Gå til innhold

Trenger litt hjelp - boliglån

Elve

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og min samboer har planer om etterhvert få oss vårt eget hus, kanskje om 1 eller 2 år. Har et barn sammen og snart et barn nr 2. Jeg jobber og har fast inntekt. Min samboer har ingen lønnsinntekt men får nå en form for støtte via Nav, ca 10k i mnd utbetalt. Hun har også pr i dag liten mulighet til å få seg en jobb, mest pga hennes livsituasjon med sosial angst men også pga liten/ingen utdannelse. Det kan jo være mulighet for at hun kommer til å gå over til midlertig uføretrygd og kanskje etterhvert over til fast trygd. Det er ikke godt å si hva som skjer.

Vi eier en leilighet sammen som jeg tok opp et lån på for 6 år siden, var den gangen singel og uten barn så et lån var enklere å få. Føler nå at vi sitter litt fast, iallefall nå som det også har ballet på seg noe mer gjeld som forbrukslån. Har også i tillegg studielån og bil-lån. Forbrukslånene har jeg uansett planer om å bli kvitt før jeg tenker tanken på å søke boliglån, iallefall til det kun er ubetydelige summer igjen som fint kan flettes inn i boliglånet.

Det som kan bli enda mer avgjørende er min samboers økonimiske sitasjon. Sett at jeg setter opp kun meg som søker av boliglån vil da banken ta hensyn til samboers evne til å forsørge seg selv? Noe hun gjør i dag men det er ikke sikker inntekt. Vet at de vil regne med 2 barn i det økonomiske budsjettet, men i hvilken grad, at jeg må dekke alle ugifter med mat, klær og barnehage?

Om jeg må være 100% økonomisk forsørger for 2 barn og samboer, har jeg vel i realiteten liten mulighet til å få noe lån, eller det blir isåfall et ganske beskjedent lån.

Jeg tjener i dag ca 440000, har boliggjeld på 920000, billån på 75000, forbruksgjeld på 120000 og studielån på 130000. Har spart ca 90000 i bsu. Regner med at leiligheten er verdt rundt 1,1-1,2 mill. Regner en gjeld og formue så går regnestykket omtrent i null men altså ingen egenkapital. Om banken låner ut 3xinntekten så blir dette et lån på 1.32 mill altså ikke rare greiene men et lite nøkternt hus skulle det duge til.

Dette er som sagt situasjonen pr nå, om 1 til 2 år vil den selvsagt være bedre, iallefall formue/gjeld-messig. Det jeg er mest usikker på er min samboers situasjon og føler jeg har liten mulighet til å påvirke dette. Er mer en sak mellom henne, Nav og psykologen.

Noen her med lignende erferanger eller har tips og råd til hva vi kan gjøre videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel når jeg og min daværende samboer(nå kone)skulle kjøpe bolig gikk jeg alene i banken for å spør om boliglån, ble da spurt om jeg var singel/samboer/gift og om jeg hadde barn, de spurte jo selvfølgelig om jeg hadde annen gjeld og slikt også.

banken var litt skeptisk til å gi oss lån fordi vi måtte låne litt mer en det de likte, men jeg hadde med meg et regnskap over faste og varierende utgifter satt opp med best og worst month senario og hvor mye vi satt igjen med etter det som kunne gå til å betjene gjeld.

satt opp to forskjellige, ett for der vi selv hadde fult ansvar for vedlikehold og et for borettslag eller lignende der vedlikehold var fast utgift i måneden.

la og frem fremdriftsplan for meg (som går på Yrkesrettet attføring og) som er studerende og min fru.

saksbehandleren var fornøyd med forarbeidet og ble overbevist om at å strekke seg litt lengre en vanlig gikk greit i dette tilfellet.

så nå eier vi leilighet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...