Gå til innhold

Har en del spørsmål angående interrail.


Anbefalte innlegg

Har en del spørsmål angående interrail.

 

Hvordan er Interrail? Hvilke byer besøkte du og hvilke vil du foreslå?

Hvor lang tid i forveien plannla du? skal man starte å planlegge nå eller det for tidlig(tenker på neste sommer)?

Hvor mye skal man planlegge før man drar(hostel,alle plasser man skal besøke, ha en resiserute klar og alt med of bare følge den heile veien eller blir det feil)? Når kan man bestille billetter?

Er det noen som har reist alene, og hvordan var det, eller det bedre å reise med 3-4-5 andre?

Noen generelle tips?

 

Har aldri reist med interrail før og er ikke så gammel(hvis det har betydning).

Endret av Sibirske
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har vært på InterRail to ganger, i 2006 og for 2 dager siden!

 

Turen i 2006 var med 4 personer totalt, og varte i tre uker. Den turen som jeg nettopp var på, var to personer og billetten "5 reisedager i løpet av 10 dager".

 

På den første turen i 2006, planla vi egentlig ikke så veldig mye. Det vi stort sett fikset på forhånd var flybilletter til startsted, samt flybilletter fra sluttstedet. I tillegg reserverte vi bosted på de to første stedene vi skulle være, samt på det aller siste stedet. Alt i mellom tok vi underveis. Vi hadde en viss aning av hva deltakerne ønsket, men det ble en del til dels heftige diskusjoner underveis, og det gikk med en god del tid på å finne bosted på plasser der vi bare "troppet opp" og gamblet på at det var noe ledig. Vil anslå at det gikk med minst to døgn til diskusjoner og venting i kø som følge av at lite var klarlagt på forhånd.

 

På den siste turen som nettopp er unnagjort, var all overnatting booket på forhånd, samt at jeg hadde funnet ut av hvordan kollektivtrafikken fungerte på plassene vi skulle. Dette førte til at vi sparte uhorvelig mye tid på selve turen, som vi kunne bruke til opplevelser eller bare å slappe av, som vi ellers måtte brukt på å finne ut av ting/spørre oss fram/stå i kø.

 

På begge turene begynte vel planleggingen et par måneder før selve turen tok til.

 

Generelt kan jeg si at det lønner seg å planlegge på forhånd, samt forhåndsbestille/booke mest mulig. Da sparer man tid når man først er ute og reiser. Tid som man heller kan bruke på opplevelser eller å slappe av, istedet for å tape tid på å finne ut av ting når man først er fremme.

 

For noen fungerer det best å ta hele turen på sparket, mens for andre fungerer det best å planlegge alt på forhånd. Jeg er tilhenger av en mellomting, der man finner ut av visse ting på forhånd; spesielt ting som kan ta tid å finne ut av mens man er ute og reiser. Det er uansett ingen fasit på hvordan en InterRailtur skal legges opp, men vil man ha mest mulig ut av turen, og unngå å tape tid på unødvendige ting, så kommer man ikke utenom litt planlegging. En mulig løsning er å ha alle destinasjoner og overnattingssteder klarlagt før man drar, mens hva man gjør på de forskjellige plassene er noe man tar på sparket. Alternativt å ha klarlagt de største byene, mens man tar alt omkring de mindre byene på sparket.

 

Om man er flere lønner det seg å ha et ganske godt bilde av alle deltakernes ønsker, slik at man unngår å sløse bort tid på krangling og diskusjoner underveis. Har aldri reist alene, men kjenner til flere som har gjort det og er fornøyd med denne måten å reise på. Men jeg vil anbefale å reise sammen med noen.

 

InterRailbillettene kan man bestille et par uker før man drar. Tror ikke det er noen begrensninger på når disse kan kjøpes, så lenge de kjøpes før man drar.

 

Når det gjelder destinasjoner er det sykt mange av dem. Av de jeg har vært på som jeg kan anbefale er:

Amsterdam, Berlin, Paris, Lyon, Praha, London, Dublin, München, Leipzig, Halle, Salzburg, Wien, Budapest, Zermatt og Roma.

 

Selvfølgelig finnes det mange andre destinasjoner som anbefales. Krakow, Barcelona, Lisboa, Siena, Olomouc, Frankfurt, Hamburg, København, Stockholm etc. Generelt er det bare å plukke ut byer som virker interessante, og som det går tog til! Man får også rabatt på visse ferjer og visse andre transportmidler om man har InterRailbillett. På visse togstrekninger må man betale litt tillegg, om man benytter seg av private togselskap, eller top notch-tog, som TGV, Thalys, eller de ypperste ICE-togene. Akkurat dette er det mange opplysninger om i InterRailbrosjyrer.

 

Et godt tips er å pakke så lite som mulig. Man kan f.eks. vaske klær underveis. Det er veldig viktig å ha en god reiseforsikring, og å oppbevare pass, betalingskort og selve InterRailbilletten på sikre steder. Husk å ha med et lite reiseapotek med smertestillende, en Swiss Army-kniv, håndsprit, gnagsårplaster etc. Det er heller ikke dumt å ha med en rull med toalettpapir. Gode sko og sandaler er alfa og omega.

 

InterRail kan iallfall anbefales på det varmeste, og det er en ypperlig måte å utforske Europa på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg gleder meg skrekkelig allerede!

 

Meg og venninnen min kom fram til at de aller største byene (som Roma), samt hele England er best å ta på senere turer, siden det er så mye å se der uansett.

 

Vi har ennå ikke bestemt oss for om vi tar Vest- eller Øst-Europa, men tror vi heller mest mot Vest-Europa.

 

Vi har tenkt å skrive opp alle byer vi vil innom, eliminere de som ligger for langt unna de andre/blir stress å komme til og så finne ut hva vi vil få med oss i de byene vi står igjen med. Vi kommer ikke til å reservere på hostell/vandrehjem på forhånd om dette fører med seg noen forpliktelser, ei heller å sette dato på når vi vil være i de forskjellige byene, siden vi ser for oss at det da er lett å begynne å stresse med å rekke ting osv.

 

Hørte noen som nevnte at det var lurt å bruke de første dagene på de lengste strekningene, for å komme til det stedet man skulle til som lå lengst borte. På den måten bruker man resten av ferien på hjemturen, og slipper dermed forhåpentligvis å stresse med å rekke hjem før billetten tar slutt.

 

Vi skal på klassisk interrailtur forresten, 30 dager.

Lenke til kommentar

Det høres fornuftig ut å ta de aller største byene som enkeltturer. Tok selv Roma som en enkelttur, det samme gjelder London og Dublin. Ikke at Dublin er en så stor by, men den ligger litt vanskelig til via tog! :)

 

En av fordelene med akkurat det er at i de store byene kan det i verste fall være fullt overalt, alternativt at kun dyre overnattingsalternativer er tilgjengelige. Det er jo bedre å ha en seng å sove i, enn diverse provisoriske alternativer. Om dere bestemmer dere hovedsaklig for Vest-Europa, må dere ta f.eks. Lyon - Paris med TGV tog. Er sykt stor forskjell i forhold til NSB, når man suser avgårde i 320 km/t i dobbeldeckertog! Gå heller ikke glipp av tog i Alpene. Har selv et ønske om å en gang prøve Glacier Express mellom St. Moritz og Zermatt. Men vær klar over at det i Sveits er en del strekninger som kun er betjent av private tog, slik at det påløper en del ekstrakostnader. Men det er jammen verdt det!

Lenke til kommentar

Ja, gleder meg veldig mye allerede selv!

 

Har hørt at det beste er å ikke å planlegge for mye, men det er vel litt individuelt, en mellomting er det beste trur jeg.

 

Har bestemt meg for å ta Sentral/Øst - Europa, ruten starter i Berlin, til Praha, til Wien, så Bratislava, Så til Budapest, så til Salzburg, så en by til på hjemveien.

Jeg kommer ikke til å reservere Hostell på forhånd, siden jeg kanskje blir forsinket eller noe annet kommer i veien.

 

Et interrail pass på 10 reisedager innen 22 dager blir det optimale passet på turen.

Endret av Sibirske
Lenke til kommentar

Kom hjem fra en måneds Interrail på tirsdag kveld selv. Det er noe av det råeste jeg har opplevd! Vi hadde en ganske massiv rute, og planla litt på forhånd, men ikke altfor mye. Noen byer planla vi god tid, mens i andre var vi litt kortere.

 

Ruten var i grove trekk fly fra Gardermoen til Amsterdam - Paris - Sveits - Roma - Ancona ferge over til Split i Kroatia - Wien - Krakow - Praha - Berlin og fly hjem derfra. Hadde også dagsturer i Zagreb, Ljubljana og diverse andre steder.

 

Vi fikk mange dager i enkelte av stedene, mens vi prioriterte litt færre dager i for eksempel Sveits og Wien. Det fungerte kjempebra, og vi fikk sett og opplevd veldig mye! Vi forhåndsbestilte overnatting i Amsterdam, Paris og Berlin, mens videre tok vi sjansen på å finne noe dugendes da vi kom dit. Man kan finne ekstremt billige hoteller og hosteller som likevel holder en god standard. Vi bodde for eksempel på hotell i Roma med aircondition og god standard midt i sentrum for under 200,- natta. Hostel er det feteste etter min mening da man lett møter andre folk i samme situasjon og for å bli kjent med folk.

 

Som Gerske over her sier er det lurt å planlegge litt på forhånd. For oss fungerte en mellomting mellom å planlegge og å ta ting på sparket. En ting som hvertfall er lurt å planlegge er ting man har lyst til å se, og kanskje lage en liste. For eksempel saltgruvene i Krakow, eller Pompeii sør for Roma.

 

Vi brukte 80-liters sekker og jeg havna vel på rundt 12-13 kilo inkludert litt kamerautstyr. Pakk lett! Det er ikke så mye vits i å ta med sovepose. Ta heller med en tynn, lett lakenpose. Denne er fin til bruk på nattog eller om du plutselig skulle finne ut at du tar en natt på en fjelltopp som vi gjorde i Sveits :) Hvis du har Mastercard er det lurt å oppbevare dette et sikkert sted, så i tilfelle du skulle miste lommeboka har du backup.

 

I tillegg skal det nevnes at det å hoppe på tog var overraskende enkelt og det fungerte vanvittig bra. Nattog er veldig fint, man sparer tid og penger på overnatting. Bestilling av plass er nødvendig på nattog før du hopper på det, og med Interrail-billetten koster det nesten ingenting fordi du får et heftig avslag.

 

Husk gode sko å gå i!

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Vi var på tur i sommer. Vi hadde 10 av 22 dagers billett og klarte å bruke opp de 10 dagene. I grove trekk gikk turen til Praha hvor vi var 3 netter. Kan anbefale http://www.miss-sophies.com/ for overnatting. Vi hadde bestilt på forhånd.

 

Deretter dro vi til Split og reiste ut til Hvar hvor vi hadde en ukes badeferie. Kan anbefales også. Vi hadde bestilt overnatting på forhånd, men når du kommer dit med båten kryr det av folk som har rom å leie ut, så det er ikke nødvendig.

 

Derfra tok vi nattferge til Ancona og tok strake veien til Interlaken i Sveits hvor vi bodde på http://www.villa.ch/. Det er et flott hostel jeg også kan anbefale. Vi var fire dager i Interlaken. Det er et sted jeg har lyst til å dra tilbake til. Det er masse flotte fjell der med diverse taubaner og tog for de som liker å gå på tur. Se http://www.jungfrau.ch/en/DesktopDefault.aspx.

 

Resten av turen dro vi på måfå i retning hjemover.

 

Vi er godt voksne og var litt lei av å dra på "chartertur til Kreta". Forrige gang jeg var på interrail er ca 35 år siden, og det kan godt hende vi drar på togtur også neste år. Men da vil vi kanskje ta fly ned til sentraleuropa et sted og hjem fra et annet sted. Transporten ned til mellomeuropa kan bli litt kjedelig.

 

De fleste steder vi var på hadde trådløst nett, og vi hadde med en liten netbook. Det er ganske kjekt å kunne sjekke togtider og bestille overnatting underveis. Alt er mye enklere om man har internett.

Lenke til kommentar

Kan poste det samme som jeg postet i en annen tråd her:

nterrail har vært veldig bra. Har kun vært i Øst-Europa på denne turen (med unntak av en tur innom Wien) da jeg har vært mye mer i Vest-Europa fra før av.

 

Kan generellt si om Øst-Europa: Veldig mye billigere enn vesten (spesielt sør-øst, Bulgaria og Romania og ble gradvis dyrere jo nærmere du kommer vesten). Forbred deg på mange timer på tog, togene er til tider veldig gamle, slitte, bråkete, skitne og bruker lang tid. Vi brukte mye nattog da de fleste turene mellom hovedstadene er på 8-9 timer og oppover. Da sparer du også penger på hostel. Man kan reservere sovekupeer, alt fra 1manns til 6manns til varierende pris, betalte vel 40 kroner for den billigste og 160 for den dyrerste, som kommer i tillegg til interrail billetten. Ellers kan man bare ta vanlige seter (noen ganger må man reservere, både på nattog og dagstog, dette er som regel ganske billig). Også forvent å bli vekt flere ganger i løpet av natta for passkontroller og billettkontroller.

 

Planla ikke så mye på forhånd, bestilte flybillett til Istanbul og returbillett fra Krakow og tenkte ut en ca. rute mellom disse byene. Anbefaler dette framfor å ta tog helt fra Norge, ikke mye dyrere hvis du er fleksibel med dato og destinasjon og sparer mye tid. Hostel pleide vi å bestille dagen i forveien, noen ganger også på dagen, men anbefaler å vite hvor dere skal når dere har ankommet togstasjonen.

 

Ang. budsjett varierer dette veldig mye fra person til person, vi levde ganske rimelig og brukte ca 10-11.000 inkl alt. Dette er så vidt jeg vet relativt lavt. Da tok vi mye nattog (sparte penger på hostel), tok aldri taxi (gikk for det meste, ellers tok vi buss/trikk/undergrund), gikk ikke på de dyreste resturantene osv. kunne levd enda billigere da de fleste hosteller har kjøkken, så bare å lage mat fra supermarked. Ikke ta pakketurer arrangert av hostel/guidegrupper osv. går som regel an å ta tog/buss dit og unngå guider, betal studentpris der det går osv. F.eks. betalte vi 0,- for å dra til Auschwitz (tok tog, så birkenau før klokka 3 og Auschwitz 1 etter klokka 3(krevde guidet tur før klokka 3)), mens de tok rundt 200 kroner for det i byen per pers.

 

Vi pleide å ta ut penger i annenhvert land (i minibank) og ga til hverandre, slik at vi sparte mest mulig på gebyr. Prøvde å beregne så bra som mulig. Noen ganger ble det for mye, da vekslet vi det i neste land (til elendige kurser, så prøv å unngå det), hvis det ble lite prøvde vi å betale ting med kort, spise kokt pasta til middag osv.

 

Nyttige lenker:

Bahn.de - sjekk tokavganger, hvor dere må bytte osv.

wikitravel.com - står det mye om hva dere bør se, hva som er rundt byer, hva som er fint i hvert land, transport osv.

hostelworld,com - veldig grei side for å finne hostel

 

Kan forresten si at jeg ikke er helt sikker på om det lønner seg å kjøpe interrailbillett i Øst-Europa. Du kan prøve å regne over billettpriser og sjekke om det stemmer, men ihvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...