Myst Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hei sann. Er nettopp ferdig med min 4 ukers ferie og tilbake på jobb i går (D-OH!) og sant å si har jeg nesten ikke hatt noe ordentlig ferie da mesteparten har gått til oppussing og arbeid i leiligheten (som jeg forhåpentligvis flytter inn ila denne uka, wohoo!) og er temmelig utslitt og energiløs til å fokusere på jobb. Prøvd å undersøke litt hos NAV men fant ikke noe konkret og lurer på om dere vet hvilke regler som gjelder sykemelding rett etter ferie? Føler meg helt energiløs, ufokusert og mangel på motivasjon og konsentrasjon. Har fortsatt 1 uke ferie til gode som jeg tenkte å bruke til høsten. Aner ikke hva jeg skal gjøre, mulighetene er å ta en prat med legen og enten forklare det som er eller skylde på operasjonssåret som ikke vil gro, eller spørre sjefen om jeg kan bruke siste uka også. Har hørt før at definisjonen på ferie er "å gjøre andre ting enn vanlig jobb", men jeg mener også det er "tid man hviler seg og samler energi til jobben igjen". Er nok forskjellig for en og enhver. Uansett, håper dere har noen gode råd å komme med. Føler at denne uka vil bli en skikkelig tung en. Takk på forhånd. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Flytter denne til "Juss", regner med at du får bedre svar her Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Kanskje ikke mye juss i dette svaret men.. Det å føle seg slik du beskriver etter ferien er det mange som gjør og er ganske normalt. Det tar en uke eller to hvor man føler seg demotivert og sliten, men så kommer man inn i arbeidsmodus igjen og ting er som før ferien. Synes vel ikke man skal sykemelde seg på grunn av dette, men det kjenner jo du best på kroppen selv, men du bør nok ha en snill lege.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hovedvilkåret for å få sykepenger er at arbeidsevnen din er nedsatt, og at nedsettelsen er en følge av sykdom, skade, eller lyte. Å føle seg sliten og demotivert etter en ferie man har brukt på å pusse opp vil jeg ikke si fyller dette vilkåret. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Greien er at du kan ikke selv bestemme å bli sykemeldt, det er det fastlegen din som må avgjøre. De aller fleste er umotivert til å jobbe etter ferie. Det var faktisk en artikkel om det i VG for et par uker siden også, der noen forskere mente vi burde dele opp ferien istedet for å ta 3-4 uker i strekk, fordi dårlig motivasjon og konsentrasjon er et stort problem overalt. De kalte det "feriesyken", og mente man burde heller dele opp ferien i en-ukers ferie over hele året istedet for 4 uker på en gang. Endret 3. august 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Myst Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Takker for svar. Jah, kommet litt på andre tanker gjennom dagen med å gjøre diverse ting. Får bare holde ut og satse på at ting går bedre neste uke. Tilfelle andre er i samme situasjon og lurer på det samme, kan dere fritt bruke tråden. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jeg har ikke noe svar på juss-delen av dette, men jeg må si at jeg blir irritert av å lese noe så dumt. Du har brukt ferien din til å pusse opp og er sliten. Javel... synd for deg. Er det riktig å da sykemelde seg for å få enda mer ferie? Du høres egentlig ut som en av de som må bruke opp egenmeldingene sine fordi "det er jo ferie det også". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Prøvd å undersøke litt hos NAV men fant ikke noe konkret og lurer på om dere vet hvilke regler som gjelder sykemelding rett etter ferie? Det er ingen regler om dette, du kan bruke sykemelding når du selv trenger dette, dette være seg midt i ferien din eller i påske/juleferie. Så hvis du nå mener at du er syk nå og har behov for å gå til legen for å bruke sykemelding så gjør du det! Men du kan kanskje vurdere å bruke egenmelding først før du går til legen. Fordi du har jo rett til egenmelding også, selv om du kommer rett i fra ferie. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 At du velger å pusse opp i ferien er da strengt tatt ikke arbeidsgivers problem. Du velger selv å bruke tiden du skulle brukt på avkobling, til noe som tydeligvis har vært slitsomt og arbeidskrevende. Shame on you. Dog er det som det sies her, ingen begrensninger i når du kan være sykemeldt. Du kan faktisk være sykemeldt i ferien og få ferie til gode pga det (men obs, krav om en viss lengde på sykemeldingen. 6 dgr?). Slapp nå maksimalt av den siste uken og dra på jobb som planlagt. Hvis det absolutt ikke funker så får du prøve en dag eller to med egenmelding, eller dra til legen. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Det var ikke planlagt egentlig, alt skulle egentlig blitt ferdig før ferien, men vi fikk trøbbel med firmaet som skulle gjøre det meste og ble nødt til å gjøre resten selv. Jaja, tenker ikke på det lenger. Får gjøre det beste ut av det og kombinere jobb og fritid. Skal legge meg tidlig i dag og få hvilt meg skikkelig ut resten av uka. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hovedvilkåret for å få sykepenger er at arbeidsevnen din er nedsatt, og at nedsettelsen er en følge av sykdom, skade, eller lyte. Å føle seg sliten og demotivert etter en ferie man har brukt på å pusse opp vil jeg ikke si fyller dette vilkåret. Stemmer det. Tilstanden til trådstarter kan utvikle seg til depresjon eller en annen type sykdom som igjen vil føre til rett på sykepenger. Uansett så vil arbeidsgiver som hovedregel betale sykepengene de 16 første dagene. Er kun fra 17. dag trygden yter sykepenger, igjen dom hovedregel. Du vil ha rett til sykepenger selv om du har tatt ut ferie. Hvis fyller vilkårene for sykepenger ellers, vil sykepengegrunnlaget tilsvare inntektstap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå