Gå til innhold

Problem med Johnson 9,9


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt brukt båt med en johnson 9,9. Motoren er 2004 modell, firtakter. Første dagen eg brukte den gikk den veldig bra. Kjørte omtrent 7km uten problem. Andre dagen begynte det å skje rare ting. Når eg starter opp motoren så går den først heilt fint ei lita stund før motoren begynner å "hakke" (motoren begynner hakkvis å gi mindre og mindre gass uten at eg rører gassen) før den etter ca 15 sek med "hakking" stopper. Da går det helt fint å få start igjen, men det tar mindre tid før "hakkingen" begynner igjen og motoren stopper.

 

Er det noen som har lignende problem eller har peiling på hva det kan være, så er eg veldig takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gamle er det?

Så ut til og være litt mye sota.

Prøv med nye blir de sota med en gang, kan høres ut som om den får for mye bensin.

Sannsynlig at forgasserne er feiljustert.

Det er ikke noe som blokerer forgassern så den ikke får luft?

Endret av lanogakk
Lenke til kommentar

Takk for gode råd

Motoren er 2004 mod. Vet ikke om tennpluggene er skifta etter det. Skal kjøpe nye tennplugger og se om det hjelper.

Har sett på forgasseren, men den ser helt fin ut utenifra. Skal eg prøve å åpne den eller er ikke det så lurt? Hvordan justerer en eventuelt forgasseren?

Endret av johnson9
Lenke til kommentar

Prøv og bytt tennplugger først.

Forgasseren tviler jeg på at er så mye rusk i vis den er 2004 modell. Men tenkte på om det var noe som var kommet i veien så den ikke fikk sugd rikelig med luft.

 

Den kan stilles på ved og stille på en skrue plasert ofte på siden eller under forgasseren.

Du ser den nok vis du sjekker litt.

Det kan også stilles på hoveddysene men da må forgasser åpnes.

 

Men dette er uansett noe du ikke burde prøve på da det er en vannskelig ting og justere riktig.

Få noen som er motorkyndige til og justere for deg.

Du kjenner sikkert noen som har gått mekk?

Vis ikke så kan du ta med deg motoren til ett verksted men kommer nok for på en tusing.

Lenke til kommentar

Skiftet tennplugger uten at det hjalp. Fikk en motorkyndig til å se på den, og han trodde det var noe med motoren. Til slutt viste det seg at motoren ikke fikk nok bensin. Grunnen var at det var rusk i bensinslangen. Nå er rusket vekk og båten går som bare det.

Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...