EldarH Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 20 til 25 prosent er jo helt sykt. Ikke rart mange av disse produktene er overpriset. Mange produkter koster jo flere 1000 kroner Lenke til kommentar
Newton Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Grunnen til at det er sykt er at det med stor sannsynlighet er tall som er tatt ut av løse luften. Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Ikke sikker på det. Høres ganske Apple ut og gjøre noe slikt... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Det hadde forøvrig vært litt mer spiselig fra Apple's side dersom det ikke var lisenskroner inne i bildet. Det blir direkte kvalmende når varegodkjenning skal gjøres av en markedsaktør som i tillegg krever prosenter av salget. Så hvis en produsent som Apple får prosenter av salget av (godkjent/merket) tilbehør, mister de retten til å "ta opp kampen" mot tilbehør av dårlig kvalitet? HAr de noen rett til å ta opp kampen uansett? Jeg ser ikke helt på hvilket grunnlag man kan saksøke tilbehørsleverandører for "for dårlig kvalitet" på denne måten. Om apple mener det skader merkevaren, bu-fucking-hu, jeg klarer ikke helt å skjønne hvor i lovverket man kan ha dekning for noe slikt. Aplle ønsker kontroll over markedet, "dårlig kvalitet"-maset er forøvrig bare et påskudd, og hele greia framstår som lite sympatisk fra apples side. (som vanlig) AtW Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Hvis jeg forstår denne saken rett, så vil Apple altså saksøke alle som lager tilbehør til Apple-produkter, og som ikke gir dem 20-25% av inntektene? Det er ikke snakk om produsenter som bruker "Made for iPod" uten lov? Slik jeg har forstått det, etter å ha lest både den norske artikkelen og originalartikkelen på AppleInsider, ønsker Apple å bli kvitt (useriøse) utstyrsprodusenter som står bak produkter med dårlig kvalitet. Det er da ikke noe Apple har noe med. Hvis noen ønsker å lage dårlig utstyr som passer til Apple-produkter må de da stå 100% fritt til å gjøre det, så lenge de ikke f.eks. bruker "Made for iPod" uten lov. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Tror det skader Apples omdømme mer å fremstå som det mest saksøkingskåte selskapet på denne siden av månen. Den filmen jeg linket til anbefaler jeg sterkt! Så får du også en større innsikt om hvor viktig det er med patenter og saksmål. Filmen handlet vel mer om programvarepatenter? Høres ikke spesielt relevant ut i denne sammenheng. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Om apple mener det skader merkevaren, bu-fucking-hu, jeg klarer ikke helt å skjønne hvor i lovverket man kan ha dekning for noe slikt. Kanskje det er derfor de nå går til sak? For å finne ut hvor grensen går? Hvis man allerede en en stor motstander av Apple, gjør nok ikke denne saken det bedre. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Var skrevet en sak om dette i 2008 (fant som referanse på wikipedias artikkel om iPod). Her sies det at det er en avgift for å kunne bruke iPod tilkoblingen på produktet, og en avgift for en autentiserings-chip og enda en avgift for "Made for iPod": http://www.popularmechanics.com/technology/gadgets/news/4272628?page=1 I artikkelen nevnes det også at Apple tilbyr hylleplass i sine butikker for de som er med i dette "programmet", og at det gjør at de billigste produktene med dårligst kvalitet ofte ikke blir produsert da for mye av fortjenesten ville gått i Apples lomme. Synes det siste er et argument som teller til iPhone/iPods fordel da det hever (synes jeg) kvalitetsfølelsen av både produktet og tilbehøret. Lenke til kommentar
care1337 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jeg kjøper heller kondom til iPhone (om jeg hadde hatt iPhone) på dealextreme.com til 20 spenn, enn å betale 300 kroner fra noen som har autorisasjon på å lage iPod-tilbehør. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Jeg kjøper heller kondom til iPhone (om jeg hadde hatt iPhone) på dealextreme.com til 20 spenn, enn å betale 300 kroner fra noen som har autorisasjon på å lage iPod-tilbehør. Er vel litt forskjell på skins og annet fjas til å ha rundt iPhone/iPod og tilbehør som blant annet bruker "dock connectoren" (ladere, FM sendere etc). Jeg har dog kjøpt flere sammentrekkbare iPod kabler på dealextreme selv, og er svært fornøyd med kvalitet/pris. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Om apple mener det skader merkevaren, bu-fucking-hu, jeg klarer ikke helt å skjønne hvor i lovverket man kan ha dekning for noe slikt. Kanskje det er derfor de nå går til sak? For å finne ut hvor grensen går? Hvis man allerede en en stor motstander av Apple, gjør nok ikke denne saken det bedre. Og hvorfor er de opptatt av hvor denne grensen går? Neppe pga nysgjerrighet, men fordi de ønsker å kontrollere dette markedet. La oss håpe dette blir forkastet umiddelbart, hva slags tåplig presedens ville en slik sak satt? AtW Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 Vi mistet telefonen vår og noen fant den. SAKSØK!! Noen brukte en teknikk vi og bruker før oss. SAKSØK!! Noen lager masse dilldall rettet mot våre produkter og gir oss så og si monopol i dagens tekno/elbutikker. SAKSØK!! MER PENGER!! MELKE!! Lenke til kommentar
onlystaff Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg har snakket med noen av utviklerene bak produkter som er "Made for iPod" og det kan bekreftes at Apple tar en ganske stiv pris for at man kan sette på dette stempelet. For dyre produkter vil det ikke gjøre så mye, men for en ipod-høyttaler til 500,- stemmer det at 20-25% av utsalgsprisen har blitt betalt i royalty til Apple. Med andre ord dobles omtrent produksjonskostnaden fordi man må kjøpe en spesiell "plastdings" som er godkjent av Apple. Har ingenting med kvalitet å gjøre og handler kun om at Apple skal ha en finger med i alt for å tjene mer penger... Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Men Apple tvinger da ikke folk til å sette på dette merket, eller? Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Hvis ikke kjøper ikke fanboysa (Apples eneste inntektskilde) det, og de tjener ingen penger. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Da burde du da ikke prate om selskapet Apple, men om Apple-brukere og produsenter av Apple-tilbehør. Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Det jeg mener er at om det ikke står "Made for Ipod" eller hva fanden ser ikke macfagene det som et offisielt produkt, og vil ikke kjøpe det. Enten fordi de er merkevarehorer, eller fordi de tror det ikke har god nok kvalitet. Selvfølgelig er svaret det første. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Hvis poenget er at "macfags" kjøper produkter fordi de er "merkevarehorer" har da ikke det noe med Apple å gjøre? Med mindre man tenker på at Steve Jobs har full kontroll over de som eier produktene hans via bortgjemte hjernekontroll-apparater i samtlige Apple-produkter, da. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg om dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Men Apple tvinger da ikke folk til å sette på dette merket, eller? Apple saksøker folk som produserer tilleggsutstyr uten å betale royalties. Grunnen er at alle som unnlater å betale til eplekassa lager for dårlige dingsebomser. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Det jeg mener er at om det ikke står "Made for Ipod" eller hva fanden ser ikke macfagene det som et offisielt produkt, og vil ikke kjøpe det. Enten fordi de er merkevarehorer, eller fordi de tror det ikke har god nok kvalitet. Selvfølgelig er svaret det første. Snakker du av erfaring, eller vet du hva samtlige "macfags" tenker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg