Wiciwato Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Oi, er du i Grimstad. Jeg er i grimstad, men så ikke en DEAYIMnd shjit.. Horisonten er kvalmende grønn tho Vet ikke åssen det ser ut nå, men rundt halv to var det helt sykt! Da kunne jeg klart se det med det blotte øyet, det stoppet til og med en bil i veikanten med 4 pers som gikk ut å så på det i drøye 10 minutt. Vet du hvordan det ser ut nå, Natrich? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Dere er heldige. Jeg tok frem kameraet og lot det stå i 30 sekunder (flere vinkler), men alt jeg fikk fanget var skyer. Jeg ser ikke en eneste stjerne, ei heller noe som man minne om nordlys. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Tittet ut av vinduet nå, helt dødt. Den beste aktiviteten var rundt klokken 0200. Men det er en flott soloppgang som begynner nå da! Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Tittet ut av vinduet nå, helt dødt. Den beste aktiviteten var rundt klokken 0200. Men det er en flott soloppgang som begynner nå da! Ta bilde av den! Må vurdere om det er noe å ta bilde av.. Neh, ifølge yr står sola helt opp om to timer, og i tillegg må jeg langt avgårde for å fange den. Men nok off-topic. Endret 4. august 2010 av Wiciwato Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Nå var det litt antydning til et grønt bånd i nord her. Men for svakt til å ta noe bilde av. Tull, jeg kunne nesten ikke se det selv men med en 35 sekunder eksponering med en blender på 7.1 og iso 800 fikk jeg et kanonbilde! Det var uansett for overskyet her til at man så særlig mye. I tilleg så var det selvfølgelig retning mot gatelys/lys fra hus i nærheten Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 I tillegg så jeg faktisk syv stjerneskudd, pluss to rare saktegående stjerner som etterhvert sluknet. Ja, hva var det egentlig? Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) I tillegg så jeg faktisk syv stjerneskudd, pluss to rare saktegående stjerner som etterhvert sluknet. Ja, hva var det egentlig? De saktegående stjernene? Satellitter fant jeg ut.. Litt skuffende egentlig, jeg som trodde at det var en stjerne som plutselig falt ned fra himmelen og sluknet. Endret 4. august 2010 av Wiciwato Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Ok, hvordan fant du ut det? Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Det var nok satelitter, solen lyste på den i et par sekunder. Det at lyset forsvant/sluknet er fordi satelitten kommer ut av sollyset Edit: Damn jeg må lære meg og oppdatere før jeg poster! Endret 4. august 2010 av Natrich Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Brukte et speil jeg hadde liggende til å sende morsekoder ved hjelp av lyset til månen. Satellitten blinket så tilbake en morsekode jeg tydet til "Satellite, how come?". Så morset vi litt fram og tilbake om løst og fast. Alt dette skjedde på under 11 sekunder. Neeidaaa, jeg googlet "slow moving stars". Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Jeg måtte begynne å ta bilder for å se om det virkelig var nordlys jeg så. Og ja, det var det Svakt å se med øyet, men kommer bedre frem med lang lukkertid. Endret 4. august 2010 av Rivers Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 La meg i 2 tiden i går, noe jeg kansje ikke burde ha gjort :/ Men det skal vell komme i natten som kommer og? Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 I tillegg så jeg faktisk syv stjerneskudd, pluss to rare saktegående stjerner som etterhvert sluknet. svaret ligger her: http://heavens-above.com/?lat=58.34482&lng=8.58788&loc=Unspecified&alt=0&tz=CET Gå til satelitter og velg de siste 48 timene så ser du nok noen iridium flares som passer med dine observasjoner. Kan være moro å kikke på den sida for folk som er interessert. Så kan du "time" det;) Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Ser på vg.no at folk så nordlys både i Ski og Oslo... Jeg bor hhv. 10 og 20 minutter fra nevnte steder, men så ingenting innen klokka 2 da jeg la meg. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Kommer det i kveld og eller? Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Blir så utrolig glad over å se andre sette slik pris på noe vi her oppe kanskje dessverre tar som en selvfølgelighet litt for ofte. Nordlyset er jo så vakkert, og så noen fine bilder her i tråden av Wicivato, natrich og Rivers! Herlig å observere det så langt sør i landet kan jeg tenke meg! Håper dere får flere slike øyeblikk. Ble helt wooshie-mooshie av å lese wiciwatos observasjon som <- nesten fikk tårer i øynene av... Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Takk for det! Det er vel ikke akkurat hverdagskost med nordlys så langt nede i Norge, jeg har ihvertfall ikke sett det før. Angående det bildet jeg tok med trærne så var det et magisk øyeblikk. For jeg så jo absolutt ingen tegn til nordlys på himmelen før kameraet fanget det. Så etter bildet kom opp på skjermen fikk jeg helt sjokk! "Er det nordlys?! Serr?!" Så løp jeg rundt trærne og knipset flere, og fant ut av at ja, det var nordlys. Damn, da smilte jeg! Tenkte bare på alt det de bilistene som kjørte forbi på veien bak meg gikk glipp av. Angående den fugletittehytta jeg måtte klatre opp i, for døra var jo låst på framsiden, så er den et glimrende sted med utkikk over innsjøen, så det var egentlig nesten perfekt. Det som hadde blitt superperfekt var om jeg hadde kommet helt ned til vannet ved noen rullesteiner og fått masse refleksjoner i steinene og vannet. Det hadde blitt himmelsk! Og imens jeg stod der oppe og lot kameraet gå (brukte forøvrig lukkertider på rundt 80 sek) så jeg jo syv stjerneskudd! Bare det var artig i seg selv. Det er liksom først når man står der, midt på natten og kikker opp på stjernehimmelen som er strødd med stjerner, nordlys og stjerneskudd at man forstår hvor gigantisk og kompleks denne verdenen egentlig er. Magisk! Wee, jeg fikk med bildet mitt i nordlys-artikkelen til VG! Endret 4. august 2010 av Wiciwato Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Grunnen tilat noen ikke ser nordlyset er fordi øynene ikke er tilpasset mørket. Tar man en titt på mobilskjermen eller kameraskjermen er lyset nok til å ødelegge nattesynet. Det tar vel ca 20 min før nattesynet bygge seg opp igjen. Hvis man ikke har et område uten gatelys, prøv å still deg bak hus eller lignende for å få lyskildene skjult. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Jeg gav opp for tidlig, men jeg var ute i Torshovdalen rundt kl 1. Må innrømme jeg ikke følte meg særlig lur og stå der med kamerustyr til flerfoldige tusen. Tanken på og bli ranet var overhengende. Spesielt siden jeg forsøkte og finne det mørkeste stedet i parken for og unngå lysforurensing. AKIRA Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 I kveld tar jeg å legger meg tidlig for så å stå opp og kjøre opp på grefsenkollen. Burde være mulig å få sett noe derifra. Om ikke annet bra utsikt over byen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå