Natrich Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Hei! Imorgen kveld eller kvelden etter vil en sky av gass fra en soleksplosjon treffe Tellus (jorden). I sør-Norge vil man oppleve noe så usedvanlig som å se et nordlys, på sommeren. Nordlyset vil også være veldig kraftig, i Nord-Norge vil man ikke kunne se nordlyset siden det er lyst der på kvelden nå. Nordlyset vil være synlig sør for Trondheim. (kilde: VG) Hvordan fotograferer man Nordlyset? Du bør sette ISOen på 400/800 dog ikke så det synes mtp støy. Lukkertid bør ligge et sted på 5-10 sekunder. Bruk en stor blender, f.eks f/4, men ikke bruk vidåpen da det kan skape vignettering! Anbefaler også og bruke et stativ siden man bruker lang lukkertid. Fjernutløser kan også være kjekt! For ikke å skape rystelser i bildet kan du bruke en liten papplate. Måten du gjør dette på er og sette lukkertiden på bulb, hold pappplaten helt inntil objektivet, men ikke helt inntil da det kan skape rystelser. Start eksponeringen, vent ett par sekunder, fjern papplaten, tell til antall sekunder eksponeringen skal være på. Når gitt sekunder er gått holder du platen foran objektivet igjen, venter to sekunder og stopp eksponeringen. Tenker dere kan legge ut bilder her etterhvert som dere får noe Lykke til! Endret 2. august 2010 av Natrich Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Artig. Dette må jeg se på om ikke jeg får tatt bilder. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 bulp Jeg har ikke bulp på mitt kamera. Kan jeg bruke bulb mens jeg burper? :!: Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 bulp Jeg har ikke bulp på mitt kamera. Kan jeg bruke bulb mens jeg burper? :!: Morroklumpen! Retta på det nå Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Husk å ta med litt landskap for å gjøre det mer interessant også! Jeg skal ihvertfall bruke enten fjell eller rullesteiner som ligger nede til havet, som blir bakgrunnen tilsammens med himmelen selvfølgelig. Stativ ser jeg på som et must. Så får vi bare håpe på at nordlyset kommer på kvelden da. Lurer på om det gidder å komme helt ned til Grimstad Endret 2. august 2010 av Wiciwato Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Interessant,skal prøve og få med meg det Vil også anbefale folk og bruke objektivet videst mulig"18mm",hvis dere ikke har et vidvinkelobjektiv da. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 18mm er da ganske vidt det, spesielt på FX. Francis Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Faen. Jeg som hadde gjort meg klar på verandaen til Nordlysfotografering. Stativet er satt opp, øl er tappet i glasset og nøtter av ypperste sort er i skåla. Så presterer Kristen Gislefoss å gi meg tett overskyet vær. Den mannen kan du få gratis av meg... Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Er det ikke i morra eller dagen etter det er meldt nordlys? Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Jo. Er meldt ganske greit vær i Grimstad så jeg får håpe på at det holder seg skyfritt. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Er det ikke i morra eller dagen etter det er meldt nordlys? Jo, søder. Nå som jeg har ferie og er et nattmenneske lever jeg en dato foran resten av verden. Hehe. Glimrende. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Dårlig greier, er meldt overskyet hele natta her Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Her er det meldt ganske klart vær faktisk, så jeg får håpe at det går bra. Nå gjelder det egentlig bare å finne ut hvor jeg bør være.. Lenke til kommentar
Filosofi Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Bor ikke så langt unna stranda, skal ut og fotografere i kveld. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 YES! Jeg skimter en bryting i skylaget! Filosofi: Samme her, ah, gleder meg! Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Det ser ut som at det blir ganske skyfritt i Fredrikstad ifølge yr.no da, Natrich.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 mmm! Yr sier klarvær i natt. I like. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Det ser ut som at det blir ganske skyfritt i Fredrikstad ifølge yr.no da, Natrich.. Fader som det endrer seg da!? Kan da ikke være mulig? Menne, yay! Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Når har dere tenkt å dra ut? Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Når har dere tenkt å dra ut? Jeg er på hytta med utsikt over hele horisonten så tenker og gå ned til stranda når det skjer noe på himmelen =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå