FuzzFuet Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Hva er kravene til å ha god vandel? Er planlagt innkalt til HMGK i Heren til Januar neste år, og der står det at de stiller krav til meget god vandel. Har ikke et prikkfritt rulleblad Endret 2. august 2010 av RamboEinar Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Er vel rent rulleblad det er snakk om, men kan være at ting kan taes opp til vurdering avhengig av hvilken type rulleblad du har, feks mistet førerkortet pga grisekjøring. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Jeg synes det er merkelig at Forsvaret ikke har stilt krav til plettfri vandel til alle som skal inn jeg. Det burde egentlig være en selvfølge at kriminelle ikke fikk avtjene spør du meg. Men det er nå en annen debatt. Uansett så ville jeg ikke tro de innkalte deg til Garden om du var diskvalifisert for det. Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Jeg synes det er merkelig at Forsvaret ikke har stilt krav til plettfri vandel til alle som skal inn jeg. Det burde egentlig være en selvfølge at kriminelle ikke fikk avtjene spør du meg. Men det er nå en annen debatt. Uansett så ville jeg ikke tro de innkalte deg til Garden om du var diskvalifisert for det. Er ikke innkalt enda, fått "varsel om planlagt innkalling". Er fyllekjøring det er snakk om ikke vold eller noe slikt. Endret 2. august 2010 av RamboEinar Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Jeg synes det er merkelig at Forsvaret ikke har stilt krav til plettfri vandel til alle som skal inn jeg. Det burde egentlig være en selvfølge at kriminelle ikke fikk avtjene spør du meg. Men det er nå en annen debatt. Uansett så ville jeg ikke tro de innkalte deg til Garden om du var diskvalifisert for det. De har jobber som ikke krever rent rulleblad også. Det er for dyrt å sjekke alle som vurderes innkalt, så de sjekker bare de som faktisk blir kalt inn. De store talls lov sier at kun et relativt fast antall soldater per kull har rulleblad som diskvalifiserer, og det er nok drittjobber til dem. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Jeg synes det er merkelig at Forsvaret ikke har stilt krav til plettfri vandel til alle som skal inn jeg. Det burde egentlig være en selvfølge at kriminelle ikke fikk avtjene spør du meg. Men det er nå en annen debatt. Uansett så ville jeg ikke tro de innkalte deg til Garden om du var diskvalifisert for det. Skulle de kun tatt inn personer med plettfri vandel så hadde det ikke vært mange som hadde fått avtjent samt at man måtte da gi avskjed til alle befal som evt får rulleblad i løpet av sin tjenestekarriere. Det er derfor det står GOD vandel og ikke plettfri.. du trenger ikke være en dårligere soldat/befal selv om du f.eks har mistet førerkortet pga fart eller trimmet mopeden sin som 16 åring.. Endret 2. august 2010 av Hørselsvern Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 En bekjent fikk utsettelse 2 år på førerkortet pga fyllekjøring uten førerkort. Da han var i Sambandsbataljonen i fjor jobbet han på en sambandsvogn, uten at jeg vet konkret hva stillingen gikk ut på, men han kunne ikke bli vognfører på tunge kjøretøyer fikk han vite. Grunnen til at personer med ikke helt tilfredsstillende vandel, ikke får mulighet til alle stillingene er jo fordi at personen kan finne på å begå lovbrudd en gang til og være en trussel for andre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Strengt tatt er det stort sett fordi de ikke kan klareres for hemmelig Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 HMKG, kompani 1 har vel SISU mener jeg å ha sett. Er vel takk og farvel til vognfører-stillingene på de med fyllekjøring på rullebladet. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Er ikke innkalt enda, fått "varsel om planlagt innkalling". Er fyllekjøring det er snakk om ikke vold eller noe slikt. Så lenge du er ærlig og fullstendig åpen om forholdet til dem så vil det nok gå greit. Evt så vil du få en annen tjeneste. Beklager at jeg satte i gang en debatt var ikke trådens tema i det hele tatt. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Fyllekjøring er relativt uskyldig å ha på rullebladet, bortsett fra at man neppe får vognførerjobber, evt for deg som er planlagt innkalt til Garden blir du neppe sjåføren til Kongen Verre ting å ha er kriminalitet som ran osv, og narkotikadommer tror jeg er diskvalifiserende for det aller meste. Tror jeg. Lenke til kommentar
Warrior Elite Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Har du en nylig fyllekjøringsdom på deg eller får det når du er i militæret så får du ikke/mister du sikkerhetsklareringen din. Dette gjelder også hvis du har prøvd dop og blir tatt for det på pissings, hårtest osv. Da får du som regel en grå stilling eller blir dimittert. En venn av meg som er i veldig god form, og også har veldig gode karakterer fra skolen havnet i denne situasjonen. Hvis du derimot er i elendig form og ikke vet så veldig mye(er dum) og derimot ikke blir tatt for å ha vært "nysgjerrig" da får du som regel en bra stilling. Ikke rart deler av forsvaret i Norge er ubrukelig. Alt for firekanta. Statsministeren våres har prøvd hasj og presidenten i Amerika har prøvd kokain. Disse ville da ikke fått sikkerhetsklarering hvis de hadde testet positivt på det. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/02/352834.html http://nn.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama Lenke til kommentar
FuzzFuet Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Har du en nylig fyllekjøringsdom på deg eller får det når du er i militæret så får du ikke/mister du sikkerhetsklareringen din. Dette gjelder også hvis du har prøvd dop og blir tatt for det på pissings, hårtest osv. Da får du som regel en grå stilling eller blir dimittert. En venn av meg som er i veldig god form, og også har veldig gode karakterer fra skolen havnet i denne situasjonen. Hvis du derimot er i elendig form og ikke vet så veldig mye(er dum) og derimot ikke blir tatt for å ha vært "nysgjerrig" da får du som regel en bra stilling. Ikke rart deler av forsvaret i Norge er ubrukelig. Alt for firekanta. Statsministeren våres har prøvd hasj og presidenten i Amerika har prøvd kokain. Disse ville da ikke fått sikkerhetsklarering hvis de hadde testet positivt på det. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/02/352834.html http://nn.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama Er nesten 1.5 år siden jeg ble dømt, men kommer mest sannsynlig til å søke om utsettelse 1 eller 2år pga. jobb greier Endret 4. august 2010 av RamboEinar Lenke til kommentar
Warrior Elite Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Har du en nylig fyllekjøringsdom på deg eller får det når du er i militæret så får du ikke/mister du sikkerhetsklareringen din. Dette gjelder også hvis du har prøvd dop og blir tatt for det på pissings, hårtest osv. Da får du som regel en grå stilling eller blir dimittert. En venn av meg som er i veldig god form, og også har veldig gode karakterer fra skolen havnet i denne situasjonen. Hvis du derimot er i elendig form og ikke vet så veldig mye(er dum) og derimot ikke blir tatt for å ha vært "nysgjerrig" da får du som regel en bra stilling. Ikke rart deler av forsvaret i Norge er ubrukelig. Alt for firekanta. Statsministeren våres har prøvd hasj og presidenten i Amerika har prøvd kokain. Disse ville da ikke fått sikkerhetsklarering hvis de hadde testet positivt på det. http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/02/352834.html http://nn.wikipedia.org/wiki/Barack_Obama Er nesten 1.5 år siden jeg ble dømt, men kommer mest sannsynlig til å søke om utsettelse 1 eller 2år. Da er jeg ganske sikker på at du får sikkerhetsklarering. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Det som også kan skje er at du får klarering, men at det tar lenger tid å klarere deg. Dvs du får den litt senere enn de andre. I visse tilfeller kan det være litt for sent. Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg synes det er merkelig at Forsvaret ikke har stilt krav til plettfri vandel til alle som skal inn jeg. Det burde egentlig være en selvfølge at kriminelle ikke fikk avtjene spør du meg. Men det er nå en annen debatt. Uansett så ville jeg ikke tro de innkalte deg til Garden om du var diskvalifisert for det. Definer kriminell. Jeg mistet lappen pga for høy fart. 91 kmt i 60 sonen. Det har jeg jo såklart på rullebladet. Forsvaret så ingen problemer med det. Såvidt meg bekjent har ikke Garden høyere krav enn andre hæravdelinger som feks PBN eller 2BN. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Ville ringt dem og sjekket. Er folk før som ikke har fått klarering på grunn av fyllekjøring så sjekk før du drar inn. Tror Garden har høyere krav til vandel med tanke på skarpt vakthold blandt sivile og begrenset politimyndighet osv. uten at jeg skal si noe helt sikkert. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Garden har så vidt jeg vet også bare krav til at du skal være klarerbar for hemmelig. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Det kan godt stemme for alt jeg vet. Men vet om andre som har vert klarert for tjeneste i avdelingen men aldri fikk gå vakter grunnet vandel. Så vet ikke om det er en egen sjekk i tilleg eller at det var problem med klareringen i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 De aller fleste vakter har skarpt vakthold og kontakt med sivile, da. Dog ikke så mange midt i Oslo sentrum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå