TheHead Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Har en PC hvor jeg i dag har installert Vista, og som jeg vurderer å oppgradere til Windows 7. På denne PCen har jeg installert et RAID5 oppsett støttet av hovedkortet. Kan jeg reinstallere windows, og deretter finne RAIDet mitt helt "uskadet" etterpå? Edit: Jeg har et ASUS P6T hovedkort. Endret 3. august 2010 av TheHead Lenke til kommentar
007CD Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Ja, dette er ICH10R bare du husker på å smekke inn driveren, men det skal gå automatisk så lenge RAIDet er operativt. Bytter selv mellom XP og Windows 7 og har RAID arrayet med meg i begge OSene. Har også tatt med meg RAIDet fra ABIT IX38, Biostar I45, ASUS Rampage 2 Extreme og nå til Classified og tilbake igjen uten problemer. Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hvor er det RAID driveren befinner seg på en lagringssdisk ? Leste en plass at det var der MBR er, men det er vel helt feil ? Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Ja, dette er ICH10R bare du husker på å smekke inn driveren, men det skal gå automatisk så lenge RAIDet er operativt. Bytter selv mellom XP og Windows 7 og har RAID arrayet med meg i begge OSene. Har også tatt med meg RAIDet fra ABIT IX38, Biostar I45, ASUS Rampage 2 Extreme og nå til Classified og tilbake igjen uten problemer. Da kan jeg med andre ord bare begynne å installere. Jeg glemte i det innledende innlegget mitt å si at jeg ikke har installert OS på raidet (men det skjønte du jo :-). Det jeg ikke helt skjønner, er hvordan du klarer å flytte et HK raid på den måten du beskriver..? Kontrolleren sitter jo på hovedkortet? Er det altså slik at den ene disken inneholder alt av paritetsdata, slik at når du plugger diskene inn i nytt HK og setter opp raid, så er alt ok? (ikke det at jeg planlegger å gjøre det, men jeg er bare nyskjerrig). Lenke til kommentar
007CD Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Alle HKene har enten ICH9R eller ICH10R og informasjonen om RAID typen ligger på harddiskene, så lenge kontrolleren på HKene står i RAID modus så vil den gjenkjenne diskene om du flytter dem rundt. I tilegg så er det samme driveren for ICH8R, ICH9R og ICH10R så det gjør også oppgaven enda enklere. Men bare vær obs på at du må ha RAID driveren installert selv om OSet ikke ligger på disken som står i RAID. Driveren må finnes om OS disken er tilkoblet kontrolleren som står i RAID modus selv om denne disken ikke er noe RAID medlem. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 Men bare vær obs på at du må ha RAID driveren installert selv om OSet ikke ligger på disken som står i RAID. Driveren må finnes om OS disken er tilkoblet kontrolleren som står i RAID modus selv om denne disken ikke er noe RAID medlem. Da ble jeg med ett litt usikker igjen... Jeg har to kontrollere på mitt HK, en JMicron kontroller (som jeg har koblet OS disken + en til inn i) og ICH10R (hvor jeg har koblet 6 disker inn i et RAID 5 array). Situasjonen min er at OS disken min mest sannsynlig har tatt kvelden, så jeg må installere en ny disk og deretter reinstallere OS (win 7). Er det noe spesiellt jeg da må ta hensyn til? Med driver til RAID, så er det vel Intel matrix storage manager som inneholder dette? Er det så enkelt at jeg bare kan starte installasjon på den nye OS disken (som står i Jmicron kontrolleren), og etter fullført installasjon installere raid kontrolleren og sette opp raidet på nytt? Beklager at dette er veldig basic spørsmål, men RAID er ikke akkurat det jeg kan mest om... :-/ Lenke til kommentar
007CD Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Når OS disken din står på JMicron som jeg antar står i IDE modus i BIOS så er det bare å smelle inn OSet, deretter RAID driveren, og ja denne ligger i Matrix storage pakken eller den siste Intel kom med som de kaller Rapid Storage (Forbedringer, men horribelt brukergrensesnitt.) Så kan du herje så mye du vil med RAID 5 arrayet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå