v-lar Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Hei. Eg holder på å trekke cat5e i nytt hus. Eg tenkte å bruke elko sine nettverk kontakter som er doble. Tenkte eg da skulle trekke 1 kabel til vær port. Fekk nå beskjed fra ein venn at det ikkje var nødvendig da du kun bruker 2 av para??? Kva er forskjellen på å sette 2 eller 4 par. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) maks teoretisk hastighet to par teoretisk maks 100mbit fire par teoretisk maks 1000mbit Endret 2. august 2010 av stich_it Lenke til kommentar
v-lar Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 Takker maks teoretisk hastighet to par teoretisk maks 100mbit fire par teoretisk maks 1000mbit Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Dette har i alle fall eg aldri høyrt om. Du bruker nok fire par per kontakt, altså må du ha to kablar for å bruke to kontaktar. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Dette har i alle fall eg aldri høyrt om. Du bruker nok fire par per kontakt, altså må du ha to kablar for å bruke to kontaktar. men alle kan da vel ikke ha hørt alt som er om alt som eksisterer heller vel? enkelt forklart så finnes det flere forskjellige standarder utformet i denne sammenheng, de vi trenger å fokusere i denne omgang er cat5 standarden og cat5e standarden. den første standarden(cat5) garanterer en teoretisk hastighet ikke høyere en 100Mbit/sek og er designet for å kun bruke to par(av fire) den andre standarden(cat5e) garanterer en teoretisk hastighet ikke høyere en 1000 Mbit/sek og er designet for å bruke alle fire parene. Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Naturlegvis kan ikkje alle ha høyrt om det nei, men eg synest det var litt rart eg ikkje lærte om det når eg gjekk VK1 elektro... Så da brukar du altså berre to par? Korleis koblar du desse i veggkontaktar og RJ45-pluggar? Eller har du ein annan type kontaktar og pluggar? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 hadde vel vært mer naturlig at du lærte det på vk1 elektronikk eller vk1 telekommunikasjon vel uansett, de jeg kjenner har bare benyttet vanlige RJ45 plugger og kontakter. koblet etter standarden men utelatt to av parene fra koblingen mener jeg vi gjorde(begynner å bli en stund siden sist nå) mener det er/var blå og brun og grønn og orange som ble brukt sammen, men det er noe når siden jeg gjorde disse koblingene. så har gått litt i glemmeboka. Lenke til kommentar
JacEr Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Cat5 bruker bare to par ( par 2 og 3 i kabelen), men du kan ikke kjøre flere cat5-samband i samme kabel da signalene vil forstyrre hverandre. Må nok dessverre trekke to kabler. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Cat5 bruker bare to par ( par 2 og 3 i kabelen), men du kan ikke kjøre flere cat5-samband i samme kabel da signalene vil forstyrre hverandre. Må nok dessverre trekke to kabler. du kan og det går. men om hastigheten kan garanteres er en helt annen sak. og hvorfor man vil legge opp noe "treigere" en 1000Mbit kablet kan jeg ikke se noe grunn til, så ja trekk to kabler Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 hadde vel vært mer naturlig at du lærte det på vk1 elektronikk eller vk1 telekommunikasjon vel uansett, de jeg kjenner har bare benyttet vanlige RJ45 plugger og kontakter. koblet etter standarden men utelatt to av parene fra koblingen mener jeg vi gjorde(begynner å bli en stund siden sist nå) Tja, me la opp temmeleg mange meter kabel og temmeleg mange kontaktar i løpet av det året, lærte til og med coax-anlegg, pga. at det finst ein del eksisterande anlegg av denne typen fortsatt. Kan hende me alltid brukte fire par fordi læraren ansåg det som uaktuelt å legge opp nettverk med så dårleg hastigheit Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Det å skille en kabel i to er egentlig et gammelt tyvtriks. Brukt det noen ganger selv hos privatkunder for en del år siden da behovet for 1Gb ikke var et tema. Finnes faktisk adaptere å kjøpe som splitter en kabel i to også. Blir brukt en del som nødløsning i stedet for å kable opp et ekstra punkt. Coax i bruk til nettverk? Mener du da 10base2 og 10base5. Har ikke sett slike anlegg på sikkert 10 år. Vist du ser bort i fra det å rive dem. Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Coax i bruk til nettverk? Mener du da 10base2 og 10base5. Har ikke sett slike anlegg på sikkert 10 år. Vist du ser bort i fra det å rive dem. Faktisk ikkje lenge sida eg såg det, sjøl om det burde vore straffbart Det var på eit eller anna hotell i Oslo, meiner det var Clarion Hotel Royal Christiania... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå