Gå til innhold

Mer bass ut fra 8'' - mulig ?

Anbefalte innlegg

Har en Proson Rumble 8'' aktiv sub tilkoblet en Yamaha RX-V465. Litt skuffet over svak basslyd til nå. Leste litt rundt på nett der jeg fant en guide som sa at jeg skulle:

- Skru volumet på subben opp til max

- Skru crossover bakpå subben opp til max (180 hz)

- Skru tone control på reciever opp til +10db på bass

- Skru tone control på reciever ned til -10db på treble

- Skru crossover på reciever opp til max (valgte 160 hz, 200 hz er maks)

Jeg har veldig lite peil på sånne greier, men kan jeg trygt gjøre dette uten å sprenge subben?

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finner du fort ut, når du hører at den bånner kan du ikke spille høyere, uansett det er ikke noe annet å gjøre bortsett å kjøpe ny, da hører du sånn clock eller litt rar donge lyd fra den. Eller du kan finne en mye bedre plassering til den. sett den der du normalt sitter, å gå rundt i rommet, der det er mest bass. Der skal du sette subben for å få mest mulig effekt.

Lenke til kommentar

Har en Proson Rumble 8'' aktiv sub tilkoblet en Yamaha RX-V465. Litt skuffet over svak basslyd til nå. Leste litt rundt på nett der jeg fant en guide som sa at jeg skulle:

- Skru volumet på subben opp til max

- Skru crossover bakpå subben opp til max (180 hz)

- Skru tone control på reciever opp til +10db på bass

- Skru tone control på reciever ned til -10db på treble

- Skru crossover på reciever opp til max (valgte 160 hz, 200 hz er maks)

Jeg har veldig lite peil på sånne greier, men kan jeg trygt gjøre dette uten å sprenge subben?

Ja, men lyden blir ganske grautete med tonecontroll på +10db bass og -10db treble.

Klin til og prøv deg fram. Når suben begynner å lage merkelig lyder så skrur du litt ned igjen.

Skru opp bassen til max først, så tar du neste steg og eksperimenter.

Det finner du fort ut, når du hører at den bånner kan du ikke spille høyere, uansett det er ikke noe annet å gjøre bortsett å kjøpe ny, da hører du sånn clock eller litt rar donge lyd fra den. Eller du kan finne en mye bedre plassering til den. sett den der du normalt sitter, å gå rundt i rommet, der det er mest bass. Der skal du sette subben for å få mest mulig effekt.

Støtter meg til denne , plassering kan utgjøre utrolig mye.

Lenke til kommentar

Huff, kommer til å sprenge hele skiten om jeg prøver meg på noe sånn. Har lite peling på lyd :(

bare bruk volumkontrollen forsiktig så skal det mye til før du klarer å krølle til noe.

http://stereovoss.no/ds_product_info.php?products_id=693

12" til fence går for rundt 1000-1500kr på netthandelen, og noe det samme brukt.

Disse er det voldsomt mye trøkk for pengene. Har du råd til cerwin vegan så går du for den istedet.

Lenke til kommentar

Hmmmm... men får vel strengt tatt ikke brukt to subber? Dumt å bytte ut en splitter ny sub :no:

Du kan dele signalet fra den svarte rca subwoofer utgangen din bak med noe som

kalles RCA Y-ledd. Du deler rett og slett opp utgangen på forsterkern og lager

2 utganger. Da bruker du y-ledd med 1 hann til 2 hunn kontakter.

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=508&katid=81&mid=m436&id=&vn=736

Endret av RoXx
Lenke til kommentar

Vil jeg få bedre lyd ved å bruke en slik på min sub? Har to innganger på Prosonen. :innocent:

Nei, det har ingenting for seg. Den sender bare signalet så suben vet hva den skal spille og når.

Du får prøve å skru opp volumet på suben når du spiller musikk og se hvor høyt det går

før den lager litt plonke, rakle lyder i mangel av bedre forklaring:P

Lenke til kommentar

Merker det er en del futt i den på enkelte sanger, samt under spilling. Men har dere noen formening om jeg burde oppgradere fra den jeg har. Er snakk om et ganske lite rom.

Du får prøve å skru opp volumet på suben når du spiller musikk og se hvor høyt det går

før den lager litt plonke, rakle lyder i mangel av bedre forklaring:P

Vil jeg høre disse lydene "før" den ryker da? Har ganske kraftig lyd i center- og fronthøytallerne fra før.

Endret av Hårek
Fjernet unødvendig sitering
Lenke til kommentar

Vil jeg høre disse lydene "før" den ryker da? Har ganske kraftig lyd i center- og fronthøytallerne fra før.

Den vil antaglig tåle å spille en god stund med disse lydene før den ryker, men

det er ikke å anbefale. Ikke prøv å spill en hel sang å for å teste om den ryker:P

sett på en sang du kjenner som spiller en mye bass og juster volumet på subwooferen.

Endret av Hårek
Fjernet unødvendig sitering
Lenke til kommentar

Skal testes.

En ting til: Subwooferen skal vel ikke stå rett på gulvet (det gjør den nå, fikk ikke med noen knotter/ben :hmm: )? Ser det er et "høl" under den som står mot gulvet nå, løfter jeg den opp kommer det ut et ganske heavy lufttrykk når den spiller her. :ph34r:

det er bassrefleksporten, og ikke dekk til den:) det skal være knotter under.

her ser du hvordan det skal se ut:

http://www.proson.se/index.php3?pageid=178

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...