Clappy Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Heisann. Jeg er en gutt som fyller 18 år om to måneder. Jeg er ferdig med 2 år på videregående(VG1 Elektro, VG2 Kjøretøy), og har hatt planer om å utdanne meg som bilmekaniker. Men for noen måneder siden fikk jeg vite at rørleggerlinja skulle komme til den byen jeg bor. Da jeg bestandig har hatt lyst til å bli rørlegger, men ikke har hatt lyst til å flytte fra hjembyen, ble det til at jeg bestemte meg for å ta de fagene jeg manglet til VG1 Byggfag som privatist. Da jeg ikke skal gå skole før til neste år, har jeg bestemt meg for å begynne å jobbe. Jeg har en deltidsjobb på Rema 1000, og har fått tilbud om en 80% stilling der, siden jeg ikke skulle gå skole. Trives godt sammen med noen av kollegaene mine på Rema, men synes jobben i seg selv er veldig kjedelig. Å sitte i kassen er veldig stressende og kjedelig. Arbeidstidene er også dårlig, da jeg jobber en mellomting av morgenskift og kveldsskift, så jeg får ikke betalt noe tillegg. Sjefen sa også at det var slike arbeidsdager jeg kom til å få mest av, hvis jeg takket ja til 80% stillingen. Har også fått høre fra en snekker jeg jobber litt sammen med iblant, at en kompis av han trenger en fast ansatt på en bensinstasjon han driver. Slik jeg forstår det, ser de etter en som kan litt om biler, og også har erfaring innenfor butikkarbeid. Dette synes jeg hørtes meget bra ut, og jeg skal å snakke med sjefen der en dag denne uken. Tenkte jeg skulle forberede meg litt, og skrive en søknad. Hva er viktig å legge vekt på i en slik søknad? Burde jeg legge ved vitnemål fra videregående? Skal nevnes at jeg har litt fravær (3 dager og 20 timer ca), pga. at jeg var lei allmenfagene. Hva kan jeg forvente meg i lønn i forhold til Rema? Hadde litt over 100 kroner i timen hos Rema, men jeg går opp til 130 kr ca. når jeg blir over 18. Andre erfaringer settes pris på. Lenke til kommentar
Brv Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Du burde skrive en CV til sjefen av bensinstasjon (viss ikke du kjenner denne personen godt). Ta med vitnemål, det er alltid lurt også referanser er veldig viktig og postivit. Fra rem 1000 jobben, sett den opp som referanse. Så er det bare å skrive litt om deg selv, hva du kan osv... Min nåværende sjåfør jobbet på Shell i Bergen i 3 år, mener lønna til en 18 åring er ca. 125, kan variere sefølgelig. Nattillegg er vanlig. Er vell bedre for deg å jobbe på en bensinstasjon, viss du liker biler osv.. en i kassen på Rema. Lenke til kommentar
Opptatt Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Husk at en jobb på bensinstasjon innebærer MYE! Det er ikke bare å stå å henge bak kassa, og vente på at det skal komme folk, mens du leser Se og Hør. Det er vasking, rydding, påfylling av varer, mer vasking, hjelpe kunder (ofte bilrelatert, kan du mye om bil, er dette selvfølgelig ett pluss!), lage mat, forberede mat til neste skift. Det er altså mye! Alle som har begynt der jeg jobber, ble litt overrasket over at det var så mye som måtte gjøres. Selv trives jeg veldig godt, har gode kollegaer, og liker at arbeidsoppgavene er varierte, og at jeg har noen ansvarsområder. Men beliggenheten til stasjonen, har også noe med hvor mye du må gjøre. Er det en plass hvor det er helt øde, og ikke noe trafikk (stasjoner ved E6 kan være svært travle), så kan det hende at det er mye roligere, og mindre å gjøre. Lønna er ikke så mye å skryte av, fordi det er ufaglært arbeid, som ikke krever noen spesiell utdannelse. Men såvidt jeg har forstått, er jo dette en midlertidig jobb uansett! Vil anta at du kommer til å ha rundt 110-140 kr i timen i grunnlønn, så er det jo tillegg for helligdager, helg og kveld (eventuelt natt også). Lenke til kommentar
KristianM1 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Henger meg på "Opptatt" her. Nettopp startet i jobb hos Shell i Horten, og er mer å gjøre enn jeg først trodde =) Men rutiner setter man seg inn i! Ang. plass ja, hvis du er 1 av 2 døgnåpne bensinstasjoner i en relativt liten by på nattestid(spesielt i helgene), kan du jo vente deg litt kunder. Men hvis den andre stasjonen som er døgnåpen(også Shell btw:P) - kan det bli litt lite kunder i forhold til den.. Hehe. Men jobber du langs E6 eller E18, er det vel litt å gjøre til alle døgnets tider =) Når det gjelder lønn, ligger jeg på 111,- i timen. Men jeg jobber kun kveld, natt og helger, så blir tilegg da. Og jeg har akkuratt startet å jobbe der. Hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå