Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noen spørsmål om forliksrådet

G2Petter

Anbefalte innlegg

Jeg og noen andre har en pågående diskusjon med tidligere huseier av et kollektiv der vi leide rom, om oppgjør etter utflytting.

Sånn jeg har forstått det: dersom huseier krever depositumet utbetalt fra banken har banken plikt til å varsle oss, og vi har 5 uker på oss til å dokumentere ovenfor banken at vi har tatt saken videre til forliksrådet.

Spørsmålene mine er da:

1) Er det mulig å reise felles sak? Beløpene vi diskuterer er litt forskjellige fordi vi ikke har bodd der like lenge (strømregning etc.), men vi klager på de samme tingene. Ved å reise saken sammen vil vi kunne spare både rettsgebyrer og møter.

2) Hvordan går man frem for å ta en sak til forliksrådet?

Vennlig hilsen g2petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å svare på spørsmål 2:

I de fleste sivilsaker er forliksmegling i Forliksrådet obligatorisk før saken går til de ordinære rettsinstanser. Regler om forliksmegling står i tvl. § 6-8 flg. (tvml §§ 272 flg.) I tvl. § 6-2 (tvml. § 273) blir det ramset opp de typer saker der det ikke skjer forliksbehandling. Rådet skal følgelig forsøke å få til forlik mellom partene, men kan også avsi dom i den del saker, jf tvl. § 6-10 (tvml. §§ 288 flg.)

Det fremgår av tvl. § 8-1 (tvml. § 99) at retten også senere kan forsøke megling mellom partene på ethvert trinn av saken. Rettsforlik kan inngås både under saksforberedelsen og hovedforhandlingen.

Det hele starter med at en av partene sender en forliksklage til Forliksrådet i sin kommune (kommunen der saken gjelder) med begjæring om innkalling av sin motpart til megling i Forliksrådet. Forliksklagen skal være enten skriftlig eller muntlig, der du oppgir partenes navn og adresse, samt en forklaring om saken, hva du krever av motparten og grunnlaget for dette. All viktig informasjon og dokumentasjon relevant til saken må vedlegges i klagen. Jf. tvl. § 6-3, Jf. kap. 12, tvml. § 277.

Når dette er ordnet vil det bli sendt en kopi til motparten fra Forliksrådet. Hvis motparten godtar det du krever vil det avsies en dom etter det grunnlaget. Hvis motparten unnlater å svare, så avsier Forliksrådet en fraværsdom i tråd med klagerens påstand(er). Dersom motparten ikke godtar det som klager krever så vil det bli innkalt til megling.

(Det tok meg i underkant av 5 minutter å finne denne meget relevante nettsiden: )

http://www.forliksradet.no/index.php?page_id=30

Kontakt din kommune dersom du lurer på noe, kontakt Forliksrådet. Der får du gode svar på akkurat det som du lurer på.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...