Gå til innhold

finnmark: hvilken plante/dyr gir best avkastelse?

Anbefalte innlegg

prøver meg som hobbybonde:

1. hvilken matplante (frukt, grønt) gir best avkastelse i det harde øst-finnmark klimaet for en nybegynner?

2. hvilket gårdsdyr gir best avkastelse i finnmark for en nybegynner? (høns? har vurdert å begynne med høns noen ganger da det virker ganske enkelt, pluss at høns er morsomme dyr.. eneste er vel at de trenger å ha d litt varmt og d kan bli litt vrient) bottom line hvilket dyr trenger minst stell og er enkel å holde styr på?

Endret av person
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde først sjekke om det du har tenkt å drive med er økonomisk forsvarlig. Slik jeg har forstått det så er det en såkalt konsesjonsgrense på høns. Dvs. at du ikke kan ha mer enn 7500 høns. Skal dette være hovednæringen din, så tror jeg du trenger å se på tall for å kunne avgjøre hva som gir god avkastning.

Det er i alle fall ikke usett at enkelte bønder overproduserer kraftig, noe som tyder på at 7500 ikke er nok for dem som driver med det på fulltid.

Sau er jo dog et dyr som takler uteklimaet i hele Norge ganske greit, i alle fall den tiden dem tradisjonelt sett er i utmark (april/mai-septemer/oktober, om jeg ikke husker feil). I fjøsene som jeg har vært innom på vinterstid i, har ikke oppvarming der sauen står. Dog bor jeg i Lofoten, og her er det som regel en ganske mild vinter og sjeldent under -10 grader.

Det eneste er lammingen, der trenger dem ofte hjelp. Også har du klippingen, men det er vanlig å leie inn profesjonelle. Her i distriktet er folk fra New Zealand ofte innleid til den jobben.

Dog er det enkelte raser som har lettere fødsler enn andre, men skal i følge en kollega av meg som driver med sau, er det en tendens til at de som trenger mer hjelp og stell er de som produserer mest kjøtt.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Med så få dyr, vel, da vet jeg egentlig ikke. Har ingen personlige erfaringer med høns. Men sau krever jo at du fôrer dem 2-3 ganger for dag. Med høns ser det ut til at man har større mulighet til å la fôret ligge en stund, dessuten krever en høne betydelig mindre fôr enn en sau.

Skulle jeg startet med på din skala hadde nok høns vært greiest i forholdt til arbeidet du må legge i passet.

I tillegg kan du spise ditt arbeids frukter. Ferske egg er jo ikke å forakte. :)

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...