nomore Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Hei, Eg jobber med ei ny vekkerklokke som inneholder litt smartere funksjoner(Prosjekt: Smart vekkerklokke v2). En av disse er at vekkerklokka kun "ringer" dersom noen faktisk ligger i senga. Til dette har eg tenkt å bruke to pressure sensitive resistors. Slik det er koblet opp på koblingsbrettet så har eg to sensorer hvorav begge er koblet opp til mikrokontrolleren på hver sin inngang. Logikken i koden går ut på at om en av de to sensorene går over en viss terskel(som er ca 5kg) så er det likeverdig med at noen ligger i senga. Dersom begge sensorene går under terskelen(< ca 5kg) så er det ingen i senga. Dette fungerer ypperlig. Får en liten tone når eg trykker på en sensor og en annen tone når eg slipper sensoren. Problemet nå er å få dette fysisk montert i senga. Tanken min var å holde meg til to sensorer, koble disse til en nettverkskabel og så bruke en RJ45-port fysisk på kretskortet. Problemet er å få koblet sensorene på en ledning. I følge en del guider så advares det mot å lodde på disse da de fort smelter og når de smelter så er de ødelagt. I de samme guidene så henvises det til "sukkerbiter"(som blir for store om de skal ligge under overmadrassen), andre former for terminaler(som er utelukket av samme årsak som "sukkerbiter") og noen plugger som ligner mistenkelig på servoplugger. Dette har eg testet og kommet frem til at det ikke er(sensorene sitter ikke fast i servopluggen). Så nå er gode råd dyre. Setter pris på innspill Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Lodding er nok det beste, men man må kunne det. Alt mulig kan ødelegges av en ukyndig person med loddebolt. Loddebolt av rett type (dvs nok effekt, men ikke for mye), så er selve loddingen unnagjort på ett sekund. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Siden sensorpinnene er 100mil i pitch kan du vel sette dem oppi en sil socket. Og lodde ledninger på denne? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. august 2010 Forfatter Del Skrevet 4. august 2010 Testet i kveld med å lodde forsiktig. Tok på den minste spissen eg hadde og justerte temperaturen så lavt eg kunne samtidig som at loddetinnet smeltet fort nok. Tinnet først ledningene eg skulle ha på så de var klar. La så ledningen inntil kontakten og smeltet tinnet på ledningen. I det tinnet smeltet og festet seg på kontakten tok eg loddebolten bort og ledningen var festet. Fungerte jo ypperlig Men, så fant eg jo ut at selve trykksensoren hadde såpass lite virkeområdet at eg ikke kan bruke den til formålet allikevel. Alternativet blir å ha 8-12 sensorer, men da går eg heller for en FSR med annet design(har funnet en på ca 60 cm). Nå vet eg i det minste at de lar seg lodde Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Jeg kjøpte trykkmatter fra Harbor Freight, og loddet dem til noen DS10/DS90. Selve matten la jeg under både hodepute og overmadrass i senga, en til meg og en til kona. Dermed kan jeg sette opp hendelser som skal skje hvis bare en eller begge er i senga. Fungerer utmerket. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Spennende tips. Leser du av spenning fra disse mattene eller fungerer de som en magnetkontakt? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Som en typisk magnetkontakt, det var derfor jeg kjøpte dem fra USA (DS10 og DS90 leser bare lukket/åpen krets). De fra Clas Ohlson kan imidlertid brukes hvis du skal måle spenningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå