Kaaz Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Du har sannsynligvis rett til en lånemaskin også. Hvis en reparasjon tar lengre enn en uke. Litt usikker på om det gjelder når du vil ha hevet kjøpet også. Uansett er det bare crap du får låne. Men når de er vanskelige, kan du også være det. Krev lånemaskin hvis forbrukerrådet synes det er en god ide. Lenke til kommentar
findon Skrevet 3. september 2010 Del Skrevet 3. september 2010 Elprice får grave frem noe dokumentasjon dersom de ruger på lover ingen andre kjenner til Lenke til kommentar
SEAHUNT Skrevet 4. september 2010 Forfatter Del Skrevet 4. september 2010 Ja, jeg har vært i tilsvarende situasjon og er det akkurat nå også. Det du skal gjøre er å kontakte forbrukerrådet med en gang. La de ta saken for deg. Du snakker med dem først, og så fyller du ut et klageskjema som du sender dem, enten i brevs form eller skann det inn og send på e-post. De vil så kontakte Elprice for deg, og innby til mekling basert på gjeldende regler. Dersom det ikke kommer til en løsning vil de foreta en juridisk vurdering av saken og anbefale at den følges. Hvis den ikke følges så vil saken komme opp i forbrukertvistutvalget og deres avgjørelse vil være bindende slik som en rettskraftig dom. Nå er det slik at hvis denne saken er slik du har beskrevet så har du alle kort på din hånd, og saken kommer til å ende med at du får hevet kjøpet og får pengene tilbake. Så kan du bare lene deg tilbake og vente. Hei igjen, og takk for mange gode innlegg og råd. Vil følge deres råd når det gjelder videre saksgang og fremgangsmåte ovenfor Elprice. Vil bare si at betjeningen i butikk har vært svært hyggelig frem til nå, men selve butikksjefen kommer jeg ikke i snakk med. Fikk beskjed om at jeg var en svært tolmodig kunde sist jeg var der for å høre hvordan det gikk med behandling av min klage. Men det var da jeg også fikk forklart at jeg ikke skjønte lovverket? Skal gi den 1 uke til, og så sende klage til forbrukerrådet. Saken er i mine øyne, og også i betjeningen (Elprice) sine øyne ganske klar. PC har vært prøvd reparert 2 ganger for nøyaktig samme feil (samme reparasjon begge ganger), og svikter nå for 3 gang på akkurat samme måte. Fortsatt takk til alle her på forumet - jeg venter i spenning på Elprice i 1 uke til!! Oldtimer. Lenke til kommentar
findon Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 hvordan har det gått? :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 Min erfaring er at nettopp HP har solide bærbare. Har kjøpt inn flere modeller til mange steder jeg har jobbet. Har ikke noen erfaring med "hjemmemodellene" til HP, men de er ihvertfall ikke dårligere enn andre. At en PC konker ut etter 1,5 skyldes nok ikke at produsenten lager dårlige maskiner, det er en reklamasjonsgrunn. Det er åpenbart at noe er feil. Jeg anbefaler også å reklamere. Du kan reklamere i minst tre år, kanskje 5 (husker ikke helt i farten). Kontakt Forbrukerrådet så får du god hjelp til reklamasjonen. Som andre nevner, vi må vite hvilken pris du ønsker å gi hvis du skal kjøpe ny. HP hjemmemodellene er faktisk de mest feil, en feilprosent på hele 25% er relativt høyt, Asus og Toshiba har rundt 15% . Lenke til kommentar
SEAHUNT Skrevet 16. september 2010 Forfatter Del Skrevet 16. september 2010 hvordan har det gått? :-) Heisann - liten oppdatering om min sak vedrørende Elprice og min HP. Var inne der og snakket med de ansvarlige, og har nå fått vite at min HP pc er sendt til HP sitt verksted for å verifisere (reparere ?)den.Før den tid er de uaktuelt å få noen form for oppgjør fra butikkens side. Har fått låne en gammel pc hos Elprice - det var ikke noe problem, og betjening i butikk er som sagt greie dem. Er faktisk usikker på om de nå forsøker enda en gang og reparere den? Og jeg venter og venter på svar fra HP - det blir sikkert jul før det skjer noe, og før den tid har jeg helt sikkert gått i annen butikk og kjøpt meg en ny ASUS pc (?). Fortsatt riktig gode tider til alle på forumet!! Oldtimer. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Hadde jeg skulle kjøpt en laptop idag så hadde jeg garantert kjøpt Asus eller Lenovo. Har hatt Lenovo på jobben i en rekke år, og det har aldri vært et eneste problem med de to-tre jeg har hatt der. Den siste jeg har hatt er T400. Og det er riktig som IT-Henrik sier; HP og Acer er de med høyest feilrate. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 hvordan har det gått? :-) Heisann - liten oppdatering om min sak vedrørende Elprice og min HP. Var inne der og snakket med de ansvarlige, og har nå fått vite at min HP pc er sendt til HP sitt verksted for å verifisere (reparere ?)den.Før den tid er de uaktuelt å få noen form for oppgjør fra butikkens side. Har fått låne en gammel pc hos Elprice - det var ikke noe problem, og betjening i butikk er som sagt greie dem. Er faktisk usikker på om de nå forsøker enda en gang og reparere den? Og jeg venter og venter på svar fra HP - det blir sikkert jul før det skjer noe, og før den tid har jeg helt sikkert gått i annen butikk og kjøpt meg en ny ASUS pc (?). Fortsatt riktig gode tider til alle på forumet!! Oldtimer. Hvorfor kontakter du ikke forbrukerrådet? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Mulig dere misforstår litt. For at han skal kunne kreve heving, må det jo påvises at det er samme feil. Det er det vel verksted/HP som må gjøre. Derfor vil det jo ikke bli aktuelt med heving før resultatet kommer. Ørjan... Lenke til kommentar
findon Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Ørjan, du misforstår loven :-) Det som teller er om kunden opplever det som samme feil, hvis ikke kan det jo bli et evigvarende sirkus hvor selger hele tida skylder på en ny komponent uten at kunden har sjans til å motbevise det. Dersom pcen ikke virker lenger, er det jo revnende likegyldig for kunden om det er rambrikke 1, rambrikke 2, cpu, hovedkort, dårlig ledning til ditt, dårlig ledning til datt, batteriet, ladern, harddisken eller overoppheting fordi vifte 1 eller vifte 2 har streika. Det jeg vil frem til er at det fort blir tosifra med feilkilder, og det er før man begynner å pirke på antallet transistorer og andre smådeler, for ikke å snakke om alle bløffer man kan bruke på folk uten inngående kjennskap om produktet. Se f.eks på nettbutikker som komplett og netshop hvor du har demovarer, hvorav mye av dette er ting som er returnert fra reparasjon. Dvs at kunden har fått ordnet sitt problem, og butikken ordner opp på bakrommet med sin leverandør. Får de dårlige varer fra en leverandør, så stopper de å selge produktet. Man driver uansett ikke butikk uten å regne med litt svinn Enkelt.. og... Greit... Endret 16. september 2010 av findon Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Tror det var du som misforsto litt. Jeg har ikke satt spørsmål ved hvorvidt feilen er den samme eller ikke. Kun at den må påvises. Før det er snakk om heving, må det konstateres feil på maskinen. Hvem skal gjøre det? Jo, et verksted eller HP selv gjør det. Det holder ikke at kunden sier at det er feil på maskinen. Når feilen er funnet, så kommer vi til ditt poeng hvorvidt det kan regnes som samme feil eller ikke. Men, først må altså feilen påvises. Og for at den skal gjøre det, må maskinen sendes til verksted eller HP. Og, etter det jeg ser av tråden, er det der saken ligger for øyeblikket. Forøvrig, er jeg rimelig sikker på at dersom du har tre feil, der en er hovedkortet, en er skjermen og en er strømforsyningen, så vil du ikke få gjennomslag for samme feil selv om du kan hevde at alle feilene gjør at maskinen ikke virker. Det er nok mer en mellomting mellom feil på «transistornivå» og «maskinen fungerer ikke» som er gjeldende. Endret 16. september 2010 av Orjanp Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Vel, hvis hovedkortet er defekt, så den ikke gir bilde, og neste feil er at gfx er defekt, så den ikke gir bilde, hva da? Verkstedet vil jo si at det er forskjellige feil, men kunde opplever det som samme feil. Uansett, hadde det vært litt tak i de servicefolka i butikken, hadde de tatt problemet med leverandøren og heller hjulpet kunden så han blir fornøyd. Å gjemme seg bak det at de må ha en bekreftelse på samme feil 3dje gang fra lev/verksted vitner bare om usikre folk som ikke har lyst til å få skylda om noe skulle gå galt. Hadde de lest tidligere feilmeldinger og turt å ta litt ansvar, hadde TS hatt ny pc i dag. Og ang. det med forskjellige feil og tosifrede reparasjonsforsøk. Dette er ikke mulig i Norge, da forbrukerkjøpsloven sier at det er 3dje gang samme feil eller 4de gang forskjellig feil, før kunde kan kreve nytt produkt eller heving av kjøp. Blir vanligvis den som gir selger minst utgifter. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Som sagt, en mellomting mellom de to ytterpunktene som du kom med tidligere. Det neste eksemplet ville man kanskje fått gjennomslag dersom det er en bærbar maskin der stort sett alt et en enhet. Resultatet i det tilfellet ville kanskje vært bytte av hovedkort i begge tilfellene. Men på en stasjonær maskin med separat grafikkort, tror jeg at det ville blitt vanskeligere. At maskinen sendes inn for sjekk av feil, er helt naturlig. Nettopp fordi butikkpersonalet ikke er kvalifisert til å gjøre den vurderingen. Og med de marginene som det opereres med i dag på datautstyr, må man forsikre seg mot feil. Tror du skal lete lenge etter en butikk som selger mobiltelefoner og dataprodukter, som ikke sender produktet til et verksted for vurdering. Jeg utfordrer deg til å finne paragrafen som sier at fjerde gang forskjellig feil så vil man kunne kreve heving av kjøp. Fordi det er ikke korrekt. Det er ingen lov som sier at man kan kreve heving ved fjerde gang forskjellig feil, på samme måte som man kan ved tredje gang samme feil. Det er noen som praktiserer det, som f.eks. Sony Ericsson, men det er ikke en lovpålagt rett man har gjennom Forbrukerkjøpsloven. Men det betyr ikke at det ikke vil kunne være grunnlag for heving etter fire forskjellige feil. Men det er saksavhengig og ingen automatikk i det. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Sitat fra Forbrukerrådets FAQ: "Feilene vil regnes som samme mangel dersom du opplever samme type symptomer hver gang, for eksempel at displayet faller ut, selv om selger mener årsakene er forskjellig." http://forbrukerportalen.no/temaer/Mobiltelefon/faqs "Samme feil vil si at feilen framstår med like symptom hver gang, - for eksempel at skjermen blir svart eller at telefonen skrur seg av. Det er uten betydning at den svarte skjermen og avskruing oppsto av ulike årsaker. Dersom samme feil oppstår for tredje gang, kan du heve kjøpet om feilen har stor betydning for funksjonsevnen, eksempelvis om høyttaleren slutter å virke eller skjermen blir svart." http://forbrukerportalen.no/rettighetsartikkel/mobiltelefon_dine_rettigheter_nar_feil_oppstar Fra en artikkel om forbrukerrettigheter på ung.no: "Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet. " http://www.ung.no/mobil/938_Mobil_-_dine_rettigheter.html Ung.no støtter seg til informasjon de får fra Forbrukerrådet. Hvis man betviler dette med "forskjellige feil 4 ganger" kan man jo kontakte forbrukerrådet og høre med dem. Man finner ikke detaljer som dette i lover, men i forarbeider, forskrifter og rettspraksis, som er like vesentlig som lovteksten selv. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 (endret) Forbrukerrådet er et rådgivende organ. Og de er på forbrukeren side. De tolker loven til beste for forbrukeren. De har ingen reell makt, så de kan bare mene så mye de vill. Såvidt jeg kan se har du ikke kommet med noe som sier at fire ganger forskjellig feil, rett til heving, fra forbrukerrådets side. Så hvorfor skulle man kontakte dem for å høre hva de har å si om saken? Linken du kom med sa kun at man kan heve etter tre ganger samme vesentlige feil, ingenting om heving etter fire forskjellige feil. At ung.no påstår noe de ikke har dekning for, får stå for deres regning. EDIT: Ser at Ung.no heller ikke påstår at fire forskjellig feil gir rett til heving. Oppstår samme feil for tredje gang, noe som ikke er uvanlig med små mobiltelefoner proppfulle av teknologi, har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Oppstår det forskjellige typer feil med telefonen fire ganger eller mer, kan du også heve kjøpet. Min uthevning. Det er korrekt at man har «rett» til heving etter tredje gang samme feil(dersom feilen er vesentlig). Det er også riktig at man «kan» få hevet kjøpet etter fire eller flere feil(merk at det er fire eller mer, så det kan godt være seks forskjellig feil), men man har ingen «rett» til det. Som nevnt tidligere, er det avhengig av saken. Hvor alvorlig er feilene, hvor lenge har man vært uten telefon, har man fått lånetelefon, etc. Som også nevnt tidligere, gjør noen mobilprodusenter dette. Ikke fordi de er tvunget etter loven, men fordi de yter ekstra service. I stedet for å høre hva andre sier, foreslår jeg at du tar en titt i loven, nærmere bestemt Forbrukerkjøpsloven. Dersom dokumentasjonen finnes i rettspraksis, forarbeider og forskrifter, foreslår jeg at du kommer med noe dokumentasjon på dette. Uansett, dette er off topic for øyeblikket i forhold til denne tråden. Trådstarter har for øyeblikket ikke fått avslått kravet om heving. Han venter på å få konstatert samme feil tredje gang. Endret 17. september 2010 av Orjanp Lenke til kommentar
findon Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 (endret) Ikke fordi de er tvunget etter loven, men fordi de yter ekstra service. Kjenner ikke til denne fjerdegangsregeln jeg heller, men det du nevner henger vel strengt talt mere sammen med at reparasjonskostnadene er så høye og ikke minst papirarbeide og lånetelefoner koster flesk Endret 18. september 2010 av findon Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Forbrukerrådet er statens kompetansesenter for forbrukerrett. Det er det ledende juridiske miljøet for forbrukerrett. Forbrukerrådet er et rådgivende organ, men hvis rådene ikke tas til følge kan man bringe saken videre inn for forbrukertvistutvalget som har samme myndighet som en domstol. Derfor hører butikker svært ofte på rådene de får fra dem. De vet at de ikke har den samme juridiske kompetansen, og de vet at forbrukerrådet er en nøytral part som ikke har noe gevist av å vinne saker i motsetning til sakførere som en motpart betaler for. Selv store internasjonale firmaer med over 500 000 ansatte tar det forbrukerrådet sier svært alvorlig. Selv om de har juridiske avdelinger med 1000 jurister så har ikke disse juristene like stor kompetanse på norsk forbrukerlovgivning. Det er dessuten svært dyrt å bruke juridisk kompetanse (enten den er intern eller innleid) og de bruker bare ressurser på dette hvis det har stor prinsipiell betydning. Hvis noen er uenige i hvordan lovene skal tolkes er forbrukerrådet rett sted å ta kontakt med for å finne ut av det. Vi betaler for alle disse juristene med våre skattepenger og det er en av få steder med juridisk kompetanse som gir veiledning og fører saker gratis for innbyggerne. Jeg har aldri sagt noe om at fire ulike feil gir rett til noe eller at det er en regel eller lov som sier dette, men hvis det gjør det skyldes det antakeligvis rettspraksis eller noe annet som du ikke finner bare ved å lete i lovtekstene. Jeg har bare sett at flere refererer til dette med fire ulike feil, og hvis man lurer på om det er noe i det er det bare å ringe forbrukerrådet. Å lete i lovtekster er utilstrekkelig. Forbrukerrådet har selv som rådgivende organ stor reell makt. Det norske forbrukerrådet ved dens tidligere leder (Thon, som nå er leder av datatilsynet) ble verdenskjente da de tvang Apple til å følge norske forbrukerrettslover. Når det gjelder forbrukerrett er det blitt Look to Norway-tilstander pga. bl.a. dette. De har stor påvirkningskraft, og er vant også fram i høyesterett med sitt krav om tolkning av loven slik at man fikk 5 års reklamasjonsrett for bl.a. mobiltelefoner og datamaskiner. Motparten var en samlet bransje som kastet inn alt de hadde av juridisk kompetanse. Men det var altså ikke nok. Denne 5-årsretten er forøvrig ikke så veldig grensesprengende for norske forbrukere som man skulle. Mange land, blant annet Finland har ingen tidbegrensning på reklamasjonsretten, dvs evig reklamasjonsrett. Jeg har opp gjennom årene hatt stor glede av bistand fra forbrukerrådet. Når de kobles inn gir alle vanskelige butikker opp med en gang, og saken løses raskt. Jeg har vel hatt 40-50 ulike reklamasjonssaker i alt fra reklamasjon på hus, rørleggerarbeid, PC-er, kameraer, sportsutstyr, m.m. Derfor anbefalere jeg alle å bare ta kontakt med forbrukerrådet med en gang i steden for å la seg forvirre av butikkansatte eller diskusjoner i nettforum. Jeg har sett at mange folk her på forumet klager over ulike butikker som er så vanskelige å ha med å gjøre i klagesaker, og at de aldri skal ha noe med dem å gjøre igjen. Jeg har aldri opplevd det sånn. Jeg har ikke noe problem med Netshop, Pixmania eller noen av de andre som blir nevnt. De gir seg alle sammen når de skjønner at man ikke lar seg lure. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. september 2010 Del Skrevet 18. september 2010 Da misforsto jeg deg Kaaz angående fire reparasjonsforsøk. Jeg trodde ditt innlegg var en støtte til traskas sitt innlegg der påstanden var at man hadde krav på heving etter fire forskjellige feil. Beklager. Ørjan... Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Helt OK, jeg har heller ikke hørt om noen regel ang. reparasjonsforsøk for fire ulike feil, men siden flere nevner det kan det jo hende at det har blitt tatt en avgjørelse i en eller annen sak hvor dette ble utfallet. Jeg så bare artikkelen på ung.no. Mulig det er feil, mulig at kan være noe i det. Den som lurer på det kan jo kontakte forbrukerrådet og høre. Det ville jeg gjort. Men foreløpig lurer jeg ikke nok til å gidde å ringe... Lenke til kommentar
SEAHUNT Skrevet 24. september 2010 Forfatter Del Skrevet 24. september 2010 Heisann, fikk melding fra Elprice om at jeg fikk helt ny pc - det var bare å komme å hente den. De gadd ikke lenger vente på HP - så dette skulle ikke gå ut over kunden (meg). Det ble en Acer (i5) - sikkert bra nok for meg den. Må få skryte av butikken (Elprice), det er kjekke og høflige folk som jobbeer der. Har valgt å ikke presse noe på, og håpet at alt skulle løse seg, og slik gikk det til slutt. Mange takk for alle gode innlegg og hjelp med mitt problem her på forumet!! Oldtimer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå