hissimann Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Heisann Jeg har bestillt meg en ny pc som skal bygges i sammen i morgen. Det jeg lurte på er da: jeg har en windows 7 programvare som jeg har brukt en gang tidligere på min nåværende pc (/produktnøkkel) Kan jeg bruke den samme produkt nøkkel en gang til? Mener og huske jeg kunne bruke windows XP produktnøkkel 3 ganger, er det slik med w7 også? Jeg skal også legge inn progravaren på en SSD disk, kommer det til å bli noen tweeks eller lingnede jeg må gjøre? Takk for alle svar mvh: Fredrik Endret 3. august 2010 av hissimann Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Svaret blir både ja og nei, alt etter om du har OEM eller Retail versjon. Det finnes faktisk så mange regler og motregler at Microsoft selv ikke engang helt vet hva som gjelder. I korte trekk er det slik at OEM følger Hovedkortet. Det vil da si at du kan bytte deler så mye man selv ønsker, men du vil trenge en ny produktnøkkel om du bytter Hovedkort. Under Retail skal du kunne føre over produktnøkkelen til den nye PCen. Er usikker på om det er noen begrensinger på hvor mange ganger du kan overføre produktnøkkelen under Retail. Det jeg definitivt vet er at du på lovlig vis ikke kan bruke samme produktnøkkel på flere PCer på en gang. Lenke til kommentar
007_james Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Ang. det å legge OS'et på en SSD disk, så er dette det eneste du må gjør før du installerer Windows 7: Still inn SATA modus til AHCI i BIOS Når OS installasjonen er ferdig, er dette det ENESTE du trenger å gjøre (glem eventuelle anbefalinger som f.eks. å slette pagefila): Sett pagefila til en statisk størrelse, f.eks. 3GB Enable write caching på disken. Disable Disk Defragment Schedule Disable System Restore og bruk Windows 7 sin image-backup til å ta image av disken og lage boot CD. Har du tenkt å legge dataene dine (My documents, My music, My pictures osv.) på en egen fysisk disk, så vil jeg anbefale å Disable Drive Indexing på OS disken. Du kan følge tips nr. 37 i denne tråden for å flytte brukerprofilen til en annen disk: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1167413&st=40 Endret 3. august 2010 av 007_james 1 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Ang lisens: Fulgte Windows 7 med den forrige pcen din? Hvis ja, så er det en OEM lisens, og du må uansett ringe inn for å aktivere den, og det kan være du får et forklaringsproblem om du f.eks har Acer fra før av og prøver å aktivere på en Dell nå.. Har du kjøpt Windows 7 i butikken (eller på Microsofts nettbutikk) er kommer det an på om du kjøpte OEM (den billigste), oppgradering eller fullversjon. De to siste kan du aktivere 5 ganger automatisk, og en rekke ganger over telefonen: http://social.answers.microsoft.com/Forums/en-US/w7install/thread/b56970fd-a655-4b8b-8a21-c9e8dbb1f818 Windows can be activated any number of times, but your re-activation experience will vary based on the way you acquired Windows. * If you acquired Windows via retail purchase (boxed product), you may activate via the Internet the first five times. Subsequent activations are allowed but must be completed via telephone. * If you acquire Windows pre-installed on a computer, re-installation would not require additional activation steps unless significant hardware changes were made. To activate Windows on this computer, do the following: Open Windows Activation by clicking the Start button > click Computer > click Properties > click "Click here to activate Windows now". If you're prompted for an administrator password or confirmation, type the password or provide confirmation. For more information on Activating Windows, please click the following link: Activating Windows: frequently asked questions Lenke til kommentar
hissimann Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Japp, har kjøpt den billigste w7 i butikk, så da skulle jo det ikke være noe problem forhåpentlig vis Ang. å Stille inn SATA modus til AHCI i BIOS. må man ikke har en såkalt TRIM værsjon av w7 da? som støtter denne teknologien? Edit: Endret 3. august 2010 av hissimann Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Japp, har kjøpt den billigste w7 i butikk, så da skulle jo det ikke være noe problem forhåpentlig vis æææ, jo det er akkurat da du får problemer. Den låses mot den første pcen du installerer den på. Og kan ikke flyttes. Men har lest om flere som har vært heldige, enten ved at lisensen blir godtatt på den nye pcen, eller at Microsoft er "snille" på telefonen. Men, ikke bli skuffet om det ikke går. Det er bakdelen med å kjøpe OEM lisensen. Må du kjøpe noe nytt, så burde du lese her først: http://samfunn.myhken.com/?p=1402 Lenke til kommentar
hissimann Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 okej, det var jo litt kjipt Men kan jo nevne det som står,på coveret: "OS for systembyggere" "winhomprem 7 64-bit" Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 okej, det var jo litt kjipt Men kan jo nevne det som står,på coveret: "OS for systembyggere" "winhomprem 7 64-bit" Det betyr OEM. Er du veldig heldig og det er lengre enn 90 dager (dette er ikke offisielt) siden du aktiverte sist, kan det gå likevel. Om du ringer MS må du eventuelt prøve deg på at pcen gikk i stykker eller noe... Lenke til kommentar
hissimann Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Da får jeg prøve det, takk for all hjelp:) men lurer fortsatt litt på det om SSD Disken, som jeg ar skrevet litt lengre opp. Trenger man en TRIM versjon av Windows 7. For å få SSD`n til å fungere optimalt, i SATA modus til AHCI i BIOS? Lenke til kommentar
007_james Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Windows 7 støtter TRIM, finnes ikke noe som heter "TRIM versjon". Du kan evt. sjekke at TRIM fungerer etter installasjonen av OS'et på følgende måte: Høyreklikk på Command Prompt og velg Run as administrator. Kjør denne kommandoen i vinduet: fsutil behavior query DisableDeleteNotify Hvis DisableDeleteNotify=0 TRIM er Enabled Hvis DisableDeleteNotify=1 TRIM er Disabled Endret 4. august 2010 av 007_james Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå