Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lysbruk på bil!

Anbefalte innlegg

Det er korrekt. EU/ECE-regler tillater bare to stykk markeringslys(parklys) foran. Det er dog tillatt med 4 fjernlys (men merk at i et slikt tilfelle vil det ikke være lov å montere ekstralys, ettersom det isåfall blir nummer 5 og 6)

Her er utdrag fra ECE Regulativ 48 (EU-reglene vil være veldig like/helst like disse):

6.9. FRONT POSITION LAMP (Regulation No. 7)

6.9.1. Presence

Mandatory on all motor vehicles.

Mandatory on trailers over 1,600 mm wide.

Optional on trailers which are not more than 1,600 mm wide.

6.9.2. Number

Two.

6.9.3. Arrangement

No special requirement.

6.9.4. Position

6.9.4.1. In width: that point on the apparent surface in the direction of the reference axis

which is farthest from the vehicle's median longitudinal plane shall not be more

than 400 mm from the extreme outer edge of the vehicle.

In the case of a trailer, that point on the apparent surface in the direction of the

reference axis which is farthest from the median longitudinal plane shall not be

more than 150 mm from the extreme outer edge of the vehicle.

The distance between the inner edges of the two apparent surfaces in the direction

of the reference axes shall:

For M1 and N1 category vehicles: have no special requirement;

For all other categories of vehicles: be not less than 600 mm. This distance may

be reduced to 400 mm where the overall width of the vehicle is less than

1,300 mm.

6.9.4.2. In height: above the ground, not less than 350 mm nor more than 1,500 mm

(2,100 mm for O1 and O2 categories of vehicles, or if for any other categories of

vehicles the shape of the bodywork makes it impossible to keep within

1,500 mm).

6.9.4.3. In length: no individual specification.

6.9.4.4. Where the front position lamp and another lamp are reciprocally incorporated, the

apparent surface in the direction of the reference axis of the other lamp must be

used to verify compliance with the positioning requirements (paragraphs 6.9.4.1.

to 6.9.4.3.).

....

6.9.6. Orientation

Forwards.

6.9.7. Electrical connections

In accordance with paragraph 5.11.

6.9.8. Tell-tale

Circuit-closed tell-tale mandatory. This tell-tale shall be non-flashing and shall

not be required if the instrument panel lighting can only be turned on

simultaneously with the front position lamps.

6.9.9. Other requirements

In case an AFS providing a bending mode is installed, the front position lamp

may be swivelled together with a lighting unit to which it is reciprocally

incorporated.

På slike gamle biler vil uansett de norske reglene gjelde siden EU-direktiver og ECE-regulativer her ikke har tilbakevirkende kraft. Det vil også være tillatt å montere ekstrautstyr på biler som er godkjent etter reglene som gjaldt da bilen første gang ble registrert i Norge.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert dem du blir stoppet av under en veikontroll har peiling på hva som gjelder. Jeg har for mange 1000m montert(2stk.xenon på taket på en safarigrind,2 55w xenon på støtfangeren, og 2 små halogen under støtfangeren i midten. Da jeg var på EU med bilen (Jeep Grand Cherokee 1995)hadde jeg deksel over dem på taket og de store på fangeren, så de ble regnet som "ute av drift". Ikke sikkert at alle instanser ser det slik, men jeg gir litt blaffen, og tar "problemene" når de dukker opp. Volvo V40 har f.eks. orange markeringslys på siden, originalt. Jeg tror det uansett er viktig å IKKE kjøre med nærlys og grøftelys samtidig, da blir du vinket inn, og du får et forelegg. Det får du også hvis du blir stoppet uten lys, eller med bare parklys. Når er det for mørkt til å kjøre med grøftelys? Jeg tolker det slik: Når du har lys på for å bli sett, kan du kjøre med grøfte/tålelys. Når du må ha lys på for å se, skal du kjøre med nærlys. Da snakker jeg om uopplyst vei. (min tolkning). :roll:

Lenke til kommentar

Hmmm... Var i grunn et vanskelig emne dette! Men hvor mye skal til før politiet huker deg inn? De gidder vel ikke å ta alle som har 2 "svake" lys for mye...? Vet at rånebiler oftere blir sett strengere på enn andre biler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...