Gå til innhold

Mulig svindelforsøk? Noen andre?

Frigg33

Anbefalte innlegg

Hallo folk!

Jeg har lagt ut en annonse på finn.no. Første dagen fikk jeg en mail som lød som følger:

Hva er den siste tilbud for dette?

Først tenke jeg, "Hmm.. Begrenset med norsk-kunnskaper på denne damen". Men jeg sendte en hyggelig mail tilbake hvor jeg oppga hva prisen var på mobilen jeg skulle selge. Da fikk jeg denne lugubre mailen tilbake:

Thank you very much for the respond. i will need this item for my

friend who has just been transferred to Africa Nigerian. who is

working with an organisation.

i am buying it as a gift for her. What is the condiction of the item?

i would have love to come pick the item at your place, put i have just

travel to your for an offical duty for my company.

So i would appreciate if you assist me send the item direct to

Nigeria. i will pay extra for the shippment.

if accepted please get back to me with your bank details so i can make

the transfer immediately to your account and the total amount

below is the information i need for the transfer

Bank Name........

A/c name.........

A/c no...........

Here is the address for shipment

Emmanuel A.N

42, Awolowo Road

south west ikoyi

Lagos 23401

Nigeria

please get back to me soon.

Min første oppfatning var at denne damen helst ville svare på Engelsk siden hennes norsk ikke var så veldig bra. Jeg leste videre, og når jeg kom til "Africa Nigerian", da skjønnte jeg dealen.

yo-dawg-at-first-i-was-like.jpg?1244840172

THEN I LOL'D REALLY LOUD!

Men det jeg lurte på var om det var noen andre som har fått denne mailen, og om dette er noe som jeg burde rapportere til finn.no..

EDIT:

Fant ut nå at det er noen andre som har fått samme type mail, som ba han/hun sende den til samme adressen som jeg, men til et annet navn.

EDIT:

Mitt svar var forresten:

LOL!

This is not happening..

Endret av Oxaren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Jeg fikk omtrent samme mail for en tid tilbake jeg også. Tenkte først at dette var svindelforsøk, men så begynte jeg å lure på hvordan jeg kunne bli svindlet dersom mottaker overførte pengene til meg først. Jeg ville aldri godta å sende noe fra meg før jeg er blitt betalt. Så jeg hørte meg litt rundt.

Dette er visst en typisk gjenganger at det skal sendes til Nigeria. De kan "sette inn" penger på kontoen din og du tror alt er iorden, men så noen dager senere viser det seg at det ikke var dekning på overførselen allikevel, så da sitter du der uten penger og uten salgsprodukt. Dobbeltap med andre ord. Det var i alle fall det jeg fikk forklart når jeg undersøkte, så jeg ga blaffen i henvendelsen og solgte det produktet til noen landsmenn. Jeg rapporterte dog ikke i fra til finn.no.

Lenke til kommentar

Jeg har vært et ledd i en svindel jeg antar foreløp nokså likt. Var en fra utlandet som kjøpte noe fra en fyr, og sa at det skulle til kompisen som var i Thailand og blablabla og DERFOR så kom betalingen til å komme fra dama hass som bodde i Norge. "Dama hass" var meg da, plutselig forsvant det 1300 kr ut fra kontoen min. Ringte banken, som ikke kunne gjøre noe, men det gikk via Paypal, så jeg fikk tilbake pengene mine heldigvis. Kom helt tilfeldig i kontakt med selgeren i dealen lenge etterpå fordi jeg hadde blogget om det og nevnt navnet som stod oppført på kontooversikten min, og så hadde HAN (selgeren) googlet seg selv og funnet meg. Mye rart ass. Var vel en annen situasjon, men det er nok som regel snusk når det er sånn "venninna til broren min sin fetter bor der og der og fordi sånn og sånn så kan vi ikke hente dritten men bare send det i posten du! :):):)"

Lenke til kommentar
Dette er visst en typisk gjenganger at det skal sendes til Nigeria. De kan "sette inn" penger på kontoen din og du tror alt er iorden, men så noen dager senere viser det seg at det ikke var dekning på overførselen allikevel, så da sitter du der uten penger og uten salgsprodukt. Dobbeltap med andre ord. Det var i alle fall det jeg fikk forklart når jeg undersøkte, så jeg ga blaffen i henvendelsen og solgte det produktet til noen landsmenn. Jeg rapporterte dog ikke i fra til finn.no.

Tekstbok eksempel på svindel.

I tillegg er det også vanlig å overføre "for mye" penger med et "uhell". Kjøper tar da "fortvilet" kontakt og forklarer at for mye ble overført pga "rot med valuta" og spør pent om du ikke kan tilbakeføre det som ble overført for mye. Ærlig som man er så gjør man dette og blir da lurt nok en gang når beløpet som i første omgang ble overført blir trukket tilbake pga manglende dekning.

Hold dere unna. Det er uansett ingen grunn til at noen fra utlandet som er på reis i Norge(eller andre steder for den del) skal kjøpe ting i fra dyre Norge og bruke hundrevis(om ikke tusenvis) av kroner på å få sendt brukt vare til et billig land. Når nordmenn går på slike svindler så har de fortjent å tape de pengene. Naiviteten lenge leve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...