AnaXyd Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Heisann! Driver å sirkler rundt på nettet etter en ny allround laptop som også skal kunne dra et nytt spill i ny og ne. Har nesten endt opp med Acer TimelineX 5820TG, men må se an hva folk mener om den først. Så, denne tråden skal i bunn og grunn inneholde erfaringer fra brukerne her om denne maskinen. Har ikke funnet så mye omtal Jeg har lest meg til følgende: Noen sliter med at maskinen går varm under spilling. Dette ender opp med at den klokker seg ned, og det blir vanskelig å spille. Enkelte ganger kan den skru seg helt av. Den kan klokkes litt, slik at man øker 3dmark06 score med 1000 poeng. (6800 - 7800 ca) Den drar Crysis på low med 88fps (så den må jo dra det ganske greit på medium og high) Designet ser jo stilig ut. Er det skikkelig metall den er laget av? Noen har opplevd problemer med den interne grafikkort-switchen(den som bytter mellom Intel sin GPU og ATI GPU) etter at man oppdaterte ATI driverne Den har ca 5t opplevd batteritid (står 8t i annonser) Ser ut som det er mye bang for the buck Den koster 6700kr på lefdal.no nå Så kjør på folkens! Dette virker som en meget god maskin, så jeg håper det ikke er alt for mange dårlige opplevelser med den! Ting som er interresant: - Byggekvalitet - Tastatur - Ytelse i spill - Viftestøy - Skjerm - Varmeutvikling - Design og utførelse - Tilbehør (følger bæreveske med?) Endret 2. august 2010 av AnaXyd Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1238814 Har ikke mye negativt å si om den, hadde aldri varmeproblemer under vanlig bruk, kun om jeg kjørte stresstester som stresser den mer enn det som er mulig under normalt bruk. Byggekvaliteten er god, det beste jeg har sett fra acer, og bedre enn billigmaskiner generelt. Men når ikke opp til de beste fra asus, lenovo osv. 8timer er fullt mulig på batteriet, klarte 14 timer 22min på min med 9 cell/12 timers batteri. Batteritid avhenger av hva du gjør osv, f.eks å ha trådløst nettverkskort av eller på utgjør ca 1,5 time i forskjell på batteridrift bare det. Mye for pengene og maskinen har ingen konkurrenter i samme pris/ytelsesklasse. Følger ikke med noe tilbehør utenom en klut til å tørke av skjermen med. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 Oj, der kom du med noen skikkelige gode tråder! (Den engelske du linker til i tråden din også) Takk for gode erfaringer! Ville du anbefalt meg å velge ASUS G73JH istedet? Eller blir denne litt heftig å drasse rundt med? Tenkte å bruke laptopen på forelesninger også. Ser du klarte å klokke den nesten opp til 10.000 i score på 3dmark06. Det er jo KNALLBRA score til å være en laptop! Min stasjonære med Q6600 og 8800GTX har jo 12.000 i score på stock hastigheter, og denne er jo så og si ganske kraftig. Er det slik at du kan kjøre den på den overklokken til vanlig bruk, eller ble det for varmt? Ser jo ut til at denne laptopen kan klare å dra Crysis på gode innstillinger meget godt. EN ting til, fulgte det med to batterier? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 G73JH vil jeg ikke anbefale til forelesninger, alt over 15" er for stort til skole osv etter min mening. Har solgt min 5820TG (og kjøpte 3820TG i stedet ), men kjørte for det meste vanlig hastighet, overklokket kun for spill der jeg hadde behov for det. Følger med ett batteri. 6 celler eller 9 celler, alt etter modell. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Var å dytta litt på en 4820tg, jeg antar at det ikke skiller så mye i byggekvalitetsvei. Så også på en 3810 samtidig. Jeg må bare si at 4820tg var noe av det beste jeg har vært borti fra acer, tastaturet var godt, den knirket ikke, den bøyde seg ikke, skjermhengeselet var stramt, webkameraet kunne vært bedre, men brukbart. (hvor bra vil man ha det?) Kan også si at 3810 var noe dritt, tastaturet var grusomt, den var tydelig svakere på mange punkter, og jeg fikk inntrykk av at 4820 var forsterket på alle de svake områdene. Det eneste jeg har å utsette er egentlig at skjermhengselet føltes som om det kunne svikte en del over tid, og jeg er ikke så glad i glossy skjermer, men det er jo normen nå til dags. Jeg testet den ikke load, men idle var den stille og kjølig som en moderne thinkpad, dvs stille og rolig, harddisken støyet mer. Må også kommentere at selv om det fulgte med en del acer programmer, så var den ikke på noen måte seig eller kjip pga det. Jeg vet fra før at mange av de bedritne aspire maskinene der ute er trege som en gammel pentium pro pga acer sine drittprogrammer, men her kjørte kun det nødvendige, og man kunne starte det man ønsket. Lenke til kommentar
Aliventerio Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Har bare godord å si om TimelineX 5820TG. En glimrende laptop!! Varme kjenner jeg ikke mye til. Har nå spilt Starcraft 2 i 7 timer i et strekk, med alt på high. Ingen lagg eller noen problemer av noe slag. Spiller også Crysis på denne uten problemer. Når jeg bruker den på farten holder batteritiden hva den lover + litt til. 8 timer med tekstbehandling klarer den galant. Byggekvaliteten er solid og meget bra. Fast og fin. Deilig å dytte opp skjermen, du kjenner det er kvalitet. Jeg var faktisk uheldig å miste min i gulvet fra 1m. Bang i parketten. Fungerte som gull etter dette. Viftestøy er bortimot fraværende, men du kan høre det blåser bittelitt under spilling :-) Skjermen vil reflektere i dagslys. Men sum a summarum synes jeg skjermen er meget bra. Tynn som ei sil. Og viser HD filmer meget bra. Til slutt kan man tilføye at maskinen støtter optisk toslink for tilkobling digitalt til hjemmekinoforsterker, og ikke veier mer en smålige 2.4 kg, som er wunderbra for en maskin med slik ytelse. Til den prisen maskinen kommer med, er det bare å gi terningskast 6. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Gode erfaringer virker det som ja! Ser nok ut til at dette er et kjøp jeg kan leve godt med. Kom gjerne med flere! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. august 2010 Forfatter Del Skrevet 7. august 2010 Da var ACER TimelineX 5820TG med i5-450M bestilt! Skal komme med en skikkelig erfaring og review når jeg får den! Lenke til kommentar
Mrnimzo Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Da var ACER TimelineX 5820TG med i5-450M bestilt! Skal komme med en skikkelig erfaring og review når jeg får den! Og dersom du i verste fall skulle få varmeproblemer så bestiller du en notebook-kjøler... Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Jepp, det er nok løsningen da ja! Ellers så kjører jeg reklamasjon på den, og satser på at jeg får en som funker bedre i varme. Lenke til kommentar
3xt Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Har bare godord å si om TimelineX 5820TG. En glimrende laptop!! Varme kjenner jeg ikke mye til. Har nå spilt Starcraft 2 i 7 timer i et strekk, med alt på high. Ingen lagg eller noen problemer av noe slag. Spiller også Crysis på denne uten problemer. Når jeg bruker den på farten holder batteritiden hva den lover + litt til. 8 timer med tekstbehandling klarer den galant. Byggekvaliteten er solid og meget bra. Fast og fin. Deilig å dytte opp skjermen, du kjenner det er kvalitet. Jeg var faktisk uheldig å miste min i gulvet fra 1m. Bang i parketten. Fungerte som gull etter dette. Viftestøy er bortimot fraværende, men du kan høre det blåser bittelitt under spilling :-) Skjermen vil reflektere i dagslys. Men sum a summarum synes jeg skjermen er meget bra. Tynn som ei sil. Og viser HD filmer meget bra. Til slutt kan man tilføye at maskinen støtter optisk toslink for tilkobling digitalt til hjemmekinoforsterker, og ikke veier mer en smålige 2.4 kg, som er wunderbra for en maskin med slik ytelse. Til den prisen maskinen kommer med, er det bare å gi terningskast 6. er du sikker på at du ikke hadde noen varme problemer ? spesielt fordi at du hadde alt på high!? er det mulig at du kan finnet ut hvor mange grader den ble etter 7 timer med SC2!? BTW jeg snakket med en selger fra elkjøp idag, han mente at jeg bør styre unna acer pga at mange har klaget over at de har hatt problemer med hdd'en? noen som vet noe mer om det? og at jeg hele tiden må oppdatere pc'en for hvis ikke, vil den ikke fungere. det mente ihvertfall han selgeren fra elkjøp . bør man re-installere w7 for å få vek all den crap'en acer pleier å ha installert på pc'en? vet noen hvilken av timeline x serien har best kjøleløsning? har hørt at 13" har 2 små vifter mens 14" og 15" har én stor kjøler. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Harrdisk "problemer" --> skyldes at Acer bruker mye Western Digital harddisker --> Western digital setter svært aggressive strømsparings innstillinger på sine harddisker --> fører til lag i spill osv, samt mye "klikkelyder" --> kan fikses med quiethdd gratisprogramvare. Så det er ikke acer sin feil, annet enn at de burde ha valgt en annen harddiskeleverandør.... alle maskiner med WD disker kan ha dette problemet. Jeg er ingen fan av WD harddisker kan du si, spesielt ikke i laptopper. Ellers hører det ut som han vil selge deg noe annet som han tjener mer penger på enn acer. Acer er ikke dårligere enn andre maskiner i samme prisklasse. Timeleinex 13" har suveren kjøling, jeg har nemlig en selv (og har hatt en 5820TG). Lenke til kommentar
3xt Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Harrdisk "problemer" --> skyldes at Acer bruker mye Western Digital harddisker --> Western digital setter svært aggressive strømsparings innstillinger på sine harddisker --> fører til lag i spill osv, samt mye "klikkelyder" --> kan fikses med quiethdd gratisprogramvare. Så det er ikke acer sin feil, annet enn at de burde ha valgt en annen harddiskeleverandør.... alle maskiner med WD disker kan ha dette problemet. Jeg er ingen fan av WD harddisker kan du si, spesielt ikke i laptopper. Ellers hører det ut som han vil selge deg noe annet som han tjener mer penger på enn acer. Acer er ikke dårligere enn andre maskiner i samme prisklasse. Timeleinex 13" har suveren kjøling, jeg har nemlig en selv (og har hatt en 5820TG). hvilken mener du har best kjøleløsning da? og det med å re-installere w7? tror du det er nødvendig? bruker du pc'en din også til spilling? og tror du det er sant at man kan spille SC 2 på high i 7 timer uten å ha varme problemer!? han fra elkjøp anbefalte meg en samsung (husker ikke hele navnet ) er det sant at man hele tiden må oppdatere hele pc'en? for han mente også at hvis ikke så fungerer pc'en ikke skikkelig Endret 9. august 2010 av 3xt Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Det skal ikke være noe problem å spille så lenge man vil uten å få varmeproblemer, får man varmeproblemer er det en dårlig bærbar! Tror ikke du vil ha problemer med varme med noen av de, men 3820TG har langt bedre kjøling enn 5820TG. Og ja jeg spiller ogsp SC2 på high på min 3820TG, ikke noe problem. Jeg reinstallerte win-7 for å få det slik jeg vil ha det, men er ikke nødvendig. Hvis selgeren tenker på windows update, går jo dette automatisk på alle win 7 maskiner og vil ikke anbefale å slå av dette. 1 Lenke til kommentar
3xt Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Det skal ikke være noe problem å spille så lenge man vil uten å få varmeproblemer, får man varmeproblemer er det en dårlig bærbar! Tror ikke du vil ha problemer med varme med noen av de, men 3820TG har langt bedre kjøling enn 5820TG. Og ja jeg spiller ogsp SC2 på high på min 3820TG, ikke noe problem. Jeg reinstallerte win-7 for å få det slik jeg vil ha det, men er ikke nødvendig. Hvis selgeren tenker på windows update, går jo dette automatisk på alle win 7 maskiner og vil ikke anbefale å slå av dette. Så du ville ha anbefalt 13"? mente du at hvis pc'en blir varm så er det noe feil med den? Er det mye programmer som er ferdig installert av acer som gjør at pc'en blir treigere? Selgeren mente at jeg må hele tiden oppdatere driverne. blir det også oppdatert automatisk? eller må man gjøre det manuelt? Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Det skal ikke være noe problem å spille så lenge man vil uten å få varmeproblemer, får man varmeproblemer er det en dårlig bærbar! Tror ikke du vil ha problemer med varme med noen av de, men 3820TG har langt bedre kjøling enn 5820TG. Og ja jeg spiller ogsp SC2 på high på min 3820TG, ikke noe problem. Jeg reinstallerte win-7 for å få det slik jeg vil ha det, men er ikke nødvendig. Hvis selgeren tenker på windows update, går jo dette automatisk på alle win 7 maskiner og vil ikke anbefale å slå av dette. Så du ville ha anbefalt 13"? mente du at hvis pc'en blir varm så er det noe feil med den? Er det mye programmer som er ferdig installert av acer som gjør at pc'en blir treigere? Selgeren mente at jeg må hele tiden oppdatere driverne. blir det også oppdatert automatisk? eller må man gjøre det manuelt? Jeg anbefaler 13" ja, om du ikke syns det blir for lite. Hvis en PC blir så varm at den krasjer o.l. så er det noe feil med den ja. Man skal kunne spille så lenge man vil uten at det blir problemer pga varme. Hører mest ut som selgeren bare snakker "piss" for å selge deg noe han tjener mer på, er ikke nødvendig å oppdatere drivere, med mindre man selv vil for å få bedre støtte i f.eks nyere spill som kommer etterhvert. 1 Lenke til kommentar
3xt Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Det skal ikke være noe problem å spille så lenge man vil uten å få varmeproblemer, får man varmeproblemer er det en dårlig bærbar! Tror ikke du vil ha problemer med varme med noen av de, men 3820TG har langt bedre kjøling enn 5820TG. Og ja jeg spiller ogsp SC2 på high på min 3820TG, ikke noe problem. Jeg reinstallerte win-7 for å få det slik jeg vil ha det, men er ikke nødvendig. Hvis selgeren tenker på windows update, går jo dette automatisk på alle win 7 maskiner og vil ikke anbefale å slå av dette. Så du ville ha anbefalt 13"? mente du at hvis pc'en blir varm så er det noe feil med den? Er det mye programmer som er ferdig installert av acer som gjør at pc'en blir treigere? Selgeren mente at jeg må hele tiden oppdatere driverne. blir det også oppdatert automatisk? eller må man gjøre det manuelt? Jeg anbefaler 13" ja, om du ikke syns det blir for lite. Hvis en PC blir så varm at den krasjer o.l. så er det noe feil med den ja. Man skal kunne spille så lenge man vil uten at det blir problemer pga varme. Hører mest ut som selgeren bare snakker "piss" for å selge deg noe han tjener mer på, er ikke nødvendig å oppdatere drivere, med mindre man selv vil for å få bedre støtte i f.eks nyere spill som kommer etterhvert. ok tussen takk for de gode råda Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Harrdisk "problemer" --> skyldes at Acer bruker mye Western Digital harddisker --> Western digital setter svært aggressive strømsparings innstillinger på sine harddisker --> fører til lag i spill osv, samt mye "klikkelyder" --> kan fikses med quiethdd gratisprogramvare. Så det er ikke acer sin feil, annet enn at de burde ha valgt en annen harddiskeleverandør.... alle maskiner med WD disker kan ha dette problemet. Jeg er ingen fan av WD harddisker kan du si, spesielt ikke i laptopper. Ellers hører det ut som han vil selge deg noe annet som han tjener mer penger på enn acer. Acer er ikke dårligere enn andre maskiner i samme prisklasse. Timeleinex 13" har suveren kjøling, jeg har nemlig en selv (og har hatt en 5820TG). hvilken mener du har best kjøleløsning da? og det med å re-installere w7? tror du det er nødvendig? bruker du pc'en din også til spilling? og tror du det er sant at man kan spille SC 2 på high i 7 timer uten å ha varme problemer!? han fra elkjøp anbefalte meg en samsung (husker ikke hele navnet ) er det sant at man hele tiden må oppdatere hele pc'en? for han mente også at hvis ikke så fungerer pc'en ikke skikkelig De fleste på Elkjøp har ikke peiling i det heletatt. Man kan ikke stole på slike folk, da de ikke er spesialisert seg innenfor PC, akkurat. Noen er selvfølgelig unntak, men ikke stol på de i utgangspunktet. Da er heller forumet her et bedre sted å lete! Kan tenke meg at han prøvde å selge deg denne Samsungen: Samsung R580 Det har nemlig flere selgere prøvd på meg, og prøver å si at denne er "tilnærmet lik" som Acer TimelineX 5820TG. Men det er den nemlig ikke! Den er nemlig MANGE hakk under i ytelsessammenheng! Acer | Samsung Prosessor: i5-450M (Acer) | i3-330M (Samsung) Grafikk: ATI Radeon HD5650 | NVIDIA GeForce GT 330M Resten er vel forsåvidt ganske likt, men her har du hovedforskjellene som utgjør masse i ytelse. Disse er ikke like i det heletatt! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Kort review av Acer TimelineX 5820TG Jeg endte opp med å bestille opp den versjonen med i5-450M prosessoren og 500gb, samt 6cellers batteri. Byggekvalitet Når jeg åpnet pakken, og løftet ut laptopen la jeg med en gang merke til hvor tynn den var! Jeg hadde virkelig ikke sett for meg at den skulle være så tynn og elegant. Ellers virker den meget solid og det er ingen punkter som er særlig bøyelige. Design Designet er meget pent. Skjermlokket er i børstet alu tipper jeg, og det ser veldig bra ut. Vet ikke helt om resten av maskinen er i aluminium(der tastaturet og touchen her). Skjøten og leddene til selve skjermen ser veldig bra ut også. Ytelse Ser ut som denne maskinen kan dra det meste av spill. Fikk 8100 i 3dmark06 på 1024x768 oppløsning, noe jeg syntes er ganske bra! Tenkte å klokke den bittelitt også, og da bør den jo nærme seg 10k. (Hva bruker dere til å klokke denne maskina?) Driver å legger inn Crysis nå, og er spent på hvordan det blir! Støy Har ikke hørt noe ekstrem støy enda, og det er bra. Hører dog en rar suselyd fra høyresida av maskinen, noe jeg tror kan være harddisken eller en sekundær vifte som går konstant. Er ikke høy lyd, men den er der. Ellers kommer hovedvifta nå og da, men er ikke noe merkbart. Tastatur og touch Tastaturet syntes jeg er en skikkelig vinner. Liker disse iMac lookalike tastaturene til Acer, og det er en fryd å taste på. Touchen er også god og responsiv og meget nøyaktig. Noe som dog irriterer meg, er at touchplata skrur seg av når du taster, og den er avskrudd i 1-2sek etter siste tastetrykk. Så om du er litt rask fra tastaturet over på touchen, så må du vente på at den aktiverer seg igjen. Overall 9/10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå