Sille Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Dette er min første utfordring her på forumet, og jeg melder meg på litt etteranmeldt. Jeg stiller i kategorien "pingle",- dvs jeg har ferie i fire uker nå,- og har ingen planer, men det kan hende at ting dukker opp. Jeg kommer til å bruke mine snart loslitte to Olympus E-400 sammen med tre objektiver: Sigma 30mm f/1.4, Zeiss Planar 50mm f/1.4 og Samyang 85mm f/1.4. Planen er å bruke disse vidåpne, evt. sammen med ND-filtre i varierende styrke, siden maks lukkertid på mine kamera er 1/4000 sekund, og det kan bli litt mye i sommerlyset. Jeg planlegger å levere 3 bilder i uka, dvs 12-13 bilder i løpet av hele august. Edit: Glemte å nevne at jeg i tillegg kan finne på å bruke makroringer, men da må jeg stenge blenderen litt.... Endret 2. august 2010 av Sille Lenke til kommentar
Sille Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Og her kommer første bilde i min første utfordring. Bildet er tatt med Samyang 85mm f/1.4 vidåpent, kombinert med 25mm makroring... håndholdt, belyst av en hodelykt... ikke enkelt..... Lenke til kommentar
Sille Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Føler at jeg er ute på dypt vann her nå, når man ser på innsatsen hittil i utfordringen. Har vært litt småsjuk, og når man har ferie så er det så mye men skal gjøre!!?? Vel, i dag kom endelig min Zeiss Planar 50mm f/1.4 i hus, og her er ett av de første bildene fra den: Lenke til kommentar
Sille Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Nok et blomsterbilde i dag. Prøver å bli kjent med min nye ervervelse,- Zeiss Planar 50mm, og hittil er jeg litt ute på tur. Noen ganger skaper den de herligste knallskarpe bildene vidåpen, men noen ganger blir de ganske så soft. Hittil har jeg ikke funnet sammenhengen i det, men jeg fortsetter å prøve. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Stilig bilde. Skarpt i midten og drømmende på kantene. Og det er slik objektivet tegner det? Tipper at du ikke har tunet inn fokus-ferdighetene med objektivet enda. Jeg pleier å trenge en del eksponeringer før jeg er komfortabel med et objektiv. Får du bruker kun f/1.4 foreløpig? Ellers, så kan det være at objektivet har en del fokus shift når du blender ned. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Stilig bilde. Skarpt i midten og drømmende på kantene. Og det er slik objektivet tegner det? Tipper at du ikke har tunet inn fokus-ferdighetene med objektivet enda. Jeg pleier å trenge en del eksponeringer før jeg er komfortabel med et objektiv. Får du bruker kun f/1.4 foreløpig? Ellers, så kan det være at objektivet har en del fokus shift når du blender ned. Det er skarpt kun i midten på grunn av at blomsten er ganske "dyp", om du skjønner. Det rundt er betraktelig nærmere, så det er ute av fokus av den grunn. Det virker ikke som om objektivet har så mye fokus shift, grunnen er vel at jeg måtte kalibrere chipen igjen idag, virket som om det hadde litt å si. Men,- det virker som om objektivet ikke liker alt for mye lys,- prøvde i dag med lukkertider opp mot 1/4000s, og det ble ikke bra. Satte på noen ND-filter og fikk ned lukkertide ned mot 1/500s og det ble kjempemessig. Dette var med vidåpen blender. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Det var da merkelig - lukkertiden burde ikke ha noe å si. Hvis ikke det er noen interne refleksjoner som tar overhånd da Lenke til kommentar
Sille Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Nei,- lukkertid skulle ikke ha noe å si,- Muligens jeg skal bytte ut den el-cheapo solblenderen som fulgte med mot en bedre en. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Nydelige blomsterbilder, spesiellt det siste var noe for seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå