Gå til innhold

Tips til gode manualfokus objektiver til nikon

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg har fått en liten forkjærlighet for gamle manualfokus nikon objektiver til min D300

Sitter nå med et lånt 105mm 2.5 manual objektiv og jeg har også testet en 55mm f2,0. Likte begge veldig godt og lurer derfor på om noen har noen tips til flere bra og skarpe og lys sterke objektiver?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er hauger av bra Nikkor-objektiver med manuell fokus. Spørsmålet er heller hvor man skal begynne å ramse opp. Anbefaler en kikk her, og gå til "Lenses". Da vil du finne en del å velge mellom samt hvordan de oppfører seg.

Jeg har for øvrig sekken full av slike selv, og har svært mye glede av dem.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Disse tre er bældyre, men intet mindre enn spektakulære.

Enig i begge karakteristikker.

Et rimelig alternativ er Samyang, som har både 14/2.8 og 85/1.4. Pris ca 2 500+. Tester 85 mm for tiden, og den virker klart akseptabel relatert til prisen. Man regner med at Samyang vil komme med flere objektiver etterhvert.

Ellers så finnes det AF/MF objektiver med god manuell fokus. Sigma EX 50/2,8 DG Macro er et eksempel på et slikt objektiv.

Edit: Og så må man klart poengtere at utvalget i Nikkor er enormt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Finnes som nevnt av andre en drøss av objektiver å velge mellom. Har fire stykker sjøl. Nikon 105 mm AI-S f/2.5 er fantastisk bra. Fungerer også som en drøm på D700. 50 mm AI-S f/1.4 er fin, men har et bedre alternativ som dekker brennvidden. Ellers synes jeg 135 mm AI-S f/2.8 er bra. Har også en 200 mm AI-S f/4.0. Noe lyssvak, men ellers et kompakt og fint objektiv. Har kjøpt samtlige fra keh.com. Latterlig bra optisk kvalitet, og utrolig billig :-)

Lenke til kommentar

Nikon (Nikkor) 28mm har jeg hatt 3 av og har fremdeles 2 (f/2.8 og f/2) og det er en brennvidde jeg liker godt.

Noe rundt 50mm skal vel også passe bra, og for tiden er det Micro 55mm f/2.8 jeg bruker mest. Det er meget annvendelig.

105mm har du prøvd så det vet du sikkert at er bra og billig sak.

Så er det jo 135mm, 180mm og enda lengre godbisker da.

Selv har jeg 800mm som lengste, og det er en fryd å bruke - og med TC301 2x konverter kommer ting ganske nææært.

Av andre merker har jeg bare erfaring med Leica og Zeiss,

men da er du i en annen prisklasse - men gøy :cool:

Lenke til kommentar

50mm f/1.4 er et must! Den fåes billig på bruktmarkedet. Sikkert mange som har sånt liggende "i skuffen", men ikke tenker over at de kunne fått litt cash for den. Egentlig ikke så ofte jeg ser manuelle Nikkors til salgs.

Enda gøyere blir MF når du kommer ned i 24 og 20mm. De har så bra dybdeskarphet fra nesten vidåpen blender, at man bare trenger å røre fokusringen for ting nærmere enn en meter omtrent!

Jeg kjøpte en 20mm f/2.8 Ai-s brukt for 600,- og den er bare helt fantastisk inv_biggrin.gif

Den er så knøttliten at den ikke kaster skygge med den innebygde blitsen slik de fleste store vidvinkler gjør.

Jeg bruker den på en D700, og der blir jo den ultravidvinkel. (Som om du har en 13mm på DX-kamera)

Nikon Series E 100mm f/2.8 må også nevnes som den desidert minste og letteste tele (like liten som en 50mm) Den er sinnsykt skarp helt fra f/2.8! Best på f/4! Fås for rundt 500,-

Lenke til kommentar

Jeg har et Nikkor 50mm f/1.2 AI-S som er svært svært bra. knallbra bokeh og sylskarpt (spes om du blender ned til f/2)

Bjørn Rørslett skriver:

This lens replaced the older 55/1.2 and besides being neater and lighter, also offered a much better performance even at wide apertures. There is an endearing slight softness (bokeh) when the lens is deployed on a D1/D2-series camera and shot wide open, but the image even at f/1.2 has plenty of detail. Stopped down in the range f/2.8-f/5.6, image contrast is enhanced, sharpness is very good to excellent, and veiling flare has gone entirely. Quality deteriorates rapidly as expected with the lens stopped down beyond f/8. I suspect the corners at wide settings would be soft with this lens mounted on a 35 mm film-based camera, but haven't tested this so far.

The 50/1.2 is less troubled by hight-contrast and against-the-light shooting than many of its brethren, and the propensity to flare is kept well under control. Occasionally you can get a greenish ghost spot when the sun is placed towards the frame corners, though.

Image contrast even at f/1.2 is higher on the D3, so pictures come across crisper and appearing sharper with this camera. Focusing the lens on a D3 was easy.

IR: The performance is troubled by a strong tendency for a central hot-spot on several cameras, but not on the S3Pro UVIR (?). Strange.

j Endret av Kellendil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Mye bra svar :) Leica systemet er jo selvsagt drømmen, men zeis objektiver til nikon hadde ikke vært feil det heller.

Jeg har solgt både min 70-200 2,8 og min 16-85VR, og sitter nå igjen med et nikon 50mm 1,8(og sb900). 50mm 1,8 er helt grei, men kunne godt tenkt meg mer og bedre skarpe og lys sterke(2,8 og nedover) fastobjektiver.

Med stram økonomi burde det jo være mulig å finne noen gamle fantastiske manualobjektiver ?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...