Hugo_Hardnuts Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 @Simen1: Flott initiativ Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 +1, kjempebra med ferdig mal av mail til lisenskontoret. Selv om jeg ikke kommer til å benytte meg av den nå vurderer jeg å lagre den som .txt og ta vare på til senere. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) om ikke folket setter seg inn i sakene så virker det alt for ofte som om disse politikerne ikke har satt seg inn i sakene de skal ta avgjørelser i. mange ganger virker avgjørelsene ikke bare upopulær men direkte ufornuftig . det som er dun er at mange politikere ikke forteller at de jobber for å endre reglen når alle det andre partiene utenfor stortinget presser på , men plutselig så har de bare endret reglene. ( sist var det hun som hadde fått feil beskjed - koden i passet betydde jo at hun kunne være her en liten stund men det var det ingen som forklarte til henne . derfor risikerte hun utvisning på et dårlig grunnlag ) nå ble heldigvis sakne løst Endret 4. august 2010 av den andre elgen Lenke til kommentar
birdy113 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 er det ikke nok avgifter ! det er jo 25% på mobiler og data skandale! 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Vi har nok avgifter på PC og mobiltelefoner gjennom merverdiavgiften (25 %) ja. Helt enig med deg birdy113. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Egentlig er det en uting med variabel mva på varer. Det burde vært likt over hele fjøla også kan man kompensere for eventuelle ulemper av det på andre måter slik at denne subsidieringen av enkelte varer blir en synlig post i statsbudsjettet. F.eks mva-fritaket på aviser. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Det hadde vært ryddigere om merverdiavgiften ble tatt helt bort for de varer som er absolutte nødvendigheter. Altså for matvarer, så synes jeg vi kunne fjernet MVA helt. Det hadde vært bra for de fattige i Norge. Og vi har en del fattige sjeler. Det enten en vil gjøre seg bevisst på det, eller om en velger å overse dem. Omkring MVA på TV-lisensen, MVA for telefoni også videre, så synes jeg politikerne kan velge ut i fra hva folk stemmer på. Jeg hadde likevel likt å se at vi fikk spikret enkelte ting inn i grunnloven vår. Ja, grunnloven vår. F.eks. ingen MVA på: - matvarer - kollektivtrafikk Det var de 2 jeg kom på i farten som fattige ville hatt stor glede av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg hadde likevel likt å se at vi fikk spikret enkelte ting inn i grunnloven vår. Ja, grunnloven vår. F.eks. ingen MVA på: - matvarer - kollektivtrafikk ... og de tapte inntektene hentes inn igjen ved dobbel mva på elektronikk, hvitevarer og byggvarer ? Lenke til kommentar
Chief Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Synes avgiften må representere det man benytter det til. Jeg ser verken TV på PC'en, mobilen eller på TV'en. En avgift på abonnementet vil derimot føre til at de som faktisk ser på TV må betale for det. Alternativt må det finansieres over statsbudsjettet på lik linje med andre goder i samfunnet. Selv om jeg ikke selv benytter meg av NRK tilbudene, kan det være at jeg benytter meg av andre samfunnsgoder, som andre ikke gjør, men betaler for. Derimot om jeg får en regning i posten, så må det være for et produkt jeg ønsker/har bestilt/benytter meg av. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg hadde likevel likt å se at vi fikk spikret enkelte ting inn i grunnloven vår. Ja, grunnloven vår. F.eks. ingen MVA på: - matvarer - kollektivtrafikk ... og de tapte inntektene hentes inn igjen ved dobbel mva på elektronikk, hvitevarer og byggvarer ? Synes det er naturlig at ikke for mange essensielle kategorier havner som MVA-frie, i en sånn grunnlov. Jeg synes de kunne redusere MVA. En fremmed ting for politikere! Men sammenlikner du oss med andre land, så vil du gjerne finne at de klarer seg svært bra med lav MVA (nå kalles det riktig nok for andre navn i forskjellig land, men avgiftstypen er den samme). Vi kan begynne med å redusere den til 20 % igjen. For senere å legge den på 15 %. Kanskje det ville gjøre forbruket vårt større. Og det får jo gjerne positive ringvirkninger. Om du lar være å spørre en naturverner da, naturligvis! Også Staten (Stortingetspolitikere) kan lære seg å bruke midlene vi har mer effektivt. Politikere kan også lære seg å leve med litt mindre midler på lik linje med at folket kan klare å lære seg med litt høyere skatter. Nå er ikke jeg for altfor høye skatter, så er det nevnt. Lenke til kommentar
i_karantene Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 ... og de tapte inntektene hentes inn igjen ved dobbel mva på elektronikk, hvitevarer og byggvarer ? Eller så kan man droppe handlingsregelen. Vi kan begynne med å redusere den til 20 % igjen. For senere å legge den på 15 %. Kanskje det ville gjøre forbruket vårt større. Og det får jo gjerne positive ringvirkninger. Om du lar være å spørre en naturverner da, naturligvis! På den annen side, all erfaring tilsier at stort sett hele avgiftsreduksjonen havner i lommene på butikkeierne. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Medisiner kunne også vært MVA-fritt. @i-karantene: At avgiftsreduksjonen havner hos butikkeierne kan det gjerne være mye sannheter i. Men også her vil det være ting som kan fungere. Som konkurranse mellom butikkeiere. Får de en gavepakke med reduksjon på MVA, så ser vel også de nytten i å redusere prisene en del. Lavere pris gir gjerne større etterspørsel. Også har en konkurransen mellom landene i EU/EØS. Nå har vi jo ikke en helt "transparent valuta" så en kan ikke direkte sammenlikne at en vare til en pris av 1 Euro er omtrentlig 8 kroner på prisene. En må ennå benytte valutakalkulatoren. Men om det er varer for store summer så gidder jo folk også å dra fram valutakalkulatoren for å finne ut om det er bedre å kjøpe varen i ett naboland. Om myndighetene samtidig fjernet den tåpelige beskyttende 200 kroners grensen for import av varer! Sånn at konkurransen virkelig kan få begynne å virke skikkelig! Da mister også politikeren den tåpelige argumentasjonsrekkefølgen, med at om folk får mer penger å rutte med så virker det inn på inflasjonen. Penger brukt i utlandet påvirker ikke inflasjonen, eller gjør den? Endret 5. august 2010 av G Lenke til kommentar
Jazz89 Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 AP må være en gjeng med idoter. Jeg vil ikke betale avgift for begge mine pcer og telefonen min. Holder med å betale skatt, bompenger og nrk lisensen... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 AP må være en gjeng med idoter. Jeg vil ikke betale avgift for begge mine pcer og telefonen min. Holder med å betale skatt, bompenger og nrk lisensen... Det er snakk om å vurdere avgift. Denne avgiften vil gjelde pr husstand og kun en stk mediaavgift (TV, TV via PC, mobil e.l.). Dessuten er ikke det vedtatt å innføre en slik avgift. Man vurderer også å kutte hele NRK-lisensen og heller legge det over på skatteseddelen. Greit om man leser bittelitt før man kaller noen idioter... Idioter er sånne som vil selge Statfjord i 1975 for 10milliarder (FRP selvsagt). Statfjord har tjent inn snart 1500 milliarder til oljefondet. Salg av arvesølv er kun lønnsomt for en part, og det er aldri selger. Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Og hva leder som regel en vurdering av en ny avgift til? En velbrukt metode for å prøve å få i gang noe nytt, er å dryppe litt ut i media. Hvis reaksjonen blir for sterk, så kan de fra ett tryggt og godt ståsted trekke saken tilbake. Styresmakter over hele verden benytter seg gjerne av en slik strategi. Alt fra det mest forferdelige du kan tenke deg at styresmakter kan finne på til disse, mindre og mer trivielle sakene vi diskuterer i denne tråden. Fra de groteske eksemplene, så plantes gjerne først ett rykte, og om det mottas med lettere reaksjoner så vurderer de gjerne å gå for dette grusomme. Endret 5. august 2010 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Ok, fint at du nevner oljemilliardene som vi fikk beholde. Men, hva med privatiseringen av Telenor, kraftnettet og en finner sikkert flere eksempler om en leter?? Hvem var politikere i Storting og Regjering den gang det ble bestemt? Lenke til kommentar
asicman Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 kun en stk mediaavgift[/u] (TV, TV via PC, mobil e.l.). Jeg ser flere som sier dette, men jeg finner ingen informasjon om det noe sted annet enn at Dagbladet sier at det er slik i Dammark. Jeg har ikke sett noe sted at AP foreslår at det kun er snakk om en fast avgift pr. husstand. Hvis du har det, vennligst legg inn en link. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Jeg er selv veldig for at vi skal ha en almennkringkastingkanal som alle betaler for, men jeg mener vi burde ta det gjennom skatten i stede for å kalle det en egen lisens. Et ltie utvalg av gode ting man finner på NRL: Sopranos, The Wire, Åpen Post, Radioresepsjonen, Lille Lørdag, Being Human, Forbrytelsen, Team Antonsen, Brennpunkt, Nytt på Nytt, Heroes, Monty Python, Først & sist, Lars Monsen, Borettslaget, Fakta på lørdag, Lydverket, Ut i vår hage 1 og 2, Anne Kat, Six feet under, Krem Nasjonal, To trøtte typer, Mad TV, Rocky, Curb your Enthusiasm, Jon Steward, Creature Comforts og Pingu. Alt det det er stort sett underholding. Her har folk forskjellig smak. Du liker dette, andre liker såpe, reality, fotball, frustrerte furer, osv. Det kan ikke være det du lister opp man mener når man snakker om "smal" og folkeopplysning ellers i tråden her. De skal skal se på disse programmene bør betale f.eks. 200 kr. måned for det. Vi kan godt ha en almennkringkastingkanal som finansieres over skatteseddelen, men jeg mener denne burde inneholde varsling og opplysning og forbukerinformasjon. Den underholdningen man liker kan man kjøpe seg selv. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Vi kan godt ha en almennkringkastingkanal som finansieres over skatteseddelen, men jeg mener denne burde inneholde varsling og opplysning og forbukerinformasjon. Den underholdningen man liker kan man kjøpe seg selv. Veldig bra sagt asicman. Noe underholdning får en også gratis om en er villig til å leve med litt reklame. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Hey! det har kommet (+) knapp på forumet! Det har jeg ikke sett før nå, var det en del av det nye forumutseendet? Uansett, ASICman og Simen1's innlegg på forgie side (epost malen til lisenskontoret) får en +1 av meg Endret 5. august 2010 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå