salah Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 I demokratiet har vi en lov jeg liker svært godt, og det er at man skal straffes kun en gang for en ugjerning. Dette er en lov som jeg mener er viktig et prinsipp i et demokrati. Men jeg ser det er annerledes i trafikken. Her får man ved grove brudd på loven utsettelse/fradragelse av førerrett i antall måneder eller år, bot og fengselsstraff. Er ikke dette brudd på prinsippet om at man kun skal straffes en gang for en ugjerning? Det er en selvfølge at samfunnet må straffe den eller de som begår kriminalitet som f. eks. høye hastigheter eller uaktsomt kjøring, eller som i de fleste tilfeller kombinert disse to, men burde ikke straffene vært annerledes? For slik det praktiseres, kombinerer vi tre straff i samme slengen. Spørsmålet stiller seg annerledes under f. eks. drap, vold eller voldtekt, da man får fengselsstraff og oppreisning, for her har man gjort noe som gjør at de(n) fornærmede/pårørende har mistet sine familiemedlemmer og derfor trenger økonomisk oppreisning. I andre tilfeller får man f. eks. fengsel og saksdekning, og det stiller seg også naturlig da f. eks. advokater og legetimer ikke er akkurat gratis. Jeg er ikke så veldig flink på å forklare, og i tillegg vil jeg bare si at jeg spør generelt. Av den grunn kan vi spare oss for moralpreken da dette er teoretisk spørsmål, og jeg har ikke begått noen kriminalitet og jeg har også lappen i behold uten noen prikker. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Nå er det jo et privilegium å føre motorvogn da, ikke en menneskerett. Så vil ikke si de kan sammenlignes i det hele tatt. Endret 3. august 2010 av zeltex Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Bot og fengselsstraff-problematikken er jeg ikke bevandret nok i jussverdenen til å kunne svare på, dessverre. Det jeg derimot vet, er at inndragning av førerkort ikke sees på som straff. Det blir gjort av allmennpreventive hensyn. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 At man ikke skal straffes for det samme forholdet to ganger (forbudet mot dobbeltstraff) innebærer at når det er avsagt dom for en handling mot deg så er du ferdig. Det betyr ikke at du ikke kan få flere forskjellige typer straff (bot og fengsel) i samme dom - det betyr at du ikke kan få fengsel i en dom, og så bot for det samme forholdet et par uker senere. Bot + fengsel + tap av førerkort er en straff når det fastsettes i samme dom. Dette har bl.a. gitt opphav til den berømte vandrehistorien om personen som blir uskyldig dømt for å drepe sin kone, soner straffen sin, og deretter dreper sin kone når han slippes løs - og spørsmålet om han da kan dømmes for å ha drept sin kone. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå