G Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Kanskje du forstår dette: ? Jesus Kristus har gjennomsyret verden, derfor møter alle Jesus Kristus. Jeg var kristen en gang. Nå er jeg det ikke. Så jeg er bombesikker på at du tar feil. Nei, du var i en sekt som i likhet med fariserene og de skriftlærde ikke skjønnte hva Jesus Kristus sa. Derfor skjønner heller ikke du hva Jesus Kristus snakker om når Han sier: "Himmelriket er likt en surdeig som en kvinne la inn i tre mål mel, så det hele til slutt var gjennomsyret" Kan du ikke slutte å klandre andre for å tilhøre eller ha tilhørt sekter, IHS? Hvorfor så selvgod? Er du så full av Jesus at du føler du bare må rakke ned på andre? Den setningen du refererer til er så full av gammeltestamentlige referanser, at en må være litt lærd for å tolke den. Noe denne lenken forsøker. Tre mål mel = en normal gammeltestamentlig mengde offergave Surdeig = synd/ondskap gjære = korrupsjon Gjennomsyret = full av synd eller ondskap kvinne = nasjonen Israel, og kan bety det falske systemet av Babylon, og som ett symbol på GT og DNT. Ett symbol på tro og praksis som påvirker andre mennesker. la inn i (gjemme) = fordekke, hemmelig, skjult, i smug Mel-offergavene i GT var alltid uten gjær/surdeig (synd) De jødene som lyttet på parabelen, må ha blitt ganske sjokkerte, når offergaven hadde surdeig, eller å høre at himmelriket var fullt av synd og ondskap The church has been fairly successful in guarding the major doctrines that have to do with its identity: the Sabbath, the nature of God, the identity of Israel, the holy days, God's plan. Where has the church shown its greatest weakness? In the area of personal relationships. What do we hear about among and within the congregations? Distrust, offense, marriage problems, disunity, selfishness, gossip, rumor, tale-bearing, judging and condemning, comparing ourselves among ourselves, giving place to wrath, etc. These are the works of the flesh—they reflect how we treat one another. All of these are part of the meal offering—our service and devotion to each other. In these areas we need to focus our greatest attention, overcoming how we treat each other, growing in our devotion and service. We must get along with one another as God intends, or we might not be around to enter His Kingdom. In the parable, the leaven alone is not what relates to the Kingdom, but the entire concept in the parable, the progress of the church in history. The leaven is hidden in the meal, representing the way Satan subtly strikes against the truth. Leaven is symbolic of things that disintegrate, break up, and corrupt. The leaven of the Pharisees was hypocritical formality. That of the Sadducees was skepticism. Herod's was of shameful self-indulgence in worldly desires. The leaven of those who have distorted doctrine down through the ages has been greed, pride, control, and worldly desires. Jesus warns in this parable that false doctrines would be infused by stealth into the church, and these evil beliefs would corrupt, erode, and destroy relationships. If the false doctrines are allowed to grow, affection and loving concern in service to one another are thwarted. The phrase "till all was leavened" is a sobering indication that the church would be plagued by insensitive, uncaring, self-absorbed, self-centered attitudes that would spread through the church just as leaven spreads through bread dough. The apostle Paul tells us "through love serve one another" (Galatians 5:13), an antidote to the woman's devious subterfuge. Endret 16. august 2010 av G 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå