Gå til innhold

Ny PC for "oldtimer".


Anbefalte innlegg

Min nesten ny HP har tatt kvelden igjen, og jeg trenger råd fra dere aktive brukere for kjøp av ny pc.

Vil unngå et merke som ikke holder lenger enn 1,5 år.

 

Trenger bærbar pc med 17 " skjerm, og prosessor som kan brukes til bildebehandling.

 

Er svært takknemlig for innspill.

 

"Oldtimer"!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at nettopp HP har solide bærbare. Har kjøpt inn flere modeller til mange steder jeg har jobbet. Har ikke noen erfaring med "hjemmemodellene" til HP, men de er ihvertfall ikke dårligere enn andre. At en PC konker ut etter 1,5 skyldes nok ikke at produsenten lager dårlige maskiner, det er en reklamasjonsgrunn. Det er åpenbart at noe er feil. Jeg anbefaler også å reklamere. Du kan reklamere i minst tre år, kanskje 5 (husker ikke helt i farten). Kontakt Forbrukerrådet så får du god hjelp til reklamasjonen.

 

Som andre nevner, vi må vite hvilken pris du ønsker å gi hvis du skal kjøpe ny.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at nettopp HP har solide bærbare. Har kjøpt inn flere modeller til mange steder jeg har jobbet. Har ikke noen erfaring med "hjemmemodellene" til HP, men de er ihvertfall ikke dårligere enn andre. At en PC konker ut etter 1,5 skyldes nok ikke at produsenten lager dårlige maskiner, det er en reklamasjonsgrunn. Det er åpenbart at noe er feil. Jeg anbefaler også å reklamere. Du kan reklamere i minst tre år, kanskje 5 (husker ikke helt i farten). Kontakt Forbrukerrådet så får du god hjelp til reklamasjonen.

 

Som andre nevner, vi må vite hvilken pris du ønsker å gi hvis du skal kjøpe ny.

 

 

Tusen takk for raske svar.

Har levert inn min HP der jeg kjøpte den (for 2 gang), og håper på at feil blir ordnet.

Når det gjelder mitt spørsmål, så tenkte jeg på om det er noen merke (produsent) som er bedre enn andre.

Har desverre ikke noe godt å si om HP, så derfor tenkte jeg på om andre har tips til produsent med liten feilmargin.

Prisleie er ca. kr. 8.000,- .

Er ikke noen racer på dette med pc - trenger bare noe som fungerer godt til bildebehandling, og ikke tar kvelden etter 13 mnd (første gang), og nå 19 mnd (andre gang).

 

Igjen takk for svar.

 

Oldtimer.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke anbefale noen produsent foran noen andre, dessverre. HP og Lenovo er kjent for å lage solide bærbare for bedriftsmarkedet, men jeg har ikke inntrykk av at de har noe bedre modeller enn andre for privatmarkedet.

 

Jeg har erfaring med Lenovo, HP, Dell, Toshiba, Asus og LG. Alle har vært bra. Min erfaring er at det er viktigere å finne riktig modell ut i fra hva du skal bruke den til.

 

Skjermtype: matt eller blank? Bruke den utendørs = matt skjerm. Se på film = blank skjerm. Høy eller lav oppløsning? Avhengig av hvor godt syn du har. Høy oppløsning = masse plass til vinduer på skjermen, men små symboler.

 

Kraftig prosessor eller høy batterilevetid? Eller begge deler?

 

Bra grafikkløsning? (stjeler batterilevetid, gir mer varme, og ofte mer støy fra vifter)

 

 

 

Når det gjelder reklamasjonen på din nåværende PC: Hvis du har reklamert for samme feil, kan du kreve kjøpet omgjort hvis de ikke klarer å fikse den etter tre forsøk. Dvs. pengene tilbake eller ny PC.

 

 

Edit: Her har du en PC du kan vurdere. Den er relativt ny, og kommer snart i norske nettbutikker. Den vil da komme med flere ulike prosessoralternativer, bl. a. Core i3 330m, 350m og 430m. Pass på at du får med core i3 430m (dette må du sjekke selv fra hver enkelt butikk), den har turbo boost og klokker opp prosessorhastigheten ved belastning. De andre modellene er tregere. Det er også denne versjonen som er testet.

 

Her er noen butikker som fører den (obs prisguidens priser er feil, klikk deg inn på hver enkelt butikk og sjekk).

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

hadde litt dårlig tid på første svar, men må si som de andre her at toppseriene til de fleste produsenter er solide saker.

Vanlige forbrukermodeller eller billige businessmodeller er ofte litt for mye plastikk så de kan lettere få skader eller bli slarkete over tid, men men men men... alle kan få en dårlig serie eller en mandags'pc, det er det umulig å gardere seg mot.

 

bare unngå intel integrated graphics så fungerer alt til enkel bildebehandling :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke anbefale noen produsent foran noen andre, dessverre. HP og Lenovo er kjent for å lage solide bærbare for bedriftsmarkedet, men jeg har ikke inntrykk av at de har noe bedre modeller enn andre for privatmarkedet.

 

Jeg har erfaring med Lenovo, HP, Dell, Toshiba, Asus og LG. Alle har vært bra. Min erfaring er at det er viktigere å finne riktig modell ut i fra hva du skal bruke den til.

 

Skjermtype: matt eller blank? Bruke den utendørs = matt skjerm. Se på film = blank skjerm. Høy eller lav oppløsning? Avhengig av hvor godt syn du har. Høy oppløsning = masse plass til vinduer på skjermen, men små symboler.

 

Kraftig prosessor eller høy batterilevetid? Eller begge deler?

 

Bra grafikkløsning? (stjeler batterilevetid, gir mer varme, og ofte mer støy fra vifter)

 

 

 

Når det gjelder reklamasjonen på din nåværende PC: Hvis du har reklamert for samme feil, kan du kreve kjøpet omgjort hvis de ikke klarer å fikse den etter tre forsøk. Dvs. pengene tilbake eller ny PC.

 

 

Edit: Her har du en PC du kan vurdere. Den er relativt ny, og kommer snart i norske nettbutikker. Den vil da komme med flere ulike prosessoralternativer, bl. a. Core i3 330m, 350m og 430m. Pass på at du får med core i3 430m (dette må du sjekke selv fra hver enkelt butikk), den har turbo boost og klokker opp prosessorhastigheten ved belastning. De andre modellene er tregere. Det er også denne versjonen som er testet.

 

Her er noen butikker som fører den (obs prisguidens priser er feil, klikk deg inn på hver enkelt butikk og sjekk).

 

Igjen takk for svar.

Skal se hva som skjer med min HP, som er levert inn for 2. gang til butikken der jeg kjøpte den.

Håper den blir ordnet.

Om ikke så blir det kjøp av ny, og da er det fint å kunne se hva de erfarne brukerne her har erfaring med.

Bruker nå min eldgamle stasjonære Dell - og den har jeg bare positivt å si om.

 

Igjen takk for responsen på mitt spørsmål.

 

Oldtimer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Les denne tråden om reklamasjon. Her står det mye du kan ha nytte av.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1248528&siteSkin=hardware.no

 

 

Hei, fikk tilbake min HP i helgen, og det er byttet cpu + hovedkort. Testet og OK stod det.

Den virket i 23 minutter, så var det godt natt for 3. gang.

Levert tilbake til butikken samme dag som jeg fikk den - usikkert hva som skjer nå?

Eg sa at eg vil ha ny pc, eller penger tilbake, men butikk må sjekke med HP?

 

Ja, ja - må vell bite i det sure eplet, og kjøpe meg ny.

Fikk tilbud om en Acer 15,6" LED (I5 med det meste til kr. 6.000,-).

 

Det blir aldri HP igjen!!

 

Takk for innspill fra alle på forumet!

Lenke til kommentar

Hvis de har hatt to ganger på å fikse PC-en din for samme feil, og den fremdeles ikke virker så har du rett til å heve kjøpet. Dvs. pengene tilbake. Cluet her er om feilen kan karakteriseres som samme feil. Kontakt forbrukerradet.no om dette. HP har ingenting de skulle sagt om dette, det er ikke de som avgjør. Det eneste de ev. kan bidra med er om det fremdeles er garanti. Men det spiller ingen rolle for deg. Samme feil tre ganger = pengene tilbake. Garanti vil bare gi deg en ny maskin av samme type. Tror kanskje du heller vil ha pengene?

Lenke til kommentar

Som Kaaz sier, hva butikken får igjen av HP er et forhold mellom dem og HP og revnende likegyldig for deg hvilket utfall dette får. Du har handlet i butikken, ikke fra HP.

 

Det er kun relevant for dem å sjekke med HP i forhold til reparasjoner, men er irrelevant når det kommer til heving av kjøpet.

Endret av findon
Lenke til kommentar

Som Kaaz sier, hva butikken får igjen av HP er et forhold mellom dem og HP og revnende likegyldig for deg hvilket utfall dette får. Du har handlet i butikken, ikke fra HP.

 

Det er kun relevant for dem å sjekke med HP i forhold til reparasjoner, men er irrelevant når det kommer til heving av kjøpet.

 

Takk for innspill - i butikken sa dem at de ikke kunne gi ny pc eller utbetale penger, før de hadde fått oppgjør av HP?

Så her er det tydeligvis litt forskjellig oppfatning.

 

Samme feil alle ganger - pc bli vanvittig varm, og kopler så ut for godt. Siste gang etter 23 minutter fra kald tilstand, og etterpå dette er det umulig å få startet den igjen.

 

Men 12 mnd garantitid fra HP er akkurat passert (14 mnd 1. gang innlevert med feil).

 

Butikk har selfølgelig også hatt økonomisk problem, og nå starter opp med nye eiere (Elprice).

 

Eg kan ta samtale med sjefen der i uka som kommer, men har egentlig ikke noe særlig håp. Får lese meg opp på gjeldende regelverk.

 

Takk igjen for at det er forum som kan benyttes, når "oldtimer" får problemer med dataen.

 

 

God sommer videre

 

"Oltimer"

Lenke til kommentar

Butikkene vil svært ofte lyve om slike ting. Ikke kast bort tiden på å lese deg opp, bare ring forbrukerådet. Der får du snakke med en forbrukerjurist som vil opplyse deg om hva som er gjeldene rett. Da blir du sikrere på deg selv, og kan stå i mot svadaen fra butikkansatte/sjefer som enten ikke har peiling eller feilinformerer deg for å vri seg unna ansvaret.

 

Er i akkurat samme situasjon selv, dog med en snart fem år gammel PC. Snakket med  forbrukerrådet på fredag, og i morgen sender jeg over min tredje klage (på samme feil) og vil få igjen hele kjøpesummen. Butikken vil sikkert komme med masse piss om at det ikke går, men dette preller fullstendig av på meg etter å ha vunnet fram med mange slike saker tidligere.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

produsentens garanti spiller heller ingen rolle, her i landet er det forbrukerkjøpsloven som trumfer og den sier 5 år på reklamasjoner :-)

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk

 

Bare så synd at man ikke får løst slikt på en enkel måte og må undersøke alt selv og deretter krangle på det, når butikken er den profesjonelle partenen og burde opplyst om dette selv.

 

HP kommer riktignok inn i bildet dersom butikken går konk, i slike tilfeller kan du gå rett på produsent såfremt det ikke er grå-importert.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

produsentens garanti spiller heller ingen rolle, her i landet er det forbrukerkjøpsloven som trumfer og den sier 5 år på reklamasjoner :-)

 

http://forbrukerportalen.no/temaer/kjop_fra_butikk

 

Bare så synd at man ikke får løst slikt på en enkel måte og må undersøke alt selv og deretter krangle på det, når butikken er den profesjonelle partenen og burde opplyst om dette selv.

 

HP kommer riktignok inn i bildet dersom butikken går konk, i slike tilfeller kan du gå rett på produsent såfremt det ikke er grå-importert.

 

Lykke til!

 

 

 

Har levert inn klage til Elprice for 1 uke siden, men de fastholder at jeg ikke skjønner meg noe på forbrukerkjøpsloven $ 29.

Sier at de ikke kan gjøre opp ovenfor meg (kunde), før de har fått oppgjør fra produsenten (HP).

 

Ja, og slik går nå ukene?

 

Neste skritt fra min side (slik jeg forstår det), blir å sende standard klagebrev til Elprice - med 14 dagers frist.

Etter dette klage til forbrukerrådet?

 

Noen her på forumet som har vært i tilsvarende situasjon, og kommet ut av den på en positiv måte?

 

 

Oltimer!

Lenke til kommentar

Ja, jeg har vært i tilsvarende situasjon og er det akkurat nå også. Det du skal gjøre er å kontakte forbrukerrådet med en gang.

 

La de ta saken for deg. Du snakker med dem først, og så fyller du ut et klageskjema som du sender dem, enten i brevs form eller skann det inn og send på e-post. De vil så kontakte Elprice for deg, og innby til mekling basert på gjeldende regler. Dersom det ikke kommer til en løsning vil de foreta en juridisk vurdering av saken og anbefale at den følges. Hvis den ikke følges så vil saken komme opp i forbrukertvistutvalget og deres avgjørelse vil være bindende slik som en rettskraftig dom.

 

Nå er det slik at hvis denne saken er slik du har beskrevet så har du alle kort på din hånd, og saken kommer til å ende med at du får hevet kjøpet og får pengene tilbake.

 

Så kan du bare lene deg tilbake og vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare bullshit fra butikken sin side om at de må vente på oppgjør fra HP. Hvis den som er returansvarlig gjør jobben sin riktig og overholder alle frister HP setter, er det uansett butikken som nå har problemet med å returnere PC'en til leverandør. Du har opplevd samme feil 3 ganger, og har krav på omlevering eller retur av kjøpssum. Ser jo den at butikksjefen gjerne vil slippe unna å utbetale noe, men HP kan jo bruke flere mnd på å behandle saken ferdig. Du som kunde har krav på et svar innen rimelig tid (som de fleste setter til 14 dager), og hvis det drøyer, er det butikken sitt problem, og ikke ditt. Dra til butikken, krev å få snakke med butikksjefen og nekt å la han gå før dere har blitt enige. Stå på krava.

Endret av traskas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...