Gå til innhold

Syklister til legevakt etter kolisjon.


kterjesen

Anbefalte innlegg

Referer til Aftenbladet.

http://www.aftenbladet.no/sport/1240068/Syklist_til_legevakt_etter_kjedekollisjon.html

 

 

Fartsgrense på stedet er ukjent, men så vidt jeg kan huske frta sist jeg paseserte område så er det 50km/t.

Det morsommer her er att jeg har opplevd ett lignende tilfelle i en 80 sone. (hvor syklisten faktisk la i 83-85 km/t.

Likevel SKAL bilisten forbi. Noen som har en god forklaring på dette?

 

Videre har jeg ett sterkt ønske om at dere kommer med "lovforslag" alle forslag til nye lover vil bli vurdert og evt tatt opp med Norske Stat, og Statensvegvesen, samt politiet. (Veitrafikk lovegivningen)

 

Andre kommentarer til lover og regler som gjellder sykkelsporten vil bli VURDERT OG EVT tatt opp men Norges CykleForbund (NCF) og alternativt videre til Union Cykliste International. (UCI)(Internasjonalt sykkelforbund)

 

 

 

Aftenbladet har stengtr for flere kommentarer. Så fåreslår at det kan tas videre her.

NB: Useriøse eller kommentarer som går på "personangrep" vil fjernes ASAP.

En saklig debatt er ønskelig her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå vet jeg ikke hvorfor bilen bråbremset, men OM grunnen er bare for å ødelegge og skade så er det selvsagt dårlig gjort.

 

 

Ellers har også sykklistene brutt reglene her, man skal holde såpass god avstand fra kjøretøyet foran at man skal klare å bremse om dem bråbremser, 5 sekkunder bak skal vist være optimalt.

Det er tydelig at sykklistene har brutt loven her ved å holde seg for nært inntil bilen sin.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at sykklistene har brutt loven her ved å holde seg for nært inntil bilen sin.

Selv om syklistene kan ha brutt loven, rettferdiggjør ikke det bilistens handling. Jeg har flere ganger irritert meg over syklister og andre trafikanter, men det kunne aldri falle meg inn å foreta en forbikjøring for så å bråbremse på denne måten.

 

Det du kaller "dårlig gjort" kaller jeg brudd på straffelovens § 238, eventuelt forsøk på brudd på § 239, for ikke å nevne at det er en fullstendig idiotisk handling som burde resultere i inndragelse av førerkortet på livstid.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at dette irriterer, blir selv ganske pissed hvis det ligger syklister i kjørebanen og sperrer over en lengre strekke slik at man ikke kommer forbi, spesielt om det faktisk er gang/sykkelvei på siden.

 

Men nå er jeg også en relativt aktiv syklist, sykler med landeveisykkel et par ganger i uken, der hvor det er mulig ligger jeg på gang/sykkelvei, hvis ikke passer jeg på å kun ligge 1 i bredden slik at det alltid er mulig å kjøre forbi (med unntak for folk som ikke kan kjøre og trenger 3 felt for å kjøre forbi noen... idioter)

Lenke til kommentar

Det er tydelig at sykklistene har brutt loven her ved å holde seg for nært inntil bilen sin.

Selv om syklistene kan ha brutt loven, rettferdiggjør ikke det bilistens handling. Jeg har flere ganger irritert meg over syklister og andre trafikanter, men det kunne aldri falle meg inn å foreta en forbikjøring for så å bråbremse på denne måten.

 

Det du kaller "dårlig gjort" kaller jeg brudd på straffelovens § 238, eventuelt forsøk på brudd på § 239, for ikke å nevne at det er en fullstendig idiotisk handling som burde resultere i inndragelse av førerkortet på livstid.

riktig.

Konklusjon:

- Bil som kjørte forbi brøyt loven

 

- Sykklistene brøyt loven

 

- Følgebilen brøyt ikke loven ettersom forbikjøreren la seg inntil vedkommende uten at han kunne gjøre noe.

 

Sykklistene og forbikjøreren bør får straffeansvar.

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Stusset da jeg leste dette. Hva får en 55 år gammel mann til å gjøre noe slikt?! Helt utrolig....

 

Dj_Evelen: Om de burde hatt holdt større avstand til følgebilen er godt mulig, jeg tror ikke det er det denne mannen har prøvd å formidle. Det blir som å trekke fra mangel på sikkerhetsbelte om en fyr med vilje frontkolliderer med en annen bil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Det du kaller "dårlig gjort" kaller jeg brudd på straffelovens § 238, eventuelt forsøk på brudd på § 239, for ikke å nevne at det er en fullstendig idiotisk handling som burde resultere i inndragelse av førerkortet på livstid.

 

 

I og med at dette er trafikale forhold så antar jeg at de vil ta førerkortet på §3 i veitrafikkloven;

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Og bare så det er sagt så "bryter" du §3 bare ved å sette deg inn i bilen din! :) De tar nok førerkortet hans på §3, så straffes han nok etter en paragraf i straffeloven.

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Fartsgrense på stedet er ukjent, men så vidt jeg kan huske frta sist jeg paseserte område så er det 50km/t.

Det morsommer her er att jeg har opplevd ett lignende tilfelle i en 80 sone. (hvor syklisten faktisk la i 83-85 km/t.

Likevel SKAL bilisten forbi. Noen som har en god forklaring på dette?

Arroganse. Det er akkurat det samme som skjer dersom man kjører moped/scooter. Man kan ligge 10-15 over fartsgrensa (alt etter fartsgrense og evt. trimming), men bilene SKAL kjøre forbi uansett. Det er noe med å markere at de er størst og har råderett over veien.

Dj_Evelen: Om de burde hatt holdt større avstand til følgebilen er godt mulig, jeg tror ikke det er det denne mannen har prøvd å formidle. Det blir som å trekke fra mangel på sikkerhetsbelte om en fyr med vilje frontkolliderer med en annen bil.

Spot on. Hvorvidt syklistene lå dumt til er irrelevant, så lenge bilisten forsøkte å skade dem. Hadde de ikke ligget like bak en bil kunne han like godt ha pressa syklistene av veien i steden, og problemet her er bilistens hissigpropp-tendenser.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...