Kaksa Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 No midt i festivaltida, så lurer eg på om folk her inne har tips til korleis ta gode bilder av konserter? Du står der gjerne midt blandt publiukm, men eit lyssvakt objektiv og forbanner at du ikkje kan stille kameraet til meir enn ISO400 uten å ødelegge det med støy. Så kan bilda bli brukbare, sjølv om det er litt beveglese i det? Kanskje litt utbrent pga scenelyset osv? Har dere tips? Link til bilder fra ein festival eg prøvde å ta litt bilder av. Legg ved ein link her, så kan dere sjå dei som eg meinte blei best og kanskje forstå litt av problemet Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Det pleier ikke å være lov å ta med proft kamera utstyr, de vil be konfiskert, men mobiler og amatør kameraer er tillat. Heller ikke lov med proft lydutstyr. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Kommer jo helt an på hva som defineres proft da. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Kommer jo helt an på hva som defineres proft da. Gidder ikke å liste ned alt sammen. Tror nok du forstår forskjellen mellom et amatørkamera som ikke veier 1 kg en gang og kamera som tar bilder som du ser på tv. Liksom, du tar ikke med deg et kamera som kan brukes til å lage filmer med. Tv kameraer har god kvalitet, mange andre funksjoner. Ja, du vet hva amatør kamera er. Så lenge det er det så er det lov. Liksom amatør kamera kan ikke være et kamera på flere kilo. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Dersom kravet for å få det med inn er at det er mindre enn speilrefleks, så er jo Panasonic GF1 eller Olympus Pen EPL-1 med Panasonic 20mm f/1.7 er relativt anonmym og lyssterk kombo. Skulle dog ønske at det fantes en lyssterk medium tele til mFT. Ønskes det noe enda mindre har man Panasonic Lumix DMC LX3 og den nye LX5, samt Canon Powershot S90. LX-5 virker bortimot perfekt for en fotoentusiast på festival. Endret 2. august 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 La oss berre gå ut ifra at vi har lov til å ta med "profft" utstyr inn på konsertane; har dere tips? Var ikkje meint som ein diskusjon om det er lov eller ikkje, da det kjem heilt an på arrangørane og artistane. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Dersom konserten foregår i skumring eller dårligere lys og jeg ikke står tett opptil ville jeg satset på en medium tele med god lysåpning, F.eks Canon EF 85mm f/1.8 USM. Dersom det er en litt mer intim konsert kan kanskje et "normalobjektiv" alà Canon EF 28mm f/1.8 eller Sigma 30mm f/1.4 være bedre egnet. Men jeg syns dog du hadde fått noen ålreite resultater med Tamron 17-50mm f/2.8 Endret 2. august 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 Bortsett fra dei to fra intimkonserten med Frode Grytten og Alex Rinde, så er alle tatt med Sigma 18-200 F3,5-6,3. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Bortsett fra dei to fra intimkonserten med Frode Grytten og Alex Rinde, så er alle tatt med Sigma 18-200 F3,5-6,3. Har ikke tips å bidra med av egen erfaring, men som nevnt ovenfor er bildene tatt med 17-55/2.8 veldig skarpe og har ikke noe støy av betydning. Selv på ISO 400. Om du mener at du behøvde mer lys, ser jeg ikke at det skulle være problemer å bruke høyere ISO med et såpass lyssterkt objektiv. Rett eksponert (som bildene du har) er det svært få som vil kunne påpeke støy. Slik ser jeg det. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Selv har jeg ikke noe problemer med å bruke høy ISO. På Storåsfestivalen i helga, lå jeg stortsett over ISO2000, brorparten av konsertene inni det ene teltet var på opp mot ISO6400. Bruker dog fullformatkamera. SYnes dog frykt for ISO-støy burde ødelegge for å få tatt bildet. Har med hell printet bilder på ISO1600 i 100x70cm fra mitt gamle 350D, uten at støyen brydde meg nevneverdig. Personlig liker jeg ca. normalbrenvidde på konserter, men da må man belegge seg på å komme seg nært. Sto fremst da 22 spilte på lørdag - da ble 35mmen på under ca. hele konserten. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Lyssterke objektiv, lukkerprioriert på det som passer med aktiviteten på scena, auto ISO satt til maks som kameraet klarer. Tut og kjør. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Lyssterkt objektiv og lukkerprioritering ja, det er nøkkelen. På Hovefestivalen i sommer prøvde jeg meg med Canons 300mm f/2.8 og stod foran i fotopiten. Det ble nærme, men fyttisatan så gøy. Egentlig er ikke en gang f/2.8 helt ypperlig om man har et hus som ikke tåler altfor høye ISO-verdier, men man kommer langt om man beregner litt hvordan scenelyset treffer artisten og skyter i riktig øyeblikk. For det er jo egentlig masse lys, det bare varierer såpass ofte at man må være rask. Gjør egentlig heller ikke om man undereksponerer litt, scenelyset er ofte såpass fint bak artisten at det tegner en fin ramme bak motivet. Men dette avhenger jo også av hvor du står. Har du akkreditering til fotograva mellom publikum og scenen er tingen en helt annen enn om du står blant publikum. Det verste med konsertfotografering er de skikkelig fargerike lysene som ofte brenner ut. Hvertfall de røde! Føler at det ikke er mulig å få gjort noe særlig med de. Noen som har teknikker på det i etterbehandling? Hadde vært kult å lære litt om det Endret 10. august 2010 av Snikpellik Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Det som er enda verre enn lys som brenner ut, er om scenebelysningen ikke belyser scena men heller er vendt rett mot publikum (og da også kamera) - blir mildt sagt et hellvete å eksponere rett (for det er jo heller ikke samme mengde motlys hele tiden). Da 22 spilte på Storås hadde de sånn belysning, i mange tilfeller gikk ikke eksponeringskompansasjonen langt nok, og full manuell modus var det eneste som dugde. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Har ikke leste alle svarene, men kanskje det allerede er nevnt at du bør sette lysmålingen til sentrumsdominert eller kanskje til nød punktmåling. Hvert fall IKKE Matrise... Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Skulle dog ønske at det fantes en lyssterk medium tele til mFT. Det finnes! Kjøp deg en OM til mFT adapter og skaff deg et Olympus Zuiko 50mm f/1,4 eller 1,8. Det blir helmanuellt, men skikkelig "old school". Kvaliteten er også bra. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Selv har jeg ikke noe problemer med å bruke høy ISO. På Storåsfestivalen i helga, lå jeg stortsett over ISO2000, brorparten av konsertene inni det ene teltet var på opp mot ISO6400. Bruker dog fullformatkamera. SYnes dog frykt for ISO-støy burde ødelegge for å få tatt bildet. Har med hell printet bilder på ISO1600 i 100x70cm fra mitt gamle 350D, uten at støyen brydde meg nevneverdig. Regner med at du mener " ... frykt for ISO-støy ikke burde ødelegge ... ". Beklager litt flisespikking. Men jeg må si meg helt enig - det er da langt viktigere å få tatt bildene som faktisk kan bli et blinkskudd enn å tenke på ISO-støy. Selv om jeg har APS-C (550D) så presser jeg ISO til 12 800 om det er nødvendig for å få tatt et bilde. Langt bedre alternativ enn ikke å få tatt noe i det hele. Med rett brennvidde, plassering og god komposisjon vil det uansett være lite behov for crop etterpå - og støyen vil kunne tolereres. Bruker man i tillegg optikk med god skarphet så har man litt å gå på etterbehandling også. Når det gjelder lyssetting av konserter er det ofte et mareritt for en fotograf. Nå er jeg gammel semiprofesjonell lysmann (jobbet med band, revy og teater (amatør og mindre profesjonelle grupper) på 80-tallet), og det lyset vi setter opp er langt fra fotolys. Endret 10. august 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Laze Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Når jeg fotograferer starter jeg, lat som jeg er, med å kjøre gjennom følgende "standard"-motiver. Da ender jeg som regel opp med noe brukandes til slutt 1. Nært med vidvinkel DumDum Boys @ Verkstedhallen 5 by larsleganger.com, on Flickr 2. Nært med normal The Captain & Me @ Samfundet 3 by larsleganger.com, on Flickr 3. Nært med tele Thom Hell @ Teip10/Samfundet by larsleganger.com, on Flickr 4. Langt unna med tele DumDum Boys @ Verkstedhallen 10 by larsleganger.com, on Flickr Ellers kan jeg bare bifalle det andre har sagt om at høy iso er laangt bedre enn litt for lang lukkertid (med mindre du bevisst går for en lang-lukker-effekt da). Er lysforholdene helt håpløse i forhold til hva optikken og sensoren din klarer, kan en likevel få mye fint ut av siluett-bilder, The Captain & Me @ Samfundet 2 by larsleganger.com, on Flickr Dersom scenelyset er et fargehelvete uten like kan mye fikses ved å gå til svart-hvitt eller en annen form for monochrome. Hvis du finner et bord eller lignende bak i lokalet og ikke ser noen vakter i nærheten, er det kjekt å ha noe å stå på for å få litt høyde når du tar langt-unna-bilder, sånn at publikum får mer dybde, Thom Hell @ Teip10/Samfundet by larsleganger.com, on Flickr bittelitt bitter over at Under Dusken ikke fikk fotograf-akkreditering til Øya i år :'-( 2 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Det er ikke meninga å evt ta over tråden, men jeg får muligens selv muligheten til å fotografere noen konserter i helga. Har aldri fotografert konsert før, men det skal bli spennende med noe nytt. Har skjønt at jeg bør ta med 18-50 og 70-200, bruke høy ISO og store blenderåpninger. Men hvor langt ned kan jeg gå på lukkertidene før ting blir uskarpe? Nå er det sikkert forskjellig for en konsert der de hopper rundt, og der artistene evt står nesten helt stille, så jeg vet det er noe vanskelig å si. Jeg har jo fotografert en del sport, og der liker jeg ikke å gå under 1/1000 sek. Kan til gå ned på 1/640, og til nød ned til 1/500 hvis lyset er helt håpløst. Men allerede da begynner f.eks. bein og armer på fotballspillere å bli uklare. Så hvor bør jeg holde lukkertidene? Noen ord og uttrykk som jeg bør kunne, for å ikke stå frem som førstegangsfotograf på konsert? Ser noen bruker fotopit og andre bruker fotograv for området mellom publikum og scenen. Hva er vanligst å bruke? Og dersom man er akkreditert for konserten/festivalen, er det bare å prøve seg på å komme inn i fotograva, eller bør man forhåndsklarere det med noen? Ellers er det vel bare vanlig folkeskikk som gjelder. Og IKKE bruke blits, da. Endret 19. august 2010 av Ratleto Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Har skjønt at jeg bør ta med 18-50 og 70-200, bruke høy ISO og store blenderåpninger. Men hvor langt ned kan jeg gå på lukkertidene før ting blir uskarpe? Nå er det sikkert forskjellig for en konsert der de hopper rundt, og der artistene evt står nesten helt stille, så jeg vet det er noe vanskelig å si. Jeg har jo fotografert en del sport, og der liker jeg ikke å gå under 1/1000 sek. Kan til gå ned på 1/640, og til nød ned til 1/500 hvis lyset er helt håpløst. Men allerede da begynner f.eks. bein og armer på fotballspillere å bli uklare. Så hvor bør jeg holde lukkertidene?Jeg bruker vanligvis å holde meg til kortere enn 1/60, men kan lett gå lengre om artisten står i ro. [edit]Skal sies at jeg foretrekker vidvinkel eller normal, lengste jeg har brukt er 70mm. Litt bevegelsesuskarphet er dog ikke bare dumt: (Litt undereksponert, I know...) Noen ord og uttrykk som jeg bør kunne, for å ikke stå frem som førstegangsfotograf på konsert? Ser noen bruker fotopit og andre bruker fotograv for området mellom publikum og scenen. Hva er vanligst å bruke? Og dersom man er akkreditert for konserten/festivalen, er det bare å prøve seg på å komme inn i fotograva, eller bør man forhåndsklarere det med noen? Jeg synes fotograv er mest naturlig å si. Om man ikke er akkreditert må man nok belage seg på å godsnakke med akkrediteringsteltet/vaktene/artisten/bandet. Er lurt å gjøre det før konserten. Går også fint å stå blant publikum, bildet av han som klapper er tatt fra fremste rekke, med 35mm (på FF). Ellers er det vel bare vanlig folkeskikk som gjelder. Og IKKE bruke blits, da. Blits er fyfy, selv om det ikke bestandig er forbud mot det. Er irriterende for artisten og blir stortsett ikke pent uansett. Endret 19. august 2010 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Noen ord og uttrykk som jeg bør kunne, for å ikke stå frem som førstegangsfotograf på konsert? Ser noen bruker fotopit og andre bruker fotograv for området mellom publikum og scenen. Hva er vanligst å bruke? Og dersom man er akkreditert for konserten/festivalen, er det bare å prøve seg på å komme inn i fotograva, eller bør man forhåndsklarere det med noen? Tror ikke noen vil "ta" deg på hva du sier. Det er ofte mange andre uerfarne også, så det er ikke noe å bry seg om! De gamle i gamet som bærer på tre stk 1Ds Mark III og slitt Steinfeldt-vest er i sin egen verden uansett. Uansett, jeg har alltid brukt ordet fotograva På noen festivaler trenger man ekstra pass for inngang i fotograva for enten hele festivalen, én dag eller spesifikk konsert om arrangører eller plateselskap er sære. For eksempel på Slipknot under Hove i fjor måtte vi til og med signere en kontrakt (!!!). Hør med pressesjef eller eventuelt andre hva du må gjøre i forkant. En regel som også pleier å gjelde er at fotografer må ut av grava etter de tre første låtene og etter det kan du ikke lenger ta bilder mot scenen. Om du ikke er i grava, må du stå bak lydteltet. Teit! Men dette varierer jo selvsagt mellom arenaer og artister/plateselskaper. Angående lukkertider spørs det jo helt på lyset der og da. På de fleste konserter har det for meg vært umulig med helt opp til 1/1000, selv med lyssterk optikk. Det handler etter min erfaring mye om å skyte i rett øyeblikk, slik at til og med en lukker på 1/250 ikke blir for tregt. Det går jo også an å beregne bevegelser og panorere med kamera etter artisten slik at du ikke får for mye bevegelsesuskarphet. Det er jo vanskelig, men konserter skal ikke være lett! Under Muse i sommer ble faktisk det beste bildet på 1/750, men var heldig med lyset akkurat der og da. De fleste andre havna bildene på 1/250 selv med høy ISO og blender på 2.8.. skulle ønske de satt opp flomlys EDIT: Som Ole Gunnar sier over meg her ikke bevegelsesuskarphet dumt heller! Det kan hjelpe bildet masse. Ikke vær redd for det! Endret 19. august 2010 av Snikpellik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå