Gå til innhold

Ønsker avgift på PC og mobiler


Anbefalte innlegg

Ikke aktuelt å betale noe som helst lenger fra min sin side. Ikke har jeg noe tv de kan ta betalt for lenger, lisensen er sagt opp.

 

De skal vel gjøre om på denne avgiften da fordi de ser at folk sier opp lisensen og bytter ut tven med pcen eller pcskjermen . Det er nøyaktig det som skjer når folk får ufrivillig gjeld kastet over seg. Håper denne utviklingen fortsetter,samt at det ikke blir noe av den nye avgiften

Endret av Lumpness
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

- SMS-avstemming (lite men engasjerende)

- betal-kanaler/leiefilm (valgfrihet)

- facebook (en kollosal motvekt)

 

- internett

- tv-spill

- VR --> Virtual reality blir "en bit på veien" mer virkeliggjort gjennom nye 3D muligheter i kontroller og skjerm

 

Det er dette som er utviklingen! Det er dette folket vil ha! Ikke en gammeldags enveis-kommuniserende statskanal.

Det vi fortsatt trenger er et statlig finansiert mediehus. Hvilke distribusjonskanaler dette produserer media for bør det dermed også kunne legges føringer for.

 

Fremtiden vil utvilsomt gi andre muligheter enn dagens, men det er imidlertid produktene som er viktigst og ikke nødvendigvis distribusjonskanalen.

 

Personlig mener jeg det er viktig at åpne standarder følges også her slik at man ikke binder produktene opp til en enkelt produsents utstyr. Det bør også utvises litt varsomhet slik at en ikke lager for mange produkter som har for sterk knytning mot enkelte distribusjonskanaler.

Lenke til kommentar
Det er dette som er utviklingen! Det er dette folket vil ha! Ikke en gammeldags enveis-kommuniserende statskanal.

Nå skal det sies at NRK har hatt en imponerende nett-satsing. Både nytt og aktivert materiale er tilgjengelig på nett, TV og radio. Spillelister, yr.no, lokale, nasjonale og internasjonale nyheter, temasider, forum, podcast, tilstedeværelse på twitter og facebook og mye mer. NRK er flinke til å være tilstede på mange måter, men som alt annet kan det selvsagt forbedres mer.

 

Det var en del prat om svensk TV og BBC tidligere i tråden. Jeg vil bare skyte inn at dansk TV også har noen glimrende vitenskapsprogrammer og undervisningsprogrammer.

 

Ellers så savner jeg en del av det pedagodiske opplegget som NRK hadde på 80-tallet. Det var en fast serie med gode undervisningsprogrammer. Nå som skoleverket siter med gjennomsnittsalder på lærerne og assistentbruken øker i takt med lærermangelen så synes jeg NRK bør spille en viktigere rolle i undervisningen i skolen. NRK bør bruke særdeles gode lærere til å lage undervisning via TV (som selvsagt også kan sees i ettertid på nett-TV som leksestøtte og tentamenslesing.)

 

Dette er noe de realitykåte SMS-maniske reklamespammende såpekanalene umulig kan klare på en god måte.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men, er dette rettferdig? At de skal gjøre grep som får en så dramatisk innvirkning på min og din alderdom.

Om det er rettferdig at vi, i takt med økt levealder også må jobbe lenger? Jeg vet ikke. Dersom alternativet til å jobbe et år lenger når en en er 70, er å ikke få den hjelpen en trenger når en er 90, så tror jeg de fleste ville valgt det første.

 

Hva har dette med NRK-lisens å gjøre forresten?

Har tatt oppfordringen din og opprettet:

 

En egen tråd for å diskutere politikkfrustrasjoner her

 

I ett lite forsøk på å skille dette ut fra tråden, uten at moderatorer trenger å blandes inn.

Lenke til kommentar
Det er dette som er utviklingen! Det er dette folket vil ha! Ikke en gammeldags enveis-kommuniserende statskanal.

Har du en kilde på dette?

Jeg synes det er litt rart å spørre etter en kilde på påstanden min. La det bli min påstand da.

 

Jeg synes ihvertfall at det en ser av utvikling vitner en del om hva folk vil ha.

 

1. Årlig har vi ett stort LAN-party i Vikingskipet på Hamar. Disse treffene består av mange unge individer, og de er da også en del av framtidens generasjon. Deres aktiviteter vitner litt om hvilken vei utviklingen kan ta.

 

2. Vi vet at mange ungdom lever seg over evne inn i ymse dataspill, og i en del tilfeller går dette utover skolegangen til enkelte individ. Dette taler sterkt for hvor mye sterkere virkning interaktivitet har på oss, enn hva TV-apparatet kan få til.

Selvfølgelig har vi en del TV-slaver også. Mange av disse er fra den eldre del av befolkningen. De er blitt vant med å se Dagsrevyen klokken ..:.., se Sporten klokken ..:..

En kan kalle dette for avhengighet også, alt etter hvordan en strekker begrepet. Jeg tror og mener at TV-slaveri er noe enklere å avvennes med, enn de mer interaktive tingene. Fordi med interaktive aktiviteter så trigger en belønningssenteret i hjernen. Sånn:

Åh, bare en level til. Yess, jeg greide det. Da blir det fort gjort å søke etter å fylle på med noen minutter/timer/dager ekstra.

Lenke til kommentar

 

(...)

En skal vel ikke fundere mye over saken før en ser mange store likheter i Norge og Storbritannia. Det gjelder også TV-drift og lisens som er innbakt i TV-utstyret. At lisensen er innbakt i TV-utstyret vet jeg, da jeg en gang har kjøpt DVD-spiller i Storbritannia, og selger måtte nedtegne personlige data om meg.

En ting er sikkert og det er at jeg aldri fikk noen regning fra Storbritannia, da jeg i papiret i butikken gjorde det klart at jeg var utlending og også levde i ett annet land.

 

Jeg mener også at en kan finne at NrK produksjonen er inspirert av britene og at de sender en del gode BBC-sendinger på lisens her fra BBC.

 

Jeg synes BBC og Svensk TV har en god del hakk flere kvaliteter over seg enn hva NrK med sin norske produksjon klarer å spy ut.

Hvis du ser på TV-programmet til SVT, så vil du se at de sender en del norske programmer også. NRK lager f.eks mange dokumentarer som blir solgt både til det ene og det andre landet. 

 

Men for å ta hvor viktig det er med NRK er det bare å se på musikere og artister. Ta urørt f.eks som jobber aktivt for å slippe nye artister til. Tror hvis du ser på spillelistene til NRK og sammenligner med p4 eller radio1 eller hvem som helst andre så vil man se at bredden er vanvittig mye større på norske artister.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

En kan jo trekke parallell til det mer kommersielle "såpe-TV markedet". Det er mye "samarbeid" mellom disse komersielle TV-kanalene også, de kjøper hele programkonsept som kjøres parallellt i mange forskjellig land. "Vil du bli millionær" er ett stjerneeksempel. Det har til og med blitt laget bollywood film basert på "Vil du bli millionær"-serien i etterkant. Det viser jo hvor populært det programmet har blitt rundt om i verden.

 

Har ikke NrK også noen som helst form for såpe-TV-sendinger?

Lenke til kommentar

(....)

 

NRK-lisensen derimot, jeg ser aldri på NRK og skulle ønske jeg kunne velge den vekk og slippe lisensen, nå som antennesignalene er borte burde ikke det være noe problem og sørge for at kun de som spesifikt ønsker det får NRK. Jeg kan heller ikke se hvordan NRK-lisensen passer inn i innlegget ditt angående det at Norge er et luksuss-land, men det var vel kanskje ikke det du prøvde å få frem heller.

Har du ikke tuner er du ikke pliktig å betale NRK lisens. Eventuelt hvis du har analogtuner og ingen kabletilknytning.

Har Altiboks, og der er NRK innkludert. Burde ikke være vanskelig for leverandøren her å fjerne NRK for de som ikke ønsker dette som de fint klarer å gjøre med andre kanaler. Er vel ingen måte det lar seg gjøre å kun filtrere ut NRK og allikevel ha det utvalget av andre kanaler man ellers benytter.

Lenke til kommentar

NrK kommer aldri til å trekke seg ut frivillig når de får store midler gjennom ordningene.

 

NrK lever på lånt tid synes jeg. NrK lever på lisensmidler fordi Stortingspolitikerne har latt dem få fortsette med ordningen enn så lenge.

 

Dette kan vel nesten sammenliknes med diskusjonen monarki VS. republikk for dette landet. En får altså ingen forandring uten politikeren. Han/henne er det dere som velger.

Endret av G
Lenke til kommentar

(....)

 

NRK-lisensen derimot, jeg ser aldri på NRK og skulle ønske jeg kunne velge den vekk og slippe lisensen, nå som antennesignalene er borte burde ikke det være noe problem og sørge for at kun de som spesifikt ønsker det får NRK. Jeg kan heller ikke se hvordan NRK-lisensen passer inn i innlegget ditt angående det at Norge er et luksuss-land, men det var vel kanskje ikke det du prøvde å få frem heller.

Har du ikke tuner er du ikke pliktig å betale NRK lisens. Eventuelt hvis du har analogtuner og ingen kabletilknytning.

Har Altiboks, og der er NRK innkludert. Burde ikke være vanskelig for leverandøren her å fjerne NRK for de som ikke ønsker dette som de fint klarer å gjøre med andre kanaler. Er vel ingen måte det lar seg gjøre å kun filtrere ut NRK og allikevel ha det utvalget av andre kanaler man ellers benytter.

 

Lisensen er per i dag for å ha fjernsynsmottaker, ikke for å ha nrk.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Lisensen er per i dag for å ha fjernsynsmottaker, ikke for å ha nrk.

 

AtW

Greit nok, men Kringkastingsavgiften går i Norge til NRK, og det hovedsaklig dette som finansierer NRK-kanalene. Hva annet går pengene til?

 

Wikipedia:

"NRK er i all hovedsak finansiert gjennom kringkastingsavgiften, populært kalt «TV-lisensen». NRKs lisensinntekter var i 2005 i overkant av tre milliarder norske kroner, omtrent like mye som hele det samlede norske kulturbudsjettet."

Lenke til kommentar

 

Lisensen er per i dag for å ha fjernsynsmottaker, ikke for å ha nrk.

 

AtW

Greit nok, men Kringkastingsavgiften går i Norge til NRK, og det hovedsaklig dette som finansierer NRK-kanalene. Hva annet går pengene til?

 

Wikipedia:

"NRK er i all hovedsak finansiert gjennom kringkastingsavgiften, populært kalt «TV-lisensen». NRKs lisensinntekter var i 2005 i overkant av tre milliarder norske kroner, omtrent like mye som hele det samlede norske kulturbudsjettet."

 

Poenget er at per reglene i dag, så hjelper det deg lite å fjerne NRK fra kanalpakka.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå har vi sagt fra hvor skoen trykker fra flere vinkler. Jeg forstår også at noen ønsker sendinger med litt kvalitetsinnhold per deres definisjon. Jeg er ikke uenig i at noe av det NrK sender har kvalitetspreg her og der, og at jeg også liker noen av sendingene deres.

 

Men! Skal det være ett godt nok argument for å holde liv i en hel TV-kanal for "eventuellt" slikt innhold?

 

Eventuellt står i apostrofer fordi det nok er delte meninger om statskanalen har nok prosentandel slikt innhold, og folk vil ha ulike preferanser på hva de liker å se.

 

Vi kan jo forsøke å gjøre alle til lags. Så, hva med at alle medieaktører får en porsjon støtte til å lage litt sånn innhold. Da kan de ha råd til å sende noen slike program f.eks. per måned, men en får samtidig dekket konkurransebehovet, slik at andre aktører også kan servere noen slike programmer.

 

Reklameporsjonering ser ut å være ett vanskelig dilemma. Kanskje det enkleste er å bare tillate det.

 

Før eller siden vil vi vel få løsninger også her i landet som kan klare å filtrere reklame for brukeren på en tilfredstillende måte. Per i dag er jo f.eks. det høye lydnivået på reklameminuttene en slik egenskap en kunne filtrert på. Det er ett utpreget høyere lydnivå på en reklamesending sammenliknet med lydnivået på TV-programsendingene på flere av TV-kanalene en får servert nå i dag. Det er overdrivende forskjell på lydnivåene, og derfor burde det også la seg gjøre å ha en algoritme som kunne sortere for det, og hjulpet oss TV-tittere i den stadig hardere kampen om å skygge unna reklamesendingene.

 

En annen egenskap ved reklamesendinger, er at de gjerne vil dukke opp med ett forutsigbart sendemønster. Dette vil en smart TV-kanal kunne justere for, så det er ikke så aktuellt å filtrere med timing som egenskap.

 

Det kunne kanskje latt seg gjøre å lese "fingeravtrykket" til reklamesendingene. Det vil si at en får spontant gitt reklamesendingen etterhvert som de sendes f.eks. en MD5-checksum. Når reklamen sendes på ny, så har boksen din lagret det fingeravtrykket i lageret sitt. Så etter noen millisekunders reklamesending vil algoritmen kunne filtrere bort reklamen for deg. Så kommer spørsmålet om hva dødtiden skal fylles med. Dette bør være en valgfri innstilling brukeren kan gjøre. Alt fra forhåndsjustert alternativ kanalbytte, til en oppfordring om å ta en pissepause eller matbit. Ett interessant alternativ ville vært om en kunne sette lyden til å være av under reklamepausen, og eventuellt også erstattet reklamesnuttene med f.eks. en forhåndsvalgt skjermbildevisning. Alt fra svart skjerm, hvit-skjerm eller til slidevisning av ditt digitale fotoalbum fra

din egen harddisk, eller kanskje startavspilling av din musikkspilleliste fra din MP3-samling.

 

Er vi så hjernedøde at vi trenger slik hjelp? Nei, men det ville gitt brukeren muligheten til å slippe høylytt reklamepåvirkning, og gitt noe kontroll tilbake til brukeren.

Lenke til kommentar

 

Greit nok, men Kringkastingsavgiften går i Norge til NRK, og det hovedsaklig dette som finansierer NRK-kanalene. Hva annet går pengene til?

 

Wikipedia:

"NRK er i all hovedsak finansiert gjennom kringkastingsavgiften, populært kalt «TV-lisensen». NRKs lisensinntekter var i 2005 i overkant av tre milliarder norske kroner, omtrent like mye som hele det samlede norske kulturbudsjettet."

 

 

De ser ikke ut til å gå til andre ting (hvis det ikke er gjemt under termen "allmennkringkasting" da). I 2010 er budsjettet 4,461 milliarder i avgift og 4,459 milliarder netto driftsutgifter til allmennkringkasting.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/regpubl/prop/2009-2010/prop-1-s-20092010/12.html?id=580454

 

Her kan man også lese:

 

Antall betalere av kringkastingsavgiften viser en økning på 40 000 fra desember 2007 til desember 2008, og antallet var ved utgangen av 2008 på 1,9 millioner. NRK legger til grunn at det er ca. 10 pst. av husstandene som ikke betaler kringkastingsavgift, men som like fullt er avgiftspliktige.

 

 

Samtidig er det statistikk som ikke så overraskende viser at folk bruker mer tid på internet og mindre tid til fjernsyn og radio. Det er vel dette som har medført til frykten for mindre penger inn til NRK i framtiden og behovet for å hekte pengestrømmen på et annet medie.

Lenke til kommentar

selv om jeg fortsatt har mange spørsmål så er det et som opptar meg for øyeblikket :

 

hvorfor kan ikke NRK lære seg å bruke pengen like effektivt som f.eks TV2 ?

 

nå mer jeg ikke at NRK skal ha samme budsjettet som TV2 men likevel så burde denne offentlige sløsingen begrenses kraftig .

 

egentlig så gjelder spørsmålet hele det politiske samfunnet.

hvorfor skal man på død og liv sløse med pengene når det går an å få mere igjen ?

Lenke til kommentar

Det er jo fremdeles på diskusjonsstadiet i AP. De er også like åpne for en finansiering over skatteseddelen.

For de fleste av oss, vil dette bety liten endring i praksis. Enten man betaler en giro eller mere skatt, så er effekten på økonomien omtrent lik. Det er ikke Siv Jensen eller Erna Solberg som skal betale regningen, men du (ja du).

 

Fordelen ved å bruke skattemetoden, er selvsagt at det blir langt mere rettferdig for minstepensjonister og enslige med lav inntekt.

 

Problemet med å ta det over skatteseddelen, er jo at NRK kan gjemme seg der. En utgift man ikke ser, vil færre kritisere.

Endret av la7dfa.com
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Problemet med å ta det over skatteseddelen, er jo at NRK kan gjemme seg der. En utgift man ikke ser, vil færre kritisere.

Jeg tror det stikk motsatte vil skje. Myndighetene blir nødt til å vurdere tilskuddene til NRK opp mot tilskudd til andre formål.

 

- Er vi best tjent med å flytte noen millioner fra NRK til resten av kulturbudsjettet eller omvendt?

- Er vi best tjent med å flytte noen millioner fra forsvar til NRK eller omvendt?

- osv.

 

I dag har vi ingen slik vurdering fordi hele TV-lisensen øremerkes til NRK.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...