Gjest simen Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Hei! Tenkte å høre om noen av dere har tips mot en som sliter med telefonangst? Jeg har slitt litt med sosial angst opp gjennom årene, og i det siste året har jeg begynte å jobbe fulltid og derfor måtte håndtere å ta noen telefoner her og der, og det blir bare fler og fler telefoner som må tas. Men problemet mitt er da at jeg blir dritnervøs av tanken på å ta en telefon og prate med noen. Det går greit om det er noen jeg kjenner godt, men om det er folk jeg ikke kjenner eller ikke har noe spesielt forhold til så stopper det helt. Typiske angstfølelser som jeg kjenner igjen; prøver å finne unnskyldninger for å ikke gjøre det, mørke tanker osv... Men det som er rart er at det som regel går helt knirkefritt når først vedkommende svarer, selv om jeg kan få litt svetteanfall og sånn iblant når jeg ikke vet helt hva jeg skal si osv. Selv har jeg funnet ut at ved å lure meg selv til å ta telefonen uten å tenke noe over det i det hele tatt er det beste. Altså ikke tenke noe over det på forhånd. Bare ta den og la det skje. Noen som har andre bra tips? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8rOh9Y6a Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Jeg føler det på helt samme måte må følge med på dette innlegget jeg også Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 - Ta nottater for hva du skal spør om - Ha et ark klart til å skrive opp eventuelle ting vedkommende sier som du må huske. - Mens du ringer prøv å fokuser på andre ting mens der tinger, f.eks studer et bilde på veggen. Lenke til kommentar
Lommebok Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Bare svar på det kunden spørr om, svar på du mener du burde svare, ikke tenk på at du kan si noe dumt. Dette har i allefall fungert på meg da jeg hadde litt angst. :S Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Med mindre det er du som er kunden og skal hente ut informasjon,. Lenke til kommentar
Mobilla Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Jeg har vel ikke direkte telefonangst... Sprøtt nok synes jeg det er spennende med telefoner, men jeg vegrer meg ofte sterkt for å snakke i de . Særlig hvis jeg må ringe en kundeservice eller offentlig etet. Eller en person jeg ikke har sett på lenge/ikke kjenner veldig godt. Så de man kan skrive mail til verdsetter jeg. Man kan skrive mailer til man føler seg litt tryggere på hverandre, så kan man forsøke å forsiktig snakkes på tlf. Man må tilnerme seg det man er redd for sakte og pent. Ta det i små porsjoner, også øke vanskelighetsgraden litt etter litt helt til man kan snakke i telefonen til bateriet går ut hehe. Neida, jeg mener ikke å vitse bort problemet ditt. Det er høyst reelt, vet ikke om det var så gode råd.. Men slikt som å skrive noen stikkord om hva du vil si, sitte med det man lurer på oppslått på skjermen eller papir lett tilgjengelig om det er relevant, ha et glass vann stående så du kan ta deg en kort pustepause, ikke være flau over dårlig konsentrasjon så du må be den i andre enden om å gjenta. Det skjer med alle. Hvis det virkelig tar av og blir så jævlig at du ikke klarer å snakke i telefonen, er det på tide å søke profesjonell hjelp via fastlegen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå