Gå til innhold

Nybegynner - speilrefleks for "håndholdt" fotografering i "tilgjengelig" lys

Si din mening!  

11 stemmer

1. 1. Er jeg på rett spor?

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å bestemme meg for å kjøpe mitt første speilreflekskamera, etter å ha fotografert mye med kompaktkameraer av typen Canon Ixus.

(har hatt flere "toppmodeller" i Ixus-serien opp igjennom de siste 10 årene)

Jeg trenger et speilreflekskamera til samme bruk som jeg til nå har brukt Canon Ixus, men som gir mulighet for å ta bedre bilder.

Følgende bruksområder er sentrale for meg:

•  
  • Daglig fotografering innendørs og utendørs, motivet er stort sett personer på nær avstand.
  • Enkelte ganger motiver der målet er å kjenne igjen landskapet i bakgrunnen, bak personene som fortsatt er hovedmotivet. (God dybdeskarphet er fint i denne situasjonen, med andre ord)
  • Enkelte ganger motiver der målet er å sløre til bakgrunnen mest mulig, bak personene som er hovedmotivet. (Så lilten dybdeskarphet som mulig denne situasjonen, og pen "blur" effekt i bakgrunnen)
  • Alltid håndholdt kamera
  • Aldri blits
  • En sjelden gang portrettfotografi, da med muligheter for noe kunstig belysning (ikke blits :-))

Tekniske ønsker

•  
  • Canon (fordi jeg liker Canon)
  • Jeg tror jeg vil bli mest fornøyd med et raskt fast objektiv med forholdsvis hurtig autofokus (altså uten zoom)
  • Utstnittsmessig bør objektivet ligge rundt 50mm (dvs fullformat-ekvivalent utsnitt)
  • Jeg vurderer objektiver opp til rundt 85mm, dersom det finnes bedre kjøp i dette området enn for 50mm.
  • Dersom noen mener at jeg tar feil angående objektivet jeg bør kjøpe for bruk til mitt formål, så vil jeg gjerne har forslag til alternative løsninger.

Mitt forslag til Ole Brum-alternativ (Dessverre for dyrt for meg i øyeblikket):

Kamera: Canon EOS 5D Mark II

Objektiv: Canon EF 50mm f/1.2 L USM

Mitt forslag til realistisk alternativ (prismessig):

Kamera: Canon EOS 50D

Objektiv: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM

Angående Sigma-linsen så gir vel den et utsnitt tilsvarende 48mm for fullformat, når det brukes med Canon EOS 50D, som har crop-factor 1.6x?

Spesifikke spørsmål, dersom det er noen her som har erfaring med ovenfornevnte Sigma-objektiv:

•  
  • Vil Sigma-objektivet gi bra resultat når man bruker maksimal blenderåpning (f/1.4) for å skape slørete bakgrunn? (altså tidligere omtalte "blur" effekt)
  • Har Sigma-objektivet akseptabel vignettering i hjørnene ved maksimal blenderåpning (f/1.4), når dette objektivet brukes med et kamera som har crop-factor 1.6x?

Jeg vil også gjerne ha alternativer som ligger mellom "Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM" og "Canon EF 50mm f/1.2 L USM" i kvalitet og pris, som passer til mine behov. Jeg har søkt en del selv, uten å finne noe som passer bedre.

Til slutt lurer jeg også på om Canon EOS 50D er et bra valg som første speilrefleks, eller om det er lurt å begynne med noe enda rimeligere. Hva er i såfall et bra alternativ (fra Canon)?

Er også veldig i tvil om jeg burde satse alt på et tilnærmet normal-objektiv uten zoom, eller kjøre "safe" i form av et zoom-objektiv. Slik jeg ser det nå, så vil en zoom-linse gi mye dårligere lysfølsomhet, og dermed bringe meg vekk fra det bruksområdet jeg faktisk har, erfaringsmessig.

Er jeg på rett spor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ihvertfall tenkt igjennom sakene.

50D er et greit sted å begynne. Men kan være vanskelig å skaffe om dagen. Tyder på at en 60D er rett rundt hjørnet.

Sigma 30m f/1.4 er et interessant valg - men kan være litt vanskelig i følge enkelte eiere. Dvs. at du må lære deg egenskapene til det før du klarer å utnytte det fullt ut. Men da leverer det også varene. På f/1.4 er den relativt soft i kantene, og det er nok noe vignettering. Men brukt riktig, så er det bare bonus ;) Det er et objektiv som jeg selv vurderer.

Andre objektiver du kan se på, er Canons EF 28mm f/1.8 (som alternativ til Sigma 30mm), Sigma 50mm f/1.4, og Canon EF 85mm f/1.8

Lenke til kommentar

Kjøp et kamera med stabilisering i huset hvis du har tenkt å bruke kort fastoptikk håndholdt i lite lys. For eksempel Sony α850 om du vil ha et stort kamera, Pentax K-7 om du vil ha et mellomstort kamera, eller Olympus E-620 om du vil ha et lite kamera. Med mindre du er så stø på hendene at det alltid vil være motivets bevegelse som er begrensningen da.

Jeg tror 50mm (eller tilsvarende bildevinkel) kommer til å føles bra. Sigmas 50/1.4 er veldig god og temmelig rimelig, noe som hjelper på om man skal spandere på seg 5D2, D700 eller α850.

Ellers er det i tillegg til Sigmas 30/1.4 bare Nikon og Panasonic som har giddet å lage lyssterk normaloptikk tilpasset de mindre formatene (men Canon 28/1.8 ser ganske bra ut).

α850 med Sigma 50/1.4 tror jeg er en kjempekombinasjon, og antageligvis mulig å få tak i nytt til under 15000. Men om du skal ha Canon fordi du skal ha Canon og liker Canon og ikke skal ha 5D2, så er nok Sigma 30/1.4 eller Canon 28/1.8 de beste valgene. Om du vil det skal være dyrere og du ikke trenger autofokus og du klarer deg med ƒ/2 så har Zeiss 28/2 for 10000, men jeg tror jeg hadde brukt de pengene til noe annet. Ellers har du Canon 35/1.4 til 11k.

Lenke til kommentar

Jeg har tatt en ny gjennomgang av hva som finnes for Canon, og beveget meg mot en litt annen mulighet.

Kamera: Canon EOS 550D

Objektiv: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Tanker rundt valg av objetiv

Etter tips fra Cax tidligere i denne tråden, har jeg lagt mer vekt på bildestabilisering (IS). Siden Canon ikke lager kort fastoptikk med IS, så snuste jeg derfor litt på zoom, og fant veldig mange positive kommentarer på EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, i fordhold til "tilgjengelig" lys og "håndholdt". Jeg hadde planlagt å klare meg uten zoom, men hvis jeg får en linse som er svært god i forhold til lite lys og håndholdt bruk, og i tillegg har zoom, så klager jeg ikke på at jeg faktisk får med zoom. 17mm-55mm zoomområdet er helt ypperlig for crop-kamera (tilsvarer 27mm-88mm utstnittsmessig).

At største blender er f/2.8, og at objektivet har 3-trinns IS, vil selvfølgelig føre til at bruken blir litt anderledes enn for fastoptikk som går opp til f/1.4, uten IS. Her ligger det både fordeler og ulemper, men for mitt bruk vil 3-trinns IS mer enn veie opp for to blendertrinn ekstra i fastoptikk med f/1.4. Jeg antar at det blir mulig å få til fin "bokeh" med Canon EF-S 17-55mm f/2.8, ved å bruke maksimal blenderåpning, og maksimal tele (55 mm).

Objektivet har en betydelig ulempe i forhold til fremtidig oppgradering av kamera, i forhold til at den ikke kan brukes på fullformat. Jeg begynner i midlertid å innse at fullformat sannsynligvis blir både for dyrt, for tungt, og kanskje litt for krevende å beherske, til at en slik oppgradering kan bli aktuelt for min del. På den annen side, så vil dette objektivet sikkert tåle å bli med videre, dersom jeg senere oppgraderer til Canon 7D kamera.

Tanker rundt valg av kamera

Angående kamera, så går jeg antakeligvis for Canon EOS 550D, fordi jeg ikke har råd til stort mer. Den litt kompakte størrelsen i forhold til 50D og 7D er en fordel, da jeg må dele kameraet med kona, som har mindre hender enn meg. Sammen med Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM blir vekten litt over 1 kg (530g kamera + 645g objektiv), noe som etter min mening er ganske passende for håndholdt bruk. At det er en helt ny modell, som dermed har mulighet for full HD video i 30 bilder per sekund, er selvsagt et pluss.

Canon EOS 50D har en knallbra pris for tiden, men er i stor grad utsolgt. Jeg antar at 60D blir en god del dyrere når den lanseres, og derfor ikke aktuell for meg i første omgang. Manglende videofunksjon, samt større og tyngre kamerahus enn 550D, taler også imot 50D.

På bruktmarkedet har jeg funnet Canon 50D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 + ryggsekk og en del andre småting inkludert, til ca 13.000 kr (selges som en pakke). Hvis det er reell bruktpris, så holder ihvertfall prisen seg godt i forhold til ny-pris (ca 13.000 kr for identisk kamera og objektiv hos Japan Foto). Jeg er ikke fristet til å kjøpe brukt, med slike prisforventninger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har det gått over to uker siden jeg fant fram til mitt drømmekamera som beskrevet i forrige innlegg. Siden jeg forsatt ikke har skiftet mening etter to uker, selv om Nikon D3100 har kommet i mellomtiden, så bestemte jeg meg endelig og bestilte i dag.

Så da ble det altså Canon 550D med 17-55mm f/2.8 IS USM. Kom såvidt under 15.000 kr totalt hos Japan Photo, med supersikring på objektivet.

Antar at det egentlig ikke er en viktig opplysning for andre enn meg selv, men jeg må innrømme at jeg gleder meg skikkelig mye til den pakken kommer!

Er det forresten noen her som har forslag til en praktisk foto-bag (evt sekk eller veske)som egner seg til sikker transport av ovenfornevnte kamera og objektiv?

Jeg ser etter noe som er lett å ta med på tur, og som gir litt beskyttelse hvis utstyret skal ligge i en koffert som sjekkes inn på flyreiser.

Endret av SgtPepper
Lenke til kommentar

Jeg tror også at du har gjort et veldig bra valg, 550D er en anelse bedre 50D på høy Iso og ut fra det du sier om bruksområde virker det ikke som 50D's andre egenskaper (bedre byggekvalitet, mer avsanert autofokus) betyr noe særlig for deg. Du får heller ingen bedre normalzoom til Canons crop-kameraer enn 17-55 F2.8 IS og føler du behov for mindre dybdeskaprhet kan du jo på sikt supplere med en F1.8 50mm eller et lyssterkt 28mm, 30mm eller 35mm objektiv.

Når det er sagt så ville jeg nok personlig ventet noen uker til med å bestille for å se hva 60D vil gi, men de er nok ikke i butikkene på et par månder ennå, og til en høyere pris.

Lenke til kommentar

Gratulerer med kamera og objektiv.

Hvis bildene blir dårlige nå er det hverken kameraet eller objektivet sin skyld hvertfall. Les deg opp på hvordan du bruker kameraet og de forskjellige innstillingene.

Tips: Aldri bruk de helautomatiske modusene. Da lærer du fortere.

Tips 2: Kjøp bag som er for stor til ditt nåværende utstyr. ett objektiv blir fort flere.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...