Javisst Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Har flere ganger hatt uendelige diskusjoner når det gjelder bruk av lys på bil... Er det godkjent og vedtatt at man kan kjøre med park og tåkelys på dagtid uten å bli tatt? Hvordan fungerer det med parklys? Er det lov å ha flere enn 2 parklys foran på bilen? Tenker da eventuelt på ettermonterte lys innebygd i grillen, slik at det sammenlagt blir 4 parklys foran... Hvis grillysene foran har parkeringlys og i tillegg fjernlys, er dette lovlig? Da ender du jo opp med 4 parkeringslys og 4 fjernlys... Masse rare regler her i landet som er litt vanskelig å forstå seg på... Og i litt mer spesielle tilfeller, er det lovlig og kjøre med de 4 parkeringlysene foran kombinert med tåkelys? Ser i grunn ikke at dette skal være et problem...? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 I dagslys har jeg forstått at det er lovlig å kjøre med parklys oppe og grøftelys nede... Hvor grensen rent juridisk går mellom dagslys og skumring vet jeg dog ikke... Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Jeg skal ikke garantere for noe av dette, men dette er det jeg har hørt i hvertfall. På den gamle bilen min hadde jeg parklys i blinklysene, og parklys i parklysene. Altså 4 pærer tilsammen. Mange slike tusenmetere har også innebygde parklys, så jeg tror det er lovlig. Og i følge to personer jeg kjenner skal det være lovlig å kjøre med kun parklys om dagen. Det er også lov å kjøre med parklys og tåkelys, men ikke nærlys og tåkelys. Vet ikke om dette stemmer overens med reglene, men dette er i hvertfall det jeg har hørt. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 Har opplevd at jeg har glemt å skrudd på lysene, og bare kjørt med park, men da har motgående trafikk begynt å blinke mot meg når de passerer... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Dette er diskutert i mange tråder her, senest for få dager siden. Bruk søkefunksjonen, og du skal finne. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Ble huket inn på biltilsynet en gang, de sa ikke noe på at jeg hadde orange parklys i blinklysa, men de mente at de hvite diodene som var i lyktene var blå! Fikk mangellapp på de. Endret 2. august 2010 av Fjernsyn Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Det er en kjent sak at tåkelys + markering/parklys er lov i dagslys. Annet enn dagslys er diskuterbart, men allment kjent ulovlig pga det ikke gir tilstrekkelig opplyst vei. Biler kan kun ha to markingslys (/parklys (samme greia i praksis)) som lyser forover. Unntak gjelder for større kjøretøy og større tilhengere som trenger ekstra markering i høyden. Det er verdt å merke seg at ett lyktehus med to pærer betyr ikke automatisk to lykter, dvs. at ett lyktehus kan ha to pærer som gir markingslys, men vil bare regnes som èn lykt så lenge disse lyser i samme retning (det må være godkjent slik). Å montere ekstra markingslys, både i form av egne lykter og i form av ekstralys med innebygd markeringslys er forbudt. Det er egentlig totalforbudt å montere slikt selv om de ikke er tilkoblet, dvs. det vil faktisk aldri være lov å montere et ekstralys som har innebygd markeringslys, pga det vil gi bilen totalt 4 markeringslys. I praksis vil det være godt nok å koble ut markeringslyset slik at det aldri kan lyse dersom det er innebygd i et ekstralys. Det er aldri lov å kjøre med bare markeringslys. Det må alltid være tent et godkjent kjørelys i Norge, og med godkjent kjørelys vil det si: - Separate godkjente lykter (E-merket, merket RL, eller separat godkjent i Norge (for eldre biler)) - Nærlys med eller uten redusert spenning - Fjernlys med eller uten redusert spenning - Tåkelys. Maksimalt ett av ovennevnte lykter skal være tent samtidig, dvs. to stykk (unntak for fjernlys hvor 4 fjernlys er tillatt, alene, eller sammen med tåkelys). Dersom det er montert egne separate kjørelys skal disse aldri være mulig å ha påslått samtidig med andre lys foran (ikke inkludert markeringslys). Markeringslys foran skal alltid være påslått samtidig med nevnte godkjente kjørelys. Endret 2. august 2010 av gxi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 På veldig nye biler er det også nye regler, som følge av et EU-direktiv som offisielt blir innført i 2011. På min bil (en VW Polo), når lysbryteren er i stilling 0 (kjørelys på dagtid), er kun kurvelysene tent. Ingen parklys, ingen baklys, kun kurvelys (under støtfangeren har jeg to lykter, tåkelys som sitter inderst (mot midten), og kurvelys som sitter ytterst). Det er altså lovlig for meg å kjøre uten baklys på dagtid, men kommer jeg til en tunnell må jeg slå over til annet lys (er det per definisjon lovlig å kjøre med park+tåke i tunneller? ) Dog, det skulle ikke forundre meg om jeg en dag får en onkel bak meg på dagtid, som er uenig. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Nye biler med den typen kobling burde helst automatisk bytte over til nærlys når lysforholdene tilsier det. Evt. burde det være en egen stilling på lysbryteren merket AUTO elelr lignende for dette (som isåfall bryteren alltid bør stå på). Jeg håper aldri en bil blir levert i Norge hvor automatiske kjørelys er koblet slik at kun nærlys lyser, og det ikke er noe automatikk i at markeringslys blir slått på i mørge.. Isåfall må man bare forvente at biler i fremtiden normalt sett kjører uten lys bak hele døgnet. Ang. tunneller, så vil det samme gjelde som å kjøre i mørke, ettersom det alltid pr. definisjon er mørkt i en tunnel. Jeg anbefaler på ingen måte å kjøre med noe annet enn fjernlys i tunneler på dagtid, annet enn sterkt trafikkerte tunneler midt inne i byer hvor det aldri er mulig (de vil da også ha lys for det). Grunen til at jeg sier fjernlys her er pga det ofte er en eller annen syklist eller mopedist som ikke skjønner at spesielt på dagtid er det veldig nødvendig å gjøre seg synlig med lys. Det er mye bedre å kjøre i mørke uten lys enn inne i en opplyst tunnel på dagtid. Disse vil bare være synlig i tunneler med mindre de blokkerer hvitlinjen slik at det blir en synlig mørk flekk. Med litt trafikk i mot er de fullstendig umulig å se. Er nok veldig lett å tro at man ser godt nok med det man bruker av lys, fordi det er lett å tro at man ser godt nok, når faktum er at det man ikke ser, og kanskje burde se, vil man naturlig nok ikke se.. (før det kanskje er for sent) Endret 2. august 2010 av gxi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Min bil har ingen AUTO-funksjon, og jeg har faktisk vært i kontakt med forhandler for å høre om det var mulig å omprogrammere slik at jeg fikk lys bak, men det var visst ikke anbefalt fra fabrikken fordi det lagde rot i bilens data og blablabla. Jeg er veldig obs på lysbruk, men jeg vet at Polo også kjøres av en del "tanter", så det skal ikke forundre meg om man treffer mer og mer biler uten lys bak. Jeg fikk f.eks. ingen info om dette da jeg hentet bilen, jeg fant tilfeldigvis ut av det selv. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Har du sjekket at den ikke slår på lysene bak (helst også nærlys) når det blir mørkt automatisk? Er det ikke mulig å sette bryteren i nærlysposisjon og la den stå der permanent? (Min bil kan settes i nærlysposisjon, og da slår den av lysene automatisk når førerdøren åpnes med motoren avslått, så det fungerer som "kjørelys" også, noe forøvrig 0 og "AUTO" også gjør (vanlig norsk kjørelyskobling med nærlys på begge)). Ser ut til at den nye reglene faktisk forbyr å slå på markeringslys (foran og bak) sammen med DRL. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Etter det jeg har klart å teste så er det ingen automatikk der nei, og jeg har også forsøkt å la bryteren stå i nærlysposisjon og så slå av bilen og gå ut, men da er fortsatt parklysene på (samme greia skjer med begge firmabilene, som også er VW). Dessuten ønsker jeg ikke å ha nærlys på dagtid uansett Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Tåkelys og parklys er lovlig. Tåkelys og nærlys er ikke lovlig. Dette er værtfall det jeg lærte på kjøreskolen. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Flere litt eldre (2000-2002?) volvoer jeg har sett, har tre lyspærer inni blinklyset foran. En hvit 5-watt, en orange 5-watt og en 21-watt. Dette har jeg sett på flere volvoer i flere år nå, så jeg tror det er lovlig. Det er også flere gamle Mazdaer som har egne kjørelys. Etter det jeg vet, går disse på automatisk, og de er langt kraftigere enn parklys. Hvis ikke jeg har helt feil bruker disse bilene en dobbel pære i parklyset. Når den står på kjørelys, bruker 21-wattsglødestrengen, mens i parklys brukes 5-wattstrengen. Se bilder: Endret 4. august 2010 av Kajac Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Korrekt. Slike lykter er lovlig (men det skjer jo at folk kobler om blinklysene sine og lignende, som er ikke er lov). Det er dedikerte kjørelys. Dette vil man nok finne på ca. alle nye biler fra og med neste år, allerede er det veldig vanlig. Siden det finnes pærer med to tråder, hvor ene er 5W og andre er 21W (og noen andre kombinasjoner) er det mulig å lage èn lykt som både er parklys og kjørelys. Merk at slike lykter er absolutt ALDRI lov å ha påslått i kombinasjon med nærlys, tåkelys eller fjernlys. Det skal ikke være mulig å vri lysbrytere tilgjengelig fra førersete til at slik kombinasjon oppnås. Det er noen biler som har tåkelys og/eller kurvelys i samme lyktehus som nærlys og fjernlys, og da er det ikke det samme som kjørelys. Endret 4. august 2010 av gxi Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 En oppsummering med referanse til Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) hvor alle EU-direktiv er implementert, nærmere bestemt Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks - §28-4: - FJERNLYS: 1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys. (Altså ikke fem som enkelte bruker, 2 på bilen og tre ekstra på kufangeren) 1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis (kun 2 eller alle 4). Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig. - NÆRLYS: 2.7 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dersom det nyttes atskilte lykter for fjern- og nærlys, skal nærlysene være koplet slik at de også lyser når fjernlysene er tent. - PARKERINGSLYS: 3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys. 3.5 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys, nærlys, baklys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. - BAKLYS: 7.6 Lyktene skal være koplet slik at de alltid lyser når fjernlys (unntatt ved bruk av lyshorn), nærlys, parkeringslys, lys for kjennemerke, hjelpefjernlys, kurve-/tåkelys, markeringslys, arbeidslys eller tåkebaklys er tent. - KJØRELYS: 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys. 11.5 Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. - Videre sier § 28-5 følgende om "Lysutstyr som bil kan ha...": 1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys. 1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Står vel ganske greit i disse forskriftene hvordan ting skal være, men det er dessverre ikke alle som følger dette. For biler bredere enn 2,3 meter og lastebiler finnes andre bestemmelser. --- Bruken av lovlig monterte lys følger "Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) - §15": 1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent. 2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen. 3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt. 4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant. Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd. 5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for. Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. Bruken av de ulike lysene er gjenstand for ulik tolkning men veiledninger til denne forskriften sier i korte trekk: Kurve- og tåkelys skal i utgangspunktet brukes ved tett tåke, eller på spesielt svingete og uoversiktelige veistrekninger. Kurve- og tåkelys kan benyttes som kjørelys om dagen/når det er lyst. Når det er mørkt og gatelys er tente, er det ikkje lov å bruke disse som kjørelys. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Disse reglene du har sitert fra er ikke i bruk i Norge lengre. Siden rundt 2000 har alle biler blitt godkjent etter EU-relger, og disse reglene brukes KUN der biler godkjennes utenom EU/ECE (som ikke gjørs lengre som nevnt). Det er mye av det som også er gjengitt i EU/ECE-reglene (eller motsatt, mer korrekt), men mye av det er feil i forhold til EU/ECE-regler, og dermed det er det bortkastet å referere til dem. Det er gitt noen unntak fra EU/ECE-regler, hvor det refereres videre i 28-1 og 28-2. Endret 4. august 2010 av gxi Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 men på toyotaen min hadde jeg konstant lys i blinklysene, i tillegg til parklys. Hva kan konsekvensen være for å kjøre med dette og bli tatt. Hvis det er bøter, hvor høye er de da? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Kommer an på hva det er godkjent som. Et blinklys er et blinklys, men hva som ser ut som at blinklys kan være godkjent for mer enn et blinklys. Et blinklys kan f.eks inneholde en pære med to tråder som både gir parklys og blinklys. Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 På eldre toyotaer, så er det noen modeller som har grill med innebygd lys, sånn som denne: Etter som jeg har forstått kan man ha 4 fjernlys. Da er dette greit. Men det er altså IKKE lov å ha parkeringslys i disse, slik at det blir 4 parklys? Ser at det er ulovlig i de utdragene dere legger ut, men gjelder dette ennå da jeg har forstått at disse reglene er utdaterte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå