Jooose Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Hei. Jeg begynner på skole nå som de aller fleste andre og jeg har litt problemer med framføringer. Jeg er veldig lite fan av å snakke foran store forsamlinger, redd for å drite meg ut. Når jeg kommer opp blir jeg veldig skjelven, rødmer osv. Snittet mitt var på 3,4 i 10.kl. Skriftlig karakterene var på 4+, muntlig var på rundt 2. Dette irriterer meg veldig fordi jeg kunne fått mye bedre snitt hvis jeg bare hadde klart framføringene. Sikkert andre som sliter med dette også. Noen tips? Takker Lenke til kommentar
xaco Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 eneste tipset jeg kan gi er å øve på det, jeg var heller ikke flink i det på ungdomskolen, men ble noe bedre på vgs. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Det viktigste er å være godt forberedt. Da vil du føle deg mer selvsikker, siden du kan det du skal snakke om. Det er også viktig at du tenker gjennom hvilken fremføringsmåte som passer deg best. Jeg liker best å ha alt i hodet, og enten ha ingen notater eller kun en stikkordliste. PowerPoint og lignende misliker jeg, siden det leder oppmerksomheten bort fra meg selv. Det kan være veldig greit å støtte seg på en slik presentasjon, men det låser deg også ganske mye i forhold til hva du kan snakke om siden du kommer til å følge den ganske blindt. Hvorvidt det er en fordel eller bakdel må du finne ut selv, men jeg vurderer fortløpende hva jeg skal gjøre etterhvert som ting utvikler seg. De beste foredragene jeg har holdt utvikler seg til noe helt annet enn det jeg opprinnelig hadde planlagt. Noen tips: Snakk rolig og tydelig: du gir et inntrykk av at du har kontroll på situasjonen om du forholder deg rolig. Ta gjerne kunstpauser for å tenke og/eller understreke poeng. Om du må ha notater eller PowerPoint: bruk kun stikkord. Hvis du leser opp hele setninger vil folk tro at du ikke kan det du snakker om. Unntak kan gjelde for lange sitater. Prøv å interessere deg for det du snakker om - uansett hva det er. Det hjelper både deg og de som skal høre på at du er engasjert. Ikke vær redd for å være ivrig. Spør publikum om noen har spørsmål etter at du er ferdig. Hvis ingen reagerer, bør du oppfordre til spørsmål på en engasjert måte. Om du prøver å unngå spørsmål skaper også dette et inntrykk av at du ikke kan stoffet godt nok. Husk kilder. Legg dem gjerne inn underveis i stedet for å ramse dem opp på slutten. Du kan også spørre læreren om han/hun vil ha en skriftlig kildeliste. Sistnevnte er vanlig på muntlig eksamen om man bruker foredragsmodellen. Lenke til kommentar
Paulex Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg husker jeg hadde samme problemet nesten selv. Ikke helt det samme, men jeg var så drit lei av å prøve å få til en fremføring når jeg visste alle dem andre var bedre. Da endte det opp med at jeg laget små mini-dokumentar filmer, og fremførte da en kjapp intro før filmen. Og det ga meg nesten ufortjent høye karakterer. Det er OM du sitter på kunnskapen evt. om du kan gruppere opp med noen med kunnskaper om filmredigering. Jo eldre lærer du har, jo mer imponert blir dem stort sett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå