maja_k Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Hei! Jeg skal henge opp et bilde på en murvegg og lurer på om det holder med 1 festepunkt? Bildet er ca 60x90 cm stort.. Veier kanskje 7-8 kg. Bruker slagborr, plastdings og skrue.. Blir veldig glad for råd! Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Jada, holder masse det. Spørs på størrelsen på skruen/plugg, men regner med det er ikke av minste type. Bak alle plastplugg pakker skal det stå oppført max belasting. Lenke til kommentar
maja_k Skrevet 2. august 2010 Forfatter Del Skrevet 2. august 2010 Jada, holder masse det. Spørs på størrelsen på skruen/plugg, men regner med det er ikke av minste type. Bak alle plastplugg pakker skal det stå oppført max belasting. Tusen takk for svar! det står ingenting om max belastning på min pakke (ikea..), men nå stoler jeg på deg. Jeg har tre forskjellige størrelser på pluggene, så da går jeg for den mellomste eller største. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 (endret) Eh, størrelsen på pluggen er avhengig av størrelsen på skruen. Du må sørge for å ha rett størrelser at de passer sammen! Har du for stor plugg og liten skrue vil ikke skruen klare å holde seg sikkelig og du risikerer at pluggen eller skruen vil falle ut. Endret 2. august 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 det går kjempefint med vanlig 5.5mm gul plugg og 4.2 mm skrue. men borr litt ovenfra og ned slik at du har tyngdekraften er på din side. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Å borre på vinkel i mur er IKKE å anbefale. Du ender opp med en lite svak punkt på starten, og mur sprekker da lett. Du ender da opp å riskikere at pluggen faller ut. Når du bruker plugg må du alltid bore inn RETT. Vinken er greit med spiker direkte i tre. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Du er svært dreven hvis du klarer å bore helt rett med en vanlig håndholdt drill. Jeg burde kanskje presisert at jeg ikke snakker om noen 45 graders vinkel her, men heller LITT nedover enn litt oppover Lenke til kommentar
maja_k Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Fikk ikke helt til den borringen i går.. Gikk greit i starten, men når jeg var nesten ferdig så ville den ikke lenger inn. Jeg måtte gi opp til slutt for å ikke plage naboene mer enn nødvendig. Hva kan problemet være? Skal prøve igjen i dag. Kan det være en idé å bruke et mindre borr først? Lenke til kommentar
Palme Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Dersom du har slagbor bør det ikke være noe problemos! Sikker på at maskinen er stil inn på slag? Treffer du muligens rett på armeringsjern? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Du har ikke kommet borti den vippe bryteren ved avtrekkeren? Den bestemmer rettingen av boren. Mulig boren nå roterer "ut" isteden for "inn". Endret 3. august 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
maja_k Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Den er stilt inn på slag, og på den pilen som peker inn mot veggen. Jeg prøvde innstillingen for normalbor også i tilfelle jeg traff noe annet enn mur inni der, men det hjalp heller ikke. Borret ble også glødende rødt etter en stund.. er det normalt eller er det et tegn på at noe er galt? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Du har sikkert truffet noe metal. Forsøkt å bore et annet plass? Lenke til kommentar
maja_k Skrevet 3. august 2010 Forfatter Del Skrevet 3. august 2010 Du har sikkert truffet noe metal. Forsøkt å bore et annet plass? Å lage et nytt hull mener du? Det er jeg litt skeptisk til.. Hvis jeg har truffet metall, er det bare å gi opp? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Bytte til metallbor gjennom armeringen? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Mur vegger pleier av og til å ha metalrør som kabler går igjennom. Er ikke å anbefale å forsøke å borre igjennom det! Endret 3. august 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Tipper du har funnet et armeringsjern jeg. Rør til el. kabler pleier å ligge lengre inn i støpen enn det du trenger å borre for å feste en skrue, bor et nytt hull noen cm, over under eller til siden for det første. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå