og forsvarsministeren angående saken uten å få svar.

Bugge Hjorth sier han ikke tviler på at regjeringen ønsker å hedre veteranene og kongen, men at det gjøres på feil måte. Han mener det er det symbolske bildet folk har av frigjøringsdagen og den folkelige følelsen knyttet til 8. mai som er viktigst.

- Ubegripelig og talentløst at de klarer å gjenta det samme som i fjor, sier Bugge Hjort.

- Ikke plass

- Det er viktig at frigjøringsdagen ikke politiseres. Denne dagen bør domineres av de som har gjort en innsats, ikke politikere. La oss hedre de som hedres bør, sier han.

- Jeg synes det er veldig merkelig at de ikke ser hvor dårlig dette tar seg ut. Jeg mener forsvarsministeren burde ha grepet inn. Jeg håper i beste fall at dette misforståelse og håper inderlig at vi kan få til dette.

Seniorrådgiver Asgeir Spange Brekke i Forsvarsdepartementet bekrefter at det nok ikke er noen misforståelse og det at offentlige programmet ikke vil endres på.

- Det foregår veldig mange markeringer av 8. mai rundt om i hele landet, og her i Oslo. Vi har begrenset plass i vårt program og har gjort en vurdering på at denne seremonien ikke fikk plass akkurat i år.

Bugge Hjorth forteller at Forsvarsforeningen vil gjennomføre seremonien, hvor kaptein Jørg Eide vil holde tale.

Kongen enig

Kommunikasjonssjef Marianne Hagen ved Det kongelige hoff, forteller at kongen og statsministeren er helt enige om hvordan 8. mai-markeringen skal foregå.

- Det som er avgjørende for oss er om det deles ut Krigskorset eller ikke. Det gjør det ikke i år, sier Hagen.

Parentesen rundt «kongen» tror hun er der for pressen.

- Den står nok der for at journalister skal forstå at han skal være til stede, sier Hagen.

Statssekretær Hans Kristian Amundsen ved Statsministerens kontor har følgende kommentar:

- Hans Majestet og statsministeren er helt enige om program og kongens deltakelse. 8. mai er en viktig dag for å hedre innsatsen norske soldater har gjort tidligere og gjør i dag, sier han.

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forbudt med gambling, forbudt med kasinoer, forbudt å bruke norske bankkort der det kan spilles, forbudt å drive investeringsbusiness, forbudt med våpen, forbudt å kjøpe sex, forbudt å kjøpe sex utenlands (også i land der det er tillatt), forbudt å drive gambling business, forbudt å drive bank, forbudt å ha slanger/reptiler som husdyr, forbudt å ha sex før 16 år, forbudt å selge øl etter kl 20:00, forbudt med pengelotteri, forbudt med pyramidespill, forbudt mot diverse alkohol/vin, forbudt med private skoler, forbudt å ha egne åpningstider, forbudt å ha mer enn 4 cl i en drink, forbudt å vise kjønn i bevegelse (sensur av film, blader etc), forbudt å ta med poteter inn til landet, forbudt å selge Strepsils halslinser, forbudt å selge bittermandel, forbudt å ikke gjemme snusboks og tobakk, forbudt å glemme sikkerhetsbelte, forbudt å eie enkelte hus uten å bo der, forbudt å røyke, forbudt med hallikvirksomhet,forbud mot raketter med styrepinne, forbudt å selge lakrispiper og sjokoladesigaretter, forbudt med reklame for alkohol, forbudt å flytte inn, forbudt å holde butikker åpne på søndager, forbudt å kjøpe flere enn en drink om gangen, forbudt å servere sprit før kl 1300, forbudt å bruke håndholdt mobil i bil, forbudt å bruke snø-vannscooter, forbudt med aktiv dødshjelp, forbudt med hasj og narkotika, forbudt å bestemme over egen eiendom....<br><br>Andre negative ting er: revisorplikt, regnskapsplikt, reguleringer, statskirken, verneplikt, sivilforsvaret, nrk avgift, offentliggjøring av formue/inntekt/skatt, påbudt med NOK som betalingsmiddel, påbud om pensjonssparing, kvotering, formålsparagraf, halvparten av regjeringen skal være medlemmer i statskirken, 25% av media skal være på nynorsk, påbudt sidemål i skolene, hestekraftavgift på båtmotorer, latterlige tollkvoter sammenlignet med andre land (svenskene tar inn ubegrenset med alkohol, vi får ta max 1 liter sprit og 2 liter øl), formuesskatt, arve-gaveavgifter, omregistreringsavgifter på kjøretøy, odelsgutt-systemet, offentlig lånekasse, offentlige støtteordninger, offentlig pensjonssparing, verdens dyreste førekortopplæring pga obligatoriske moment i kjøreskolene som tar skyhøye priser, importforbud og høye avgifter på import av matvarer for å beskytte ineffektivt norsk landbruk, forbudt å føre ut mer enn 10 kilo fisk, forbudt å gi vekk fisk til andre enn egen familie, skatter og avgifter generelt 70% for en gjennomsnittsnormann osv...

 

 

Beste jeg har lest på lenge.

 

Selv mener jeg at det beste demokrati er et anarki. Det er jo ikke mange ting som er lovlig lenger :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

978x.jpg

 

Sjefen for Oslo Børs hardt ut mot Giske

 

 

 

729x.jpg

 

Nærings- og handelsminister Trond Giske var sterkt involvert da Telenor denne uke kvittet seg med styrelederen.

 

 

Sjefen for Oslo Børs reagerer kraftig på måten næringsminister Trond Giske og hans departement har gått fram på overfor Telenor.

Børsdirektør Bente A. Landsnes sier til Dagens Næringsliv at hun mener Trond Giske har blandet seg inn i styringen.

- Ja, de sier at de skal bruke de valgte organer og følge god corporate governance. Det betyr at man skal gi signaler til styret, og så er det opp til styret å ta beslutningene. Og man kan gi signaler til valgkomiteen, og utøve sin stemmemakt på generalforsamling - og ikke i lukkede rom utenfor, sier Landsnes.

- Investorer blir usikre

Hun understreker at det er Eierskapsavdelingen i departementet som er satt til å utøve og håndheve eierskapet. Det er den politiske ledelsen og ikke byråkratene i eierskapsavdelingen som har sviktet i Telenor-saken, mener børsdirektøren.

- Staten må tenke igjennom hva man tidligere har sagt: at staten har ulike roller og posisjoner, og at det politiske ikke må blandes sammen med selve eierrollen, sier Landsnes.

Hun frykter nå at investorer blir usikre og vil vegre seg mot å investere i norske selskaper der staten er storaksjonær. Foruten Telenor har staten større eierandeler i Statoil, Hydro, Yara og Cermaq.

- Jeg synes det er viktig å si ifra fordi usikkerheten som automatisk skapes, veldig raskt vil smitte over på andre selskaper hvor staten er eier, og det er ikke bra for det norske aksjemarkedet. Det innebærer en bekymring over å investere sammen med staten som eier, fordi man vil være usikker på hvordan de agerer i gitte situasjoner og om det de har skrevet i eierskapsmeldingen faktisk gjelder, sier børsdirektøren.

- Kraftfullt signal

Den mangeårige Hydro-sjefen Eivind Reiten tar bladet fra munnen og sier ifølge Dagens Næringsliv at Trond Giske mangler respekt for Telenors styrende organer. Giske «sender et usedvanlig kraftfullt signal når han skifter styreleder midt i en valgperiode», sier den tidligere Senterparti-statsråden og Telenor-styrelederen.

- At han går så langt i å skifte styreleder, er et godt eksempel på at når politikk og forretning kolliderer, er det ofte politikken som vinner. Ingen bestrider at største eier kan gi signal at han ikke har tillit til styreleder, men det er et særdeles kraftfullt signal og langt mer kraftfullt enn om det hadde skjedd ved ordinær styreomlegging, sier Reiten.

Han sier det er vanskelig å få øye på at det er hensynet til Telenors utvikling som er grunnen til at den store eieren gjør dette.

To avganger

Harald Norvik varslet tidligere denne uken at han går av som styreleder i Telenor på grunn av manglende tillit fra statsråden. Ifølge Giske var det en helhetsvurdering som ligger til grunn for at Norvik måtte gå, men mange peker på uenigheten rundt salget av TV 2 i vinter.

Telenor eier 48,2 prosent av A-pressen, som i vinter solgte sin halvdel av TV 2 til danske Egmont, som dermed ble eneeier i den norske TV-kanalen. Giske var imot salget, og Norvik gikk i etterkant ut og kritiserte Giske for å ha forsøkt å påvirke Telenor-styret i den saken.

Fredag trakk lederen for Telenors bedriftsforsamling og valgkomité, Erik Korssjøen, seg fordi han er uenig med Giske i prosessen rundt Norviks avgang.

- Årsaken til min fratredelse er at jeg er uenig med den største aksjonæren i bakgrunnen for, tidspunktet og gjennomføring av prosessen som ledet til at styrelederen fratrådte, sa Korssjøen fredag.

(NTB)

 

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Utrolig. :green::omg:

 

At det er mulig, å gjøre en slik feil av politi og norske stat/myndigheter. Det er lite som overrasker fra den kanten lengre, eller jo det er jo alltid en form for overraskelse, men ikke det med at slike ting er mulige i landet Norge.

 

Politiet slettet lydlogg fra 22. juli

40 nødsamtaler borte for alltid.

 

Politiet i Asker og Bærum har slettet lydloggen fra 22. juli. Dermed er det umulig for 22. juli-kommisjonen ettergå innholdet i samtalene til og fra operasjonssentralen.

- Ja, det er riktig at samtalene er slettet. Det er noe som skjer automatisk etter en viss tid, bekrefter politimester Torodd Veiding i Asker og Bærum politidistrikt overfor VG.

Anders Behring Breivik kjørte gjennom Asker og Bærum på vei fra Oslo til Utøya 22. juli i fjor.

Politimester Veiding opplyser til VG at de i motsetning til Oslo og Nordre Buskerud politidistrikter, aldri fikk noen anmodning fra 22. juli-kommisjonen om å ta vare på de historiske samtalene.

Politidirektoratet opplyser at lagringstiden for logger i distriktene som har innført det nye nødnettet, er 90 dager.

Ifølge politiets egen evaluering mottok operasjonssentralen ved Asker og Bærum politidistrikt 40 nødsamtaler mellom klokken 17 og 19 fredag 22. juli i fjor. Disse samtalene, og kommunikasjonen mellom operasjonssentralen og patruljene, er nå borte for alltid.

22. juli-kommisjonens leder Alexandra Bech Gjørv ønsker ikke å kommentere noe av innholdet i rapporten som legges fram mandag 13. august.

(NTB)

Endret av G
Lenke til kommentar

Tipper denne politienheten "glemte" å lagre unna loggene for å slippe mer kritikk.

Ja kanskje det er grunnen.

 

Men, at ingen andre instanser i samfunnet har tatt kopi av slikt materiale som lydlogger, det er jo også kritikkverdig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er "22.juli-rapporten" klar. Nok en gang prøver Jens Stoltenberg å forsvare at han blir sittende. "Han har en jobb å gjøre" sier han.

 

Spørsmålet blir om han er den beste kandidaten for å utføre reparasjonsarbeidet?

 

Interessant diskusjonstråd om 22.juli

http://www.diskusjon...owtopic=1452040

 

Litt ironisk å lese følgende i Dagbladet:

Jens Stoltenberg tar ansvar. Det gjør han ved å love oss at han og hans regjering skal ta tak i svakhetene, forbedre systemene, tette hullene i beredskapen. Han skal bli i jobben for å få den gjort. Dersom noen under ham da må gå, må de bli bedt om å fratre ikke for å rituelt markere ansvar, men fordi mer kompetente mennesker bør ta over.

 

Godt poeng markert i grønt!!

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg irriterer vettet av meg av de dobbeltmoralske hyklerne i AP. De oppfordrer til et samfunn der folk skal vise moderasjon når det kommer til rikdom.

Men når de selv får muligheten så tar de den helt ut.

 

http://www.dagbladet.no/2010/11/05/magasinet/sondag/interiorblogg_2010/interior/politikk/14166350/

 

 

Han sier at huset er noe som de ikke har valgt, men det følger med jobben.

Ja, det følger masse rikdom med alle de stillingene AP-folk søker etter tiden med giverglede på stortinget er over, og det er de også fullt klar over. Jævla hyklere.

 

Nestemann er vel Jens, når vi endelig blir kvitt inkompetansen hans som statsminister så får han vel seg en toppjobb i Europa takket være alle betalte kompisene han har fått gjennom tiden som leder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...