Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dual NIC

Anbefalte innlegg

Kan noen en gang for alle forklare hvordan man skal sette opp et LAN der man bruker det ene nettverkskortet til utgående trafikk og det andre inngående trafikk?

Har et 10/100mbits cNet kort og et innebyggd Realtek 10/100mbits (epox

4g4a+) og en 10/100mbits 16-porters Unex switch med cat-5 cabler til rådighet.

Jeg prøvde alt mulig i går, men endte opp bare med at det ene nettverkskortet mitt fikk all trafikken, mens det andre hadde 0 belastning what so ever.

Kjører WinXp med SP1.

Noen som orker å forklare, eventuelt komme med en artikkel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget er at du f. eks. kan koble sammen 3 pc'er uten å bruke hub eller switch.

... og dermed har større kontroll over hva som går gjennom?

En interessant bruk av to nettkort på samme subnet kan være å kjøre forskjellige tjenester på hvert av kortene (ftp på ett og cs server på ett f.eks?), eller å balansere lasten. Jeg hadde to kort med hver sin ip på en linuxbox, men (i motsetning til det en skulle trodd) gikk all data gjennom det ene kortet - for begge ip'ene! Noen som kan forklare dette? :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde to kort med hver sin ip på en linuxbox, men (i motsetning til det en skulle trodd) gikk all data gjennom det ene kortet - for begge ip'ene! Noen som kan forklare dette? :)

Etter jeg prøvde å "Bridge" de to NIC'ene så fikk jeg samme resultat som du, at all trafikk gikk i gjennom et av NIC'ene.

Så ergo det er nok et eller annet man må gjøre ja for å få 2 NIC til å funke.

Lenke til kommentar

Det er 2 måter du kan gjøre dette på, men det er umulig med de nettverkskortene du har.

1) Ha en switch som støtter EtherChannel/Link Aggression og 2 Nettverkskort* som støtter dette.

2) Ha 2 nettverkskort* som støtter Adaptive load balancing

*) De fleste Server kort støtter disse tingene.

En interessant bruk av to nettkort på samme subnet kan være å kjøre forskjellige tjenester på hvert av kortene (ftp på ett og cs server på ett f.eks?), eller å balansere lasten. Jeg hadde to kort med hver sin ip på en linuxbox, men (i motsetning til det en skulle trodd) gikk all data gjennom det ene kortet - for begge ip'ene! Noen som kan forklare dette?

Dette skal teoretisk være fullt mulig, men det kan være at OS'et du brukte annoserte Begge IP adressene på MAC adressen til det ene nettverkskortet. Du må også passe på at cs serveren og ftp serveren virkelig kjører på forskjellig ip. (Har fått til dette selv tidligere, så det skal være mulig)

--

Morten

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et 1Gbit kort koster jo ikke mer enn 300,- for et Intel kort (+mva og hva forhandler skal ha i tilleg). Så Jeg ville ha hoppet rett på 1Gb'n med en gang jeg ;)

Load Balancing får du uansett best til på NICs som har flere porter. (Ikke det at det fungerer når man har flere NICs men det er mye lettere og krever mindre hardware når man har alt inne på samme kort).

Intel sitt serverkort der er veldig fint, koster rundt 1200,- sist jeg sjekka.

Men det er aldri noe vits i å redusere portene til å være "en veis" nettopp fordi dem er Full duplex. Har man to kabler til en og samme HUB er hastighets forskjellen kun merkbare om det konstant er fullbelastet nett!

Dual kort (eller quad) er først effektivt i store nettverk når servere kobler sammen til hverandre med en slags "ekstern net" samt til flere switcher.

Der jeg jobbet tidligere hadde alle servere et onboard 100Mbit Intel NIC samt et dual intel NIC. Da vi aktiviserte dual NIC'ene fikk vi en økning på ca 30% på nettverket i gjennomsnitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...